احداث پارکینگ های جدید، تزریق تنفس به خیابان های دزفول

خورنا صرف مدت زمان طولانی برای یافتن یک جای پارک مناسب در شلوغی های شهر قطعا یکی از ناخوشایندترین لحظه های یک راننده است، چه بسا کمترین فرصت را برای انجام یک کار مهم در اختیارداشته باشد. پارک کردن های اجباری در گوشه و کنارخیابان که اغلب با بحث و جدل نیز همراه است، عدم اطمینان به محل پارک خودرو و مسائلی از این قبیل یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان خودرو است، چه بسا دست آخر کمبود وقت و کلافگی ناشی از جست و جوی زیاد راننده را مجبور به توقف در محلی کند که از هر نظر مناسب نیست. مثلا در یک کوچه کم عرض و یا دقیقا در مقابل تابلوهای پارک ممنوع. و بدشانسی زمانی است که محدودیت های ذکرشده سبب شود تا راننده ماشین خود را در یک مکان که امنیت آن بسیار پایین است پارک کند. دزفول که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر را در خود جای داده و این میزان در برخی فصول از جمله تابستان و ایام نوروز به علت حجم زیاد مسافران و گردشگران افزایش می یابد این روزها از مشکل کمبود پارکینگ رنج می برد. محلی که راننده با اطمینان و آرامش خودروی خود را به آن می سپارد تا مبادا وسیله نقلیه ضروری زندگی اش که حکم یاور را برای او دارد به دلایل فراوان در معرض آسیب قرار بگیرد. هرچند مشکل کمبود پارکینگ یکی از معضلات همیشگی شهرهای بزرگ و مسافرپذیراست اما نباید آن را یک پدیده طبیعی تلقی کرد و نسبت به آن بی توجه بود، چرا که تجربه نشان داده مشکلی که ما آن را کوچک می پنداریم گاه می تواند مشکلات عدیده ای را به بار آورد که برطرف کردن آنها بارسنگینی را بردوش مسئولان و جامعه می گذارد.
رقابت برای یافتن جای پارک

راننده سمند بی اعتنا به بوق زدن های خودروی جلویی با لبخندی فاتحانه از ماشین پیاده می شود و خطاب به راننده معترض می گوید: می خواستی زرنگی به خرج می دادی و جلوتر از من پارک می کردی. این جمله آغاز یک دعوای عمیق است. دعوایی که علت آن تنها یک رقابت ساده بر سر پارک خودرو در گوشه و کنارخیابان آن هم در ساعات پیک تردد ماشین های سواری است. ناهنجاری های که به علت عدم کافی بودن تعداد پارکینگ های سطح شهر رخ می دهد این روزها به یک معضل اجتماعی بزرگ تبدیل شده است، معضلی که اگر جلوی آن گرفته نشود می تواند ریشه دارترشود. یکی از شهروندان دزفولی که خودروی خود را به پارکینگ آورده

در گفت و گو با خبرنگار دزنا۲۴ می گوید: مطابق معمول آخرهفته پارکینگ تقریبا پر بود و من با زحمت توانستم جایی برای پارک پیدا کنم.

سبحان می افزاید: من خیلی کم از پارکینگ استفاده می کنم چون یا ظرفیت آنها پراست و یا فاصله پارکینگ با محل کارم آنقدرزیاد است که من گاهی مجبور می شوم تاکسی بگیرم و این دور از عقل و منطق است که من با وجود داشتن خودرو و حتی بیرون آوردن آن، بازهم مجبورم با تاکسی تردد کنم. وی ادامه می دهد: در بیشتر مواقع نیز راننده ها خودروهای خود را بسیار نزدیک به هم پارک می کنند و بسیار پیش آمده که مدت ها منتظر آمدن صاحبان خودرو بوده ام تا بلکه بتوانم خودرویم را آزاد کنم. سبحان تصریح می کند: در حالی که اگر پارکینگ های بیشتری در سطح شهر احداث شود این مشکلات به طور طبیعی برطرف می شود.
احداث پارکینگ در الویت شهرداری

سخنگوی شورای شهر دزفول می گوید: یکی از دغدغه های مهم شهر ما در حال حاضر بحث ترافیک و کمبود پارکینگ است که چه در گرمای ۵۰ درجه تابستان و چه سرمای زمستان برای شهروندان خسته کننده است.

«هوشنگ زلقی» اظهار می کند: با توجه به ازدحام، ترافیک و جنگ اعصاب ناشی از کمبودجای پارک نمی توان به این مساله بی توجه بود به همین دلیل یکی از پروژه های مهم و اساسی شهرداری پروژه پارکینگ طبقاتی طالقانی است.

وی می افزاید: این پروژه پارکینگی-تجاری که بیشتر با محوریت پارکینگ است از ظرفیت بیش از ۷۵۰ جای پارک برخوردار است که قطعا می تواند بخش زیادی از نیاز پارکینگ شهر را پاسخگو باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر با بیان اینکه کارقرارداد این پروژه تمام شده و هم اکنون در مرحله حفاری و فندانسیون به سر می برد عنوان می کند: پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۴ این پارکینگ که اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد هزینه را در بردارد، افتتاح شود. زلقی به پروژه قائم نیز گریزی می زند و می گوید: این پروژه که تجاری،پارکینگی،درمانی و ورزشی است در درون بافت قدیم تعبیه شده و پارکینگ آن از ظرفیت بیش از ۲ هزار جای پارک برخوردار است که با توجه به ظاهر بافت و کم عرض بودن کوچه ها که سبب سردرگمی ساکنان برای پارک خودروهایشان می شود، می تواند تا سالهای سال نیاز این منطقه را برطرف کند. وی ادامه می دهد: این پروژه که با اعتباری قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است سبب احیا و اصلاح بخش زیادی از بافت می شودکه البته با کسب مجوز از اداره میراث فرهنگی و رعایت الگوی ساخت و ساز در بافت در حال انجام است. وی درخصوص تامین اعتبار این پروژه که نیاز پارکینگ شهر را تاشعاع چندکیلومتری برطرف می کند، بیان می کند: بخشی از اعتبار این پروژه با اوراق تامین شده و شورای شهر در نظر دارد با همکاری شهرداری بخش دیگراین اعتبار را از طریق تشویق سازمان ها، بانک ها و موسسات به مشارکت در ساخت تامین کند.
فرهنگ استفاده از پارکینگ

شاید بتوان از دید دیگری نیز به مساله پارکینگ ها پرداخت. دیدگاهی که می گوید اگر شهروندان برای انجام کارهای کوچک و غیرضروری از آوردن خودرو به سطح شهر اجتناب کنند در این صورت نه شاهد پرشدن زودهنگام پارکینگ ها هستیم نه عدم وجود جای پارک سبب بروز ناهنجاری ها می شود. به عبارتی می توان گفت اگر یک فرهنگ سازی مناسب در راستای استفاده از وسایل نقلیه در جامعه تبیین شود، هم شاهد کاهش بارسنگین ترافیکی خواهیم بود و هم با اطمینان می توان تعداد پارکینگ ها را در مقایسه با جمعیت مناسب دانست که البته این بحث، خود نیازمند یک تحلیل اساسی و گسترده است. به هرحال برنامه شهرداری برای احداث پارکینگ های جدید اقدام ارزشمندی است که رفع این دغدغه شهروندان را به دنبال دارد، چه بسا ساخت پارکینگ درمسیرهای پرتردد سبب شود تادیگر شاهد همهمه پارک خودروها در اطراف خیابان که نمای زشتی به آنها می دهد، نباشیم.
گزارش از: رویا رجبی دزنا ۲۴

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *