جهانگردان لهستانی:

در شوشتر آواره بودیم و بدون مشاهده آثار تاریخی از شوشتر می رویم/ مردم شوشتر و رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی مسلط نیستند +عکس

خورنا فقط نیم ساعت دیگر در شوشتر بودند و هنگامی که قصد داشتند از شوشتر بروند مصاحبه نمودند . اما مصاحبه ایی که دل هر شهروند دلسوز را به درد می آورد .

می گفتند که از آوارگی در شوشتر خسته شده اند و از این شهر به سمت اهواز حرکت می نمایند تا به شیراز بروند .

خانم آنا ماتوگا ، خانم وچی ، آقای ماتئوس ماتوگا ، آقای ویچر الیاس و آقای لوکاش کروچه . پنج جهانگرد لهستانی هستند که به شوشتر سفر نمودند .

متن کامل مصاحبه مصطفی فتحی زاده خبرنگار پایگاه خبری پیک شوشتر با پنج جهانگرد لهستانی در زیر منتشر می شود :

چرا می خواهید از شوشتر بروید؟

ما به شوشتر مسافرت نمودیم تا آثار تاریخی و جهانی شوشتر را ببینیم ولی در شوشتر از آوارگی خسته شده ایم زیرا در شوشتر نه راهنمای توریست وجود دارد و نه اطلاع رسانی به توریستها . نمی دانیم در شوشتر به کجا باید می رفتیم و متاسفانه نبود راهنمای توریست باعث سردرگمی ما شد .

m

یعنی هیچکدام از آثار تاریخی شوشتر که برخی از آنها ثبت ملی و برخی دیگر به ثبت جهانی رسیده اند را مشاهده ننموده اید؟

متاسفانه هیچکدام از آثار تاریخی ملی و جهانی شوشتر را نتوانستیم مشاهده نماییم زیرا در شوشتر سرگردان بودیم .

مردم شوشتر هم به شما کمک نکردند تا آثار تاریخی و سازه های آبی شوشتر را ببینید؟

در اینجا مردم شوشتر به زبان انگلیسی مسلط نیستند و با وجود اینکه شوشتر شهری جهانی می باشد ولی مردم و رانندگان تاکسی که بیشتر از همه با جهانگردان و توریستها ارتباط دارند اما نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت نمایند و این مشکل در شوشتر مشاهده می شود .

برخورد مردم شوشتر با شما چگونه بوده است؟

مردم شوشتر مهربان و خونگرم هستند و سعی داشتند ما را راهنمایی کنند ولی مشکل مردم شوشتر همان عدم تسلط به زبان انگلیسی با توریستها می باشد .

شما ساعتها داخل شهر شوشتر بوده اید بدون اینکه بتوانید آثار تاریخی شوشتر را مشاهده نمایید ، آیا ناخرسند از شوشتر می روید؟

تنها مشکل شوشتر نداشتن راهنمای توریست نیست بلکه شوشتر مشکلات دیگری هم دارد . مثلا ما در خیابانهای شوشتر می بینیم که مردم زباله خود را بر روی زمین می انداختند و این کار باعث شده که خیابانهای شوشتر کثیف بشود . ولی در لهستان شما هرگز زباله بر روی زمین نمی بینید .

باید مسئولان شوشتر به مردم بگویند که به چه دلیل نباید زباله خود را بر روی زمین بیندازند . زیرا قرار نیست این زباله ها جذب طبیعت بشوند و از نظر بهداشتی هم بسیار نامناسب است .

همچنین خودروهایی که در شوشتر هستند یا فرسوده هستند و یا سالها است که در لهستان دیگر تولید نمی شوند . مردم شوشتر باید توجه بیشتری به قوانین رانندگی داشته باشند زیرا اینگونه رانندگی خطرناک است .

چه صحبتی با مسئولان شوشتر دارید؟

مسئولان توجه بیشتری به مشکلات شوشتر و مردم داشته باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شهروند وحامی شهر-250 واحدی با سلام خدمت دوست داران محیط زیست ،شهر وشهروند وسایت زیبا خورنا یکی ازبهترین راه های آموزش، برای زیبا سازی شهر وپاکیزگی خیابانها وکوچه ها و... شروعش از مدارس ودبستانها ومراکز آموزشی ودانشگاه ها می باشد. همانطوری که آگاه می باشید، اول آموزش وبعد پرورش انسانها در اولویت قرار دارد تا محیطی مساعد برای آموزش از طرف نهادمحیط زیست وشهرداری انجام نپذیرد، دیگر نهاد ها ومردم به همیاری نمی پردازند. در مسیری چون چهار راه ثبت احوال از منطقه نیرو تا انتهای بلوار ۲۵۰ واحدی و طرح آبیاری در فاصله یک کیلومتری که شامل چندین( مدرسه راهنمایی ایران زمین وآسیه،مهد کودکهای ثمره و مهرورزان ، دبستان بهار و جاویدان،هنرستان فنی حرفه ای افشار ،دانشگاه سما شوشتر قرار دارد) هیچ گونه پاکسازی محیط از پس ماندهای ساخت وساز ، پیاده رو سازی،فضای سبزصولی که درکنار آن نصب سطل زباله، وسرپوش گذاشتن فاضلابها، صندلی هایی جهت استراحت مهدکودکی ها ودانش آموزان ودانشجویان گذاشته نشده است، تا درصورت خستگی از راه که نه ایستگاهی دارد ونه جاده هموار ونه پاکیزگی، کجا این شهروندان ،دانش آموزان ودانشجویان اکثر مناطق شهرستان که به این مرکز آموزشی می آیند ، نظم وانسجام به خودشان بنمایند وبتواننددرباره، ضایعات وپس ماندهای همراه خودشان درمسیر ایاب وذهاب، برنامه ریزی وتصمیم گیری نمایند. درمورد دوم کمبود مترجم ونیروهای انسانی که بعنوان راهنما ،مشروح گردید ،باید گفت عدم خلاقیت ها وسوءمدیریتها را می توان نام برد. وگرنه دربین دانشجویان ودانش آموزان محترم شهرستان افراد با سواد وآگاه به زبانهای امور خارجه وتاریخ ،باستان شناسی،شهرشناسی زیاد می باشد که دارای بذاعت مالی خوبی نیستند چه مرد یازن و با یک فراخوانی از طرف سایتهای مجاز وتشکیل پرونده ومشخصات شخصیتی آنها ومعرفی آنها به صنف تاکسی رانی وبا نظارت سازمان جهانگردی وپرداخت مقداری کمک هزینه مالی، این معضلات کوچک به پایان می رسد.