آقای دهدشتی، مشکل مدیران هستند نه پژوهشگران!

رضا صادقیان – خورنا وضعیت ناروشن و در بسیاری مواقع ناامید کننده پژوهش و تحقیق در کشورمان برای اهل قلم روشن است. بسیاری از اهل تحقیق راهکارهایی را جهت رونق بخشیدن به تحقیقات ارایه داده‌اند بلکه این گره کور باز شود و یا اندکی از محکم بودنش کاسته شود گویا این تلاش‌ها به نتیجه‌ای قابل لمس منجر نشده است. اینکه مسولان امر تحقیقات را ارج نمی‌نهند و یا با کمترین بودجه و گاه بدون بودجه توقع معجزه دارند نیز داستان خاص خود را دارد. ولی در مجموع چنین پدیده‌ای مخفی نیست و به سادگی هر چه تمام می‌توان از کم و کیف وضعیت بغرنج پژوهش باخبر شد. مهم حل نمودن بخشی از این داستان است و نه نقل کردن مشکلات روشن و عیان!

بدون شک مسولان کشوری و استانی هم از این امر تا حدودی و با توجه به مسولیت‌های مدیریتی باخبر هستند، به عنوان نمونه بنگرید به وضعیت کارهای پژوهشی در دانشگاه‌های کشور و تحقیقات کلاسی، اکثر کسب کنندگان علم و دانش در دانشگاه‌های کشور با مراجعه به کافی‌نت‌ها و یا جستجو در اینترنت مقالات دیگران را می‌دزدند و با نام خویش به استاد ارایه می‌دهند، معمولا بالای چنین سرقت‌های ادبی هم نام و نشان خودشان را می‌نویسند. اصلا چه کسی است که از چنین رویه‌هایی به کلی غلط و اشتباه خبر نداشته باشد؟ ولی راهکار کدام است؟ فعالیت‌های دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت در کدام حوزه قابل ارزیابی است؟

نماینده مردم آبادان در مجلس همین جریان پرغصه وضعیت پژوهش در کشور را مجدد نقل کرده است و در جلسه “تجلیل از پژوهشگران برتر آبادان”‌ گفته‌اند: مشکلات جامعه نشان می دهد که پژوهش های فعلی به حد مطلوب نرسیده است. پژوهش به این معنی است که بتوانیم “راحت تر” زندگی کنیم.

بخش دوم و یا جمله دوم وی را می‌توان چندان دقت نکرد ولی خواندن چنین جملاتی از زبان نماینده مجلس به سادگی قابل چشم پوشی نیست. روشن نیست چگونه و براساس کدام معیارها و یا شاخص‌ها “پژوهش” به “راحتی” منجر می‌شود و یا پژوهش نکردن و استفاده ننمودن از تحقیقات به زندگی سخت و دشوار، اگر چنین بود ما ایرانی‌ها باید با سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردیم. اینکه چنین راحتی شامل حال شخص پژوهشگر مربوطه هم خواهد شد و یا خیر معلوم نیست،‌ ولی بازگو کردن چنین سخنی اگر خبرگزاری خورنا درست نقل کرده باشد جای پرسش و پاسخی جداگانه از نماینده مردم آبادان طلب می‌کند. بگذریم.

اما جمله اول ایشان صرفا نقل کردن یک دغدغه است و نه بیشتر. همه می‌دانند سرقت ادبی و دزدی از دانش دیگران حتی در بالاترین سطح اساتید دانشگاهی هم دیده می‌شود، ولی راه برون رفت طلب می‌کند و نه بازگو کردن آن چیزهایی که بسیاری می‌دانند! بازگو کردن دغدغه‌ها و مشکلات را برجسته کردن در جایگاه خودش بسیار مهم و ارزشمند است ولی به تکرار افتادن و عمل نکردن به آن گفته‌ها هر شنونده‌ای را خسته و بی‌حوصله می‌کند، آدمی را یاد مصوبه‌های دولت نهم و دهم می‌اندازد که تعدادشان از هزاران بیشتر می‌شد ولی در عمل همان مصوبات بود و دیگر هیچ.

در بخش دیگری از خبر می‌خوانیم؛ دهدشتی با بیان اینکه بیشترین پژوهش های کشور در حوزه کشاورزی انجام می شود، افزود: متاسفانه پژوهش‌ها در کارخانه‌های کشاورزی بلااستفاده مانده که این موضوع ناشی از فاصله گرفتن جامعه از پژوهشگران و همچنین پژوهشگران از جامعه است.

سخن جناب دهدشتی ایرادهای خاص خود را دارد. بسیاری از پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه نفت، گاز و کشاورزی و یا دیگر میدان‌هایی که ارتباط مستقیم به کارهای اجرایی پیدا می‌کنند برآمده از مشکلات موجود است، اشخاص و یا سازمان خاصی عهده‌دار پژوهش درباره موضوع تحقیق می‌گردند، اینکه چرا چنین تحقیقاتی با صرف هزینه‌هایی زیاد و یا کم بلااستفاده باقی می‌ماند را باید در جایی دیگر جستجو نمود و نه فاصله گرفتن پژوهشگران از جامعه.

چنین اشاره‌‌هایی تنها ما را با اصل ماجرا بیگانه می‌کند و گمان می‌بریم که مشکل در رابطه‌ میان محقق و جامعه است و کلاف سردرگمی می‌سازد که رهایی از آن نیاز به انبوهی نیرو و دانش دارد؛ در صورتی که چنین نیست. هر کدام از تحقیقات صورت گرفته و بلااستفاده انعکاس دهنده مشکلات امروز و حتی دیروز جامعه ایران و ایرانی است، نوشته‌هایی که تلاش دارند گره‌ای بگشایند و نه اینکه فاصله‌ای میان خود و جامعه و یا دیگری ایجاد نمایند! ایراد اساسی به مدیریت‌های خسته و بدون برنامه است، مدیرانی که با کمترین دانش و تجربه در جایگاهی قرار می‌گیرند که جایشان نیست. مدیریت‌هایی که فقط در پی امروز را به فردا رساندن هستند، مدیری که تمام تلاش‌هایش فقط انجام دادن پژوهش و خرج کردن ردیف بودجه مربوطه است بدون شک به همان راهی می‌رود که برگه‌های تحقیق را بایگانی نمایند، چون قدر و اندازه تحقیقات را نمی‌داند و بیشتر علاقه‌مند است شمارگانی کاغذ به برگه‌های بایگانی بیفزاید تا از قبل همین برگه‌ها کارنامه‌ای پربارتر ارایه دهد و مزایایی بیشتر دریافت نماید.

امید آنکه چنین وضعیتی تاسف باری با تلاش مسعولان دلسوز کشوری و استانی به حداقل برسد، بیان نمودن و نقل دوباره دانسته‌ها و آدرس نادرست دادن به شنونده مشکلی را حل نخواهد نمود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پدرو جوان خوب همه زر را خواهند ولی قدر زر زرگر داند وبس و کار هرکس نیست خرمن ...... گاو نر می خواهد ومرد ...... اول باید جایگاه را ساخت بعد بر معیار ان جایگاه نشین را گذاشت نه اول جایگاه نشن را اورد وبعد برایش جایگاه ساخت حاصل می شود این که هست پناه بر خدا بنده خدا