خورنا گزارش میدهد/

جشنواره فیلمهای علمی اهواز با معرفی برترینها به کار خود پایان داد/ تقدیر از «باشو»، غریبه ای که حالا سیگار میفروشد

خورنانخستین جشنواره بین المللی فیلم های علمی اهواز با اعلام برترین های خود در اهواز به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین پایانی این جشنواره شامگاه جمعه در مجموعه امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز برگزار و از نفرات برگزیده جشنواره تجلیل شد.

سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، محمد رعایایی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز و جمعی از مسئولان استانی و کشوری و هنرمندان ایرانی و خارجی حضور داشتند.

۱۶۰۵۶۹۹

در مراسم تقدیر از برترین ها، جایزه مولانا به عنوان جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره، همراه با پنج هزار دلار جایزه نقدی به «مغز زیبای آسیب دیده من» ساخته سوفیرابینسون و لوتیه سادرلند از کشور هلند تعلق گرفت.

جایزه‌ خوارزمی (بهترین کارگردانی) همراه با چهار هزار دلار به «حیات در رگ های سرد» ساخته فتح الله امیری از ایران تعلق گرفت. جایزه فارابی (جایزه بهترین فیلمنامه و تحقیق)
همراه با سه هزار دلار به «هیجان ذرات» ساخته مارک لوینسون از آمریکا تعلق گرفت و تقدیرنامه هیئت داوران در این بخش به «برای گونگادین بهشت نیست» ساخته غلامرضا نعمت پور رسید.

جایزه خواجه نصیرالدین طوسی(جایزه بهترین دستاورد فنی) به همراه سه هزار دلار به «برج ساعت مکه» ساخته کارا ارسلان و بن سالم عبدالله از کشور آلمان تعلق گرفت و تقدیر نامه هیئت داوران به فیلم «جاده درخت ساج» ساخته لوسیدیویس از سنگاپور رسید.

جایزه غیاث الدین جمشیدکاشانی (جایزه بهترین فیلمبرداری) به همراه چهار هزار دلار به «آهسته» ساخته ساشاسیفرت از کشور آلمان تعلق گرفت. جایزه رازی (جایزه بهترین تدوین) به همراه سه هزار دلار به «رایحه بهشت» ساخته بودی کورنیاوان تعلق گرفت و تقدیرنامه هیئت داوران برای «زمین سپید» ساخته جی کریستین ینسن از آمریکا رسید.

جایزه عمر خیام به «شش قرن و شش سال» مجتبی میرطهماسب از ایران رسید. جایزه ابن سینا به «شکم، مغز دوم ما» اثر سسیل دنژن از فرانسه تعلق گرفت.

جایزه جابربن حیان به فیلم «مادرم بلوط» ساخته محمود رحمانی رسید. جایزه ابوریحان بیرونی به «نجات مس عینک» اثر برنتهافمن رسید. جایزه ملاصدرا به «تمرین مدارا» اثر ابراهیم سعیدی نژاد رسید. جایزه میرداماد به «جایی برای زندگی» اثر محسن استاد علی تعلق گرفت.۱۶۰۵۷۰۰

باشو، غریبه ای که دیگر کوچک نیست

عدنان عفراوی بازیگر نقش باشو در فیلم «باشو غریبه کوچک» مهمان آئین پایانی جشنواره فیلم های علمی اهواز بود.

در آیین پایانی جشنواره، بخشی ویژه تقدیر از عدنان عفراوی بازیگر نقش باشو پیش بینی شده بود. عدنان عفراوی با دعوت مجری برنامه به روی سن رفت و بخش هایی از فیلم «باشو غریبه کوچک» برای حاضران به نمایش گذاشته شد. حاضران در سالن نیز برای دقایقی عدنان عفراوی را تشویق کردند.

پس از آن، بازیگر نقش باشو با حاضران در سالن صحبت کرد و گفت که از مسئولان تنها یک کیوسک می خواهد که برای امرار معاش خانواده و در امان ماندن از گرد و غبار در آن کار کند. افراد حاضر در سالن نیز او را  تشویق کردند.

کیوان کثیریان نماینده بخش منتقدان و نوسیندگان سینمای ایران نیز به روی سن رفت و درخواست عدنان خطاب به مسئولان را بار دیگر تکرار کرد. مدیر تولید فیلم «باشو غریبه کوچک» نیز به دعوت مجری برنامه به روی سن رفت و جایزه ای به عدنان عفراوی اهدا کرد.

در آیین پایانی جشنواره، پرفسور ناهید پوررضا استاد برجسته رشته شیمی تجزیه دانشگاه شهید چمران اهواز مورد تقدیر قرار گرفت. پروفسور ناهید پوررضا دانش آموخته رشته شیمی تجزیه دانشگاه بیرمنگام انگلستان و در حال حاضر در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به تدریس است. در این مراسم، با اهدای لوح تقدیر و نشان جشنواره، از این استاد برجسته تقدیر شد.

در آیین پایانی جشنواره، بخش ویژه بزرگداشت پرفسور کرم زاده برگزار و از وی تقدیر شد. پرفسور امیدعلی شهنی کرم زاده ریاضی دان ایرانی است. کرم زاده در سال ۱۳۲۳ در شهر مسجدسلیمان متولد شد. وی به خاطر تلاش برای عمومی کردن علم ریاضی، موفق به کسب جایزه ترویج علم ایران گردید. کرم زاده در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد. پروفسور کرم زاده، علاوه بر شرکت در کنفرانسهای ریاضی خارج از کشور و ایراد سخنرانی در چندین المپیاد جهانی ریاضی، در چندین دوره نیز به عنوان سرپرست تیم اعزامی ایران در المپیاد جهانی ریاضی حضور داشته ‌است.

در آیین اختتامیه این جشنواره از حسین صافی پیشکسوت مستندساز خرمشهری با اهدای جایزه تقدیر به عمل آمد. سیدحسین صافی در کارنامه اش تولید مستندهای بسیاری را جای داده است. او متولد سال ۱۳۳۷ در خرمشهر و دارای مدرک دیپلم ریاضی است.

صافی که در حیطه ساخت مستندهای زیست محیطی فعال است تاکنون کارگردانی آثاری چون سیراف، صحرای زنده، میمند، حلزون ها، در حاشیه جنگل، مانگروها، گیاهان مناطق خشک و شور، دریاچه طشک، گنو، ساحل و دگردیسی را بر عهده داشته است. عمده آثار صافی توسط صدا و سیمای مرکز بوشهر تهیه شده است.