خوزستان پتانسیل‌های متعددی در کشاورزی دارد

خورنا سرپرست معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از وجود پتانسیل های متعددی در بخش کشاورزی استان خبر داد.

عبدالعلی گیلانی پیش از ظهر امروز در مراسم هفته پژوهش و فناوری در دانشکده کشاورزی شهید چمران عنوان کرد:‌ در زمینه تولید محصولات کشاورزی و با توجه به وجود ظرفیت های کافی و متعدد، استان خوزستان در موقعیت مناسبی در سطح کشور قرار دارد.

وی بیان کرد: در استان مراکز تحقیقاتی وجود دارند که در بهبود کشاورزی استان بسیار اثر گذار هستند. مرکز تحقیقاتی اهواز، بهبهان، صفی آباد و موسسه خرما و میوه های گرمسیری از جمله این مراکز تحقیقاتی است که در ایجاد یک محیط تحقیقاتی به وجود آمدند.

گیلانی افزود: در پی سیاست ها و راهبردهای اجرایی طرح مقام معظم رهبری و احیای اراضی دو استان خوزستان و قسمتی از اراضی استان ایلام، اولین پروژه با چنین حجم وسیعی و منابع مالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می شود.

سرپرست معاونت پژوهشی مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: از وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی، مطالعات اجتماعی، توانمند سازی تشکل ها، ارائه چشم انداز طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، افزایش تولیدات کشاورزی و نگاه علمی به وضعیت آب و خاک استان در کاشت و برداشت محصولات است.

گیلانی با اشاره به مشکلات کشاورزی در استان بیان کرد: یکی از مشکلات ما وجود آب های سرگردان است که امروزه در دنیا با  نهایت درایت و تدبیر از این آب های سرگردان  استفاده می شود و ما نیز می توانیم با مدیریت درست و برنامه ریزی های مناسب از این آب ها به منظور کنترل سیل و زمین لرزه ها استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان همچنین در زمینه ریزگرد ها به وظیفه خود عمل می کند و به دنبال منشاء این ریزگردها و راه کارهای مقابله با آن است.

سرپرست معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی افزود: علاوه بر فعالیت های ذکر شده، این مرکز در اصلاح بذر و تکثیر بذور پرورشی و مادری گندم، جو و کلزا و تامین علوفه های دامی کشاورزی در استان است.

گیلانی با اشاره به مقام سوم استان خوزستان در برنج کاری عنوان کرد: با توجه به داشتن مقام سومی در برنج کاری الزامی است که مدیریت در تولید این محصول را علمی تر کرد و تغییراتی در سطح کشاورزی این محصول ایجاد شود.

وی، همکاری با موسسات بین المللی و ملی را در راس هدفهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در خوزستان دانست و گفت: با موسسات علمی در سطح کشور و کشورهای دیگر صورت گرفته است که اینگونه بتوان سطح کشاورزی و تولید محصولات در استان را ارتقا داد و کشاورزی را به کیفیت و کمیت مناسبی رساند.

سرپرست معاونت پژوهشی مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به دستاوردهای این مرکز در بخش های مختلف بیان کرد: در بخش آب و خاک، گیاه پزشکی، محصولات باغی، دامی و بسیاری دیگر از زمینه ها فعالیت های مختلف و کارآمدی انجام گرفته است.

گیلانی افزود: در رابطه با گل و گیاه زینتی در استان، مرکز تحقیقاتی دزفول که در تولید این نوع محصولات اثر بخشی بیشتری دارد، کارهای خوبی انجام گرفته که استان در تولید گل و گیاه زینتی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به مساعد بودن رشد علف هرز در مزارع خوزستان عنوان کرد: به دلیل آب و هوای خوزستان و موقعیت خوبی که برای رشد علف هرز وجود دارد این مرکز در مزرع نیشکر با استفاده از رویش های تلفیقی این معضل را تا حدودی کنترل کرده است.

سرپرست معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی اساسی ترین مشکل در استان را وجود اراضی لب شور و نامسطح دانست و گفت: از اساسی ترین مشکلات ما در کشاوزری وجود اراضی لب شور و تسطیح نامناسب است که با مدیریت بهینه در آبیاری و کاشت این اراضی به مقابله با این مشکل برخواستیم.

وی در پایان گفت: استفاده از تکنولوژی های جدید نیازمند بسترسازی و فرهنگ سازی لازم است، باید برای وارد کردن تکنولوژی به کشاوزری استان بسترهای آن را نیز ایجاد کنیم.

مرجع / مـهـر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *