گهستونی: کار‌شناس زبده برای رسیدگی به امور تشکل‌ها وجود ندارد

خورنا یک عضو ارشد کانون آینده نگری ایران و راهنمای توریست، در گفتگو با خبرگزاری “هنر نیوز” می گوید: کار‌شناس زبده برای رسیدگی به امور تشکل‌ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود ندارد.

مجتبی گهستونی* با اشاره به این نکته که مقوله سازمان‌های مردم‌نهاد ( NGO ها) موضوعی، حساس، پیچیده و تخصصی است؛ ضمن گلایه از نبود کار‌شناسان کافی و زبده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در چنین شرایطی عملکرد مرتضی رمضانی رئیس اسبق دفتر امورمجامع و تشکل‌های این سازمان را تا حدودی مثبت ارزیابی کرد.

وی در مورد تودیع ناگهانی مرتضی رمضانی رئیس دفتر امورمجامع و تشکل‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هنوز در مورد اینکه چرا ایشان از پست خود برکنار شدند چیزی روشن نیست و در تخصص کاری ما نیز نیست. اما آنچه که مسلم است ایشان عملکرد نسبتا مثبتی در زمان ریاست خود در حوزه تشکل‌ها داشتند.

وی بیان این نکته که موضوع سازمان‌های مردم نهاد، مقوله‌ای حساس، پیچیده و تخصصی است از نبود کار‌شناسان کافی، وافی و زبده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رسیدگی به امور تشکل‌ها گلایه و تاکید کرد: در چنین شرایطی عملکرد مرتضی رمضانی و همکارانشان در سازمان برای برقراری ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد را تا حدودی می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

گهستونی اضافه کرد: اگر این شرایط در سازمان ادامه پیدا می‌کرد قطعا اتفاقات خوشایندی رخ می‌داد که به نفع خود سازمان نیز بود.

این فعال آینده نگر با انتقاد از نگاهی که در سازمان نسبت به انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از کارمندان این سازمان و ادارات کل، سازمان‌های مردم نهاد را نه تنها از خود نمی‌دانند بلکه آنها را در تقابل با خود تصور می کنند که این نگاه اشتباه و ناشی از بی‌تجربگی‌ها و بی‌دانشی آن‌ها از عملکرد سازمان‌های مردم نهاد است.

وی در مورد فرد جایگزین مرتضی رمضانی گفت: من هیچ اظهار نظری در مورد شخص تازه وارد نمی‌کنم اما اگر وی برنامه‌ای مشابه برنامه آقای رمضانی داشته باشند و چیزی بالاتر از وی برای ارائه کردن نداشته باشد، مشخص می‌شود مرتضی رمضانی در شرایط غیر طبیعی و بی‌منطق تودیع شده است.

وی ادامه داد: قرار بود مرتضی رمضانی به همراه برخی از کار‌شناسان این دفتر سفری به استان خوزستان داشته باشند تا با کار‌شناسان دفتر امور مجامع استان خوزستان دیدار و نشست‌هایی را برگزار کنند اما اکنون با رفتن ایشان و پیش‌تر در هفته گذشته با رفتن «میثم ورچهره» مدیر روابط عمومی وی تمام هماهنگی‌های ما نقش بر آب شد.

گهستونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را سازمانی کاملا تخصصی دانست که نباید دچار سیاست زدگی مدیران سیاسی خود شود و از مدیران این سازمان هم خواست کاملا تخصصی آنچنان که در شأن سازمان است عمل کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد: سازمان برای اینکه ارتباط بهتری با سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی برقرار کند، جلساتی را با حضور فعالین این حوزه و مدیران سازمان جهت شفاف سازی عملکرد و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند برگزار کند تا در این جلسات ضمن اینکه سازمان‌های مردم نهاد از نزدیک با مشکلات آشنا شوند، بتوانند با ارائه پیشنهادات خود سازمان را یاری کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *