ضرورت توسعه شبکه ریلی در خوزستان

به گزارش ایرنا از آنجایی که سالانه ۱۵میلیون تن بار و چهار میلیون نفر مسافر در استان خوزستان از طریق شبکه های ارتباطی جابجا می شود توسعه و ترمیم این صنعت مهم اقتصادی می تواند بخش مهمی از این جابجایی را به خود اختصاص دهد.

با وجود این مزیت، هم اینک تنها سالانه پنج میلیون تن بار در خطوط ریلی خوزستان جابجا می شود که ضرورت دارد بستر افزایش میزان حمل و نقل بار در این بخش فراهم شود.

از آنجایی که خوزستان با توجه به مراوده با کشورهای هم مرز و ترانزیت کالا در بخش های مختلف اقتصاد کشور اعم از انرژی، کشاورزی، صنعتی، ریلی و حمل و نقل جاده ای نقش تاثیرگذاری برای کشور ایفا می کند و نیز به جهت برخورداری از بنادر متعدد و صدها کیلومتر ساحل با خلیج فارس از ظرفیت های راه آهن این استان هم به لحاظ باری و مسافری باید همسطح با ناوگان حمل و نقل جاده ای استفاده شود.

طبق آمار موجود سالانه ۷۰۰ هزار مسافر عراقی وارد خوزستان شده و از این استان راهی تهران و شهر مشهد می شوند که اگر نسبت به ارایه خدمات در بخش ریلی و مسافری اقدام های جدی صورت گیرد از این ظرفیت می توان برای اقتصاد کشور استفاده کرد.

یکی از نکات حایز اهمیت در توسعه شبکه ریلی این است که افزایش سهم ریلی در حمل و نقل به کاهش قیمت تمام شده کالا منجر خواهد شد.

به گفته کارشناسان طول خطوط اصلی راه آهن در محور جنوب ۶۱۸ و طول خطوط فرعی آن۲۴۰ کیلومتر بوده وخوزستان شش درصد شبکه ریلی کشور را در خود جای داده است.

بر پایه این گزارش خوزستان از نظر میزان طول خط رتبه هشت کشور را به خود اختصاص داده واز لحاظ تعداد جابجایی کالا و مسافر رتبه سوم کشوری را دارد.

با توجه به وجود ۱۴۰ کیلومتر راه آهن داخلی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) و اتصال بندر خرمشهر به راه آهن سراسری چنین مزیت هایی به یقین در ارتقای جایگاه حمل و نقل خوزستان موثر خواهد بود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان گفت: برای ارتقای ایمنی عبور و مرور، طبق برنامه پنجم توسعه هر سال می بایست پنج درصد سهم ریلی بیشتر می شد که این اتفاق نیفتاده است.

ˈمسعود مصدقیˈ به خبرنگار ایرنا افزود: در صورت افزایش سهم ریلی ترافیک جاده ای و فشار ناشی از تردد وسایط نقلیه ترانزیتی بر آن کمتر می شد.

وی اظهار کرد: ترافیک خوزستان متناسب با وضعیت راه ها نیست و بر اساس آمار سطح سرویس راه های استان تناسبی با حجم تردد و جریان ترافیک ندارد بنابراین توسعه ریلی یکی از ضرورت های خوزستان است.

مصدقی گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم آن در حمل و نقل و ترانزیت امکان پذیر است و بخش خصوصی و دولت می توانند در تحقق این مهم موثر باشند.

وی افزود: هم اینک حدود ۹۳درصد حمل و نقل خوزستان از طریق جاده ای و بخش کوچکی هم به وسیله شبکه ریلی و خطوط هوایی صورت می گیرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان گفت: اگر از ابتدای برنامه پنجم افزایش پنج درصدی سهم ریلی رعایت می شد شاید سهم ۱۰درصدی که ریل و هوا داشتند به ۲۰ تا ۲۵درصد می رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان هم گفت: افزون بر ۹۰درصد حجم بار استان بر دوش جاده هاست که اگر در راه آهن مشکل گلوگاه اصلی ناحیه جنوب حل شود و سرمایه گذاری ها و پیگیری ها متوجه راه آهن شود دستکم ۵۰درصد مشکلات جاده ها که آنها را غیر ایمن و مشکل ساز کرده حل می شود.

ˈنصرالله دهقانیˈ افزود: با این حجم بار در جاده ها و نبود استانداردهای لازم در حمل و نقل جاده ای ضررش متوجه مردم می شود.

وی اظهار کرد: دو خطه کردن خطوط ریلی اهواز – اندیمشک، اهواز – خرمشهر و اهواز – بندر امام باید هر چه سریعتر پیگیری و تکمیل شود.

دهقانی گفت: رییس جمهوری در سفر به چهار محال و بختیاری در شهرکرد دو خطه شدن خطوط ریلی اهواز – اندیمشک را اعلام کرد که اگر این امر محقق شود بسیاری از معضلات حل می شود.

مدیرکل راه آهن جنوب هم گفت: طبق مصوبات سفر رییس جمهوری و هیات دولت پیشین در دور دوم، خطوط ریلی اهواز – اندیمشک، اهواز – خرمشهر و اهواز – بندر امام دو خطه می شود.

ˈعبدالکریم درویش زادهˈ در گفت و گو با ایرنا با یادآوری شروع ساخت خط دوم اهواز – بندر امام در سوم خرداد امسال به طول ۱۱۰کیلومتر و اعتبار یک هزار و ۵۰میلیارد ریال اظهار کرد: تاکنون عملیات زیرسازی ۴۰کیلومتر از این خط آماده شده و عملیات تهیه ادوات روسازی آن در دست انجام قرار دارد.

وی از شروع عملیات روسازی این خط در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در چارچوب عملیات بهسازی ۶۰کیلومتر از خط موجود اهواز – بندر امام نیز با ۱۳۰میلیارد ریال اعتبار تاکنون ۱۵کیلومتر از این مجموع بهسازی شده که با اتمام این کار سرعت حرکت قطارها افزایش یافته و باعث سیر روان تردد آنها در این مسیر خواهد شد.

عملیات دو خطه کردن خط آهن اهواز – اندیمشک هم به طول ۱۴۰کیلومتر در دست پیگیری است.

در سفر اخیر رییس جمهوری به استان چهار محال و بختیاری در زمینه عملیاتی شدن احداث خط آهن اصفهان – شهرکرد و اهواز گفت و گو شد و قرار است بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شود.

با احداث این خط حمل و نقل ریلی از خوزستان تا استان های شمالی کشور افزایش یافته و مجموع پودر سنگ مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان و دیگر شرکت های فولادی موجود و یا در دست ساخت از طریق این مسیر حمل خواهد شد.

از مزیت های ساخت این خط می توان به نقش آن در کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در این بخش اشاره کرد.

با توجه به تردد ۱۶هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل جاده ای اعم از بار و مسافر در جاده های خوزستان و وزن متوسط ۱۷٫۷تن برای هر یک از ناوگان حمل و نقل خوزستان راه های ترانزیتی موجود پاسخگوی این حجم نیست.

بنابراین توسعه شبکه ریلی می تواند جوابگوی این نیاز بوده و تا حدود زیادی بار را از دوش جاده های خوزستان بردارد.

از امیر خان زاده

۶۴۵/۵۵۱

انتهای پیام /*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *