«کوشک حمیدیه» تخریب شد؟ +عکس

خورنا – ۲ روز پیش یک پایگاه خبری خبر تخریب سه ساختمان اصلی کوشک تاریخی حمیدیه را به نقل از یکی از فعالان میراث فرهنگی حمیدیه منتشر کرد.

احمد جعفری‌ماجد با اشاره به تخریب سه ساختمان اصلی قصر توسط شبکه بهره‌برداری کرخه و شاوور تصریح کرد: فضای کامل قصر چیزی در حدود هشت هکتار و دارای چهار ساختمان تاریخی بود که شبکه بهره‌برداری آب کرخه و شاوور با اقدامات غیراصولی سه ساختمان آن را تخریب کرده است.

این در حالی است که رییس اداره میراث فرهنگی اهواز این خبر را تکذیب کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ گفت: کوشک حمیدیه نه تنها تخریب نشده بلکه روزبه‌روز بهتر هم می‌شود.

۱۱۲۳۰۸

غلام‌رضا جلیلی‌نیا اظهار کرد: روز گذشته به اتفاق کارشناس معماری در محل کوشک تاریخی حمیدیه حاضر شدیم و از نزدیک از آن جا دیدن کردیم.

وی با بیان این که هیچ گونه تخریبی صورت نگرفته و بنای مذکور نگهبان نیز دارد افزود: این بنا هم‌اکنون توسط پیمانکار در حال نجات‌بخشی و بازسازی است.

رییس اداره میراث فرهنگی اهواز ادامه داد: در چند روز گذشته خاک‌های اضافی بنا از محل خارج شده بودند که موجب شده این گونه استنباط شود بنا در حال تخریب است. در صورتی که این گونه نیست.

او ادامه داد: ۸۰ درصد از بنای کوشک تاریخی حمیدیه به  اداره میراث فرهنگی واگذار شده است و هنوز ۲۰ درصد آن  زیر نظر سازمان آب و برق است و واگذار نشده است. امیدواریم با هماهنگی هر دو دستگاه این بنا به صورت کامل به اداره میراث واگذار شود تا نجات‌بخشی کلی آن توسط اداره میراث فرهنگی صورت پذیرد.

جلیلی‌نیا توضیح داد: از جمله کارهایی که برای نجات‌بخشی در حال حاضر در دست اجرا است می‌توان به استحکام پایه‌های بنا، پاکسازی محوطه و محافظت از آن اشاره کرد. همچنین زیرزمین بنا که تونل‌های منتهی به آن بسته شده بود توسط پیمانکار باز شده است.

او با اشاره به این که کوشک تاریخی حمیدیه مربوط به دوره قاجاریه است گفت: اگر این بنا رونق پیدا کند و به یک مکان گردشگری تبدیل شود می‌تواند گردشگران بسیاری را از تمام نقاط به خودش جذب کند.

رییس اداره میراث فرهنگی حمیدیه تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته با توجه به این که بنا زیر نظر اداره میراث فرهنگی نبود بی‌توجهی‌های بسیاری نسبت به آن صورت گرفت و در معرض تخریب قرار داشت اما از زمانی که ۸۰ درصد آن به اداره میراث واگذار شده کارهای مرمتی و بازسازی آغاز شده است.

جلیلی‌نیا با اشاره به این که کوشک حمیدیه از سه عمارت تشکیل شده است گفت: هر سه عمارت کوشک نیاز به نجات‌بخشی دارند اما در کل بنا سالم است.

کوشک حمیدیه مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در حمیدیه از توابع خوزستان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا همچون دیگر بناهای ثبت شده بارها مورد تعرض قرار گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *