انتخابات مرحله دوم و رقابت لیست ها در اهواز !

خورنا – سال ۹۵ ، نشریه ای دیگر به جمع رسانه های استان پیوست. نشریه زادبوم به مدیرمسئولی مهدی مکارمی با محتوای تحلیلی – گزارشی منتشر شد و در بخش هایی از آن به انتخابات مجلس دهم در خوزستان پرداخته شده است.

در مطلب ” رقابت لیست ها ” آمده است: در حالی که فعالیت های انفرادی برخی کاندیداها از ماهها قبل شروع شده بود اصولگرایان و اصلاح طلبان خوزستانی تا چند روز پیش از انتخابات در سردرگمی به سر می بردند. اصلاح طلبان در غیاب کاندیداهای سرشناس شان که نتوانستند از فیلتر نظارت شورای نگهبان عبور کنند، کار دشواری را در پیش داشتند. اصولگرایان هم در میان تعدد کاندیداهای شان، برای انتخاب سه نامزد نهایی به چالش افتادند. اما فضای انتخابات اهواز هم مانند دیگر کلانشهرها تنها در هفته پایانی مانده روز انتخابات سیاسی شد.

اصولگرایان ، سیدشکرخدا موسوی و ناصر سودانی را به عنوان دو کاندیدای خود معرفی کردند و اگرچه گفته می شد سیدکریم حسینی بعنوان کاندیدای سوم این جریان سیاسی معرفی خواهد شد اما شورای هماهنگی اصولگرایان ترجیح داد منتظر رسیدگی به شکایت شبیب جویجری به عدم تایید صلاحیت اش بماند. پس از تایید صلاحیت جویجری او هم به لیست ائتلاف اضافه شد. دیگر کاندیداهای اصولگرا همانند سیدکریم حسینی، سید احمد موسوی، سیدکریم حسینی و … از انتخابات کناره گیری نکردند.
در میان اصلاح طلبان اما علی عماد، برات قبادیان، مسعود اسدی، ولی اله شجاعپوریان، عباس حیصمی، نبی زاده و … نتوانسته جواز ورود به رقابت های انتخاباتی را بگیرند و شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان نهایتا، همایون یوسفی، جواد کاظم نسب الباجی و علی ساری را بعنوان سه کاندیدای نهایی خود معرفی نمود.
اما اینها همه کاندیداهای انتخابات اهواز نبودند، کاندیداهای مستقلی که با تکیه بر آرای محلی خود پا به عرصه انتخابات گذاشته بودند. محمد امیر، کعب عمیر، کوروش زنگنه ، سیدتاجدالدین طباطبایی هر یک بخش مهمی از آرا را به خود اختصاص دادند و محمد جاسمی زرگانی که در واپسین ساعات مانده به پایان زمان تبلیغات انتخابات تایید صلاحیت شد نظر حدود از شهروندان اهوازی را به خود جلب کرد.
فعالیت چشمگیر شبکه های مجازی در این دوره بیش از همه به اصلاح طلبان کمک کرد چرا که در نبود فرصت و امکانات تبلیغاتی ،آنها تنها با بهره گیری از این شبکه های می توانستند هواداران خود را با کاندیداهای ائتلاف آشنا کنند و از آنان بخواهند به آنها رای بدهند.
فعالیت شبکه های مجازی و انسجام اصلاح طلبان از یکسو، تعدد کاندیداها در جناج اصولگرا از سوی دیگر و وجود کاندیداهای مستقل با رای نسبی بالا باعث شد تا اصلاح طلبان بتوانند هر سه کاندیدای ائتلاف خود را به دور دوم انتخابات بفرستند در حالی که کمتر ناظر سیاسی چنین رویدادی را پیش بینی می کرد.
در میان اصولگرایان اما ناصر سودانی که پیش از این سه بار نمایندگی اهوازی ها در مجلس را بعهده داشت نتوانست به مرحله بعد راه پیدا کند و شبیب جویجری و سیدشکرخدا موسوی با رای اصولگراها به دور دوم راه یافتند. سیدشریف حسینی هم با آرای بجای مانده از انتخابات دوره نهم و بدون حضور در هیچیک از لیست های اصلاح طلبان و اصولگرایان به تنهایی به دور دوم پا گذاشت.
با این وجود باید گفت اهوازی ها که سه دوره بود شاهد رقابت لیست های سیاسی در انتحابات مجلس نبودند این بار رقابت نفس گیری را میان دو جناح سیاسی شاهد بوده اند و این پس از انتخابات دوره ششم اتفاقی تازه بود.
اگرچه در برخی از شعب اخذ رای، آرای انفرادی ، غیر لیستی و مستقل کاندیداها به وفور به صندوق ها ریخته می شد اما در بسیاری دیگر از صندوق ها بویژه در شهر اهواز، مردم رای خود را به دو لیست اصلاح طلبان و اصولگرایان دادند و نهایتا ۵ تن از کاندیداها به کمک این دو لیست سیاسی، پا به مرحله دوم انتخابات گذاشتند. حال دور دوم انتخابات در پیش است و این ۶ کاندیدا در تکاپو برای کسب آرای شهروندان اهوازی هستند.
دور دومی های مجلس نهم
در انتخابات دوره نهم مجلس که در سال ۹۰ برگزار شد، سیدشریف حسینی که به صورت مستقل و در آخرین دقایق اجازه ورود به رقابت را یافت با کسب ۲۰۹ هزار و ۸۸۰ رای از مجموع ۴۵۷ هزار و ۱۰۸ رای ماخوذه، به عنوان نماینده اهواز راهی مجلس شد . پس از وی، به ترتیب شکرخداموسوی با ۹۸ هزار و ۹۸۳ رای، شبیب جویجری با ۹۸ هزار و ۹۰۹ رای، ناصر سودانی با ۹۲ هزار و ۷۱۴ رای و محمد جعفر فلسفی با ۸۴ هزار و ۴۶ رای به دور دوم راه یافتند.
در این دور، از مجموع ۲۳۹ هزار و ۷۵۲ رای، سید شکرخداموسوی با ۱۲۲ هزار و ۵۸۹ رای و ناصر سودانی با ۹۹ هزار و ۶۵ رای به مجلس راه پیدا کردند.
شبیب جویجری و محمدجعفر فلسفی نیز در رتبه های بعدی قرار گرفتند و از راهیابی به مجلس بازماندند.
دوره دوم انتخابات مجلس هشتم
انتخابات مجلس هشتم در سال ۸۶ برگزار شد. در اهواز از مجموع ۳۰۴۳۰۶ آراء مأخوذه ، شبیب جویجری با ۷۷۲۲۵ رأی و محمدجعفر فلسفی با ۵۳۰۹۴ رأی، سیدشریف حسینی با ۳۳۷۷۸ رأی و زیبا صالح پور با ۲۹۸۳۴ رأی به دوره دوم راه یافتند. نهایتا ناصر سودانی با ۷۰۵۷۰ رای و سید شریف حسینی با ۵۹۵۹۸ رأی به عنوان نمایندگان دوم و سوم اهواز بر کرسی های پارلمان تکیه زدند.
رقابت سیاسی
اگرچه در دور دوم دوره های هفتم، هشتم و نهم تنها اصولگرایان و کاندیداهای مستقل حضور داشتند اما در این انتخابات ۳ تن از کاندیداها اصلاح طلب در کنار دو کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان و یک کاندیدای مستقل دور دومی هستند.
همایون یوسفی با ۱۰۷ هزار و ۸۷۴ رأی ، جواد کاظمی نسبت با ۸۸ هزار و ۷۷۷ رای، سیدشکرخدا موسوی با ۸۲ هزار و ۲۰۰ رای، سیدشریف حسینی با ۷۱ هزار و ۹۱۹ رای، شبیب جویجری با ۶۸ هزار و ۸۸۱ رای و علی ساری با ۶۶ هزار و ۹۵۴ رای به دور دوم راه یافته اند.
اگر اصلاح طلبان بتوانند با تکرار مرحله اول انتخابات در استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و استفاده از پتانسیل پایگاههای اجتماعی رای کاندیداهای خود، هر سه آنها را به مجلس راهی کند اتفاق جدیدی را پس از ۱۵ سال رقم خواهند زد.
قانون دور دوم:
براساس فانون انتخابات در حوزه هایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است، فقط افرادی مجاز به رای دادن هستند که در مرحله نخست نیز در همان حوزه ها رای داده باشند. البته فردی که در دوره نخست انتخابات مجلس رای نداده است ، می تواند در دور دوم رای گیری در هر حوزه انتخابیه رای خود را به صندوق بیندازد. تبلیغات نامزدها در مرحله دوم، همان قانون مرحله نخست انتخابات مجلس هشتم است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *