کاتوزیان: مجلس در حوزه نظارت، خلع سلاح شده است

خورنا: عضو فراکسیون اصول‌گرایان که از طراحان سوال از محمود احمدی‌نژاد است در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره سرنوشت این طرح گفت: در حال حاضر مجلس را به لحاظ قوه نظارتی‌اش کاملاً تسلیم می‌بینم، چرا که نسبت به اقداماتی که می‌تواند انجام دهد، هیچ کاری از او بر نمی‌آید و شما برآیند آن را در تذکرات،گزارش‌های نظارتی و استیضاح‌ها دیده‌اید.

وی که معتقد است از این پس باید مجلس را به عنوان یک قوه قانون‌گذاری شناخت نه قوه‌ای که توان نظارت هم دارد، ادامه داد: مجلس در یک جا نتوانسته این امر را اثبات کند و شما در ادامه کار مجلس هم خواهید دید که در یک مورد نیست که مجلس بتواند قوه نظارتی‌اش را اعمال کند.

کاتوزیان با اشاره به رایزنی‌های گسترده دولت برای منصرف کردن نمایندگان از نظارت، ادامه داد: دولت حتی بیرون از مجلس لابی‌های متعددی می‌کند و با نهاد های خارج از مجلس ارتباط برقرار می‌کند و از طریق افراد ذی‌نفوذ که مجلس برای آنها احترام قائل است، وارد عمل شده و مجلس را در حوزه نظارت خلع سلاح کرده‌اند و به این لحاظ بنده کاملاً ناامیدم.

این عضو فراکسیون اصول‌گرایان که معتقد است «طرح سوال از رئیس‌جمهور آب در هاون کوبیدن است»، خاطرنشان کرد: این اقدام به هیچ‌وجه نتیجه نمی‌دهد و اتلاف وقت است و بنده اعتقادی به اینکه مجلس بتواند کاری از پیش ببرد ندارم و معتقدم مجلس در آزمون نظارتی‌اش نمره کمی گرفته است.

کاتوزیان در عین حال معتقد است این مجلس در حوزه قانون‌گذاری خوب عمل کرده است و افزود: عزم و اداره مجلس هشتم برای حل مشکلات کشور و تصویب قوانین مفید زیادی بوده است که نمونه آن را در بودجه‌های سالانه، برنامه پنجم توسعه و… می‌‌توان دید؛ اما در حوزه نظارت مجلس موفق نبوده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم با بیان اینکه قرائت گزارشی از تخلفات فلان نهاد و سازمان در صحن علنی، نظارت نیست، اظهار داشت: نظارت این است که وقتی گزارشی خوانده می‌شود، اثرگذار باشد ولی بعد از ارجاع گزارش‌های مجلس به قوه قضائیه حداقل بنده چیز خاصی ندیدم.

وی با ذکر نمونه‌ای از تخلفات دولت، اظهار داشت: براساس قانون، دولت باید ۱۱ هزار میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی بریزد، و آن را به حساب مشخصی که درآمدهای عمومی دولت است واریز کرده و برای حوزه آموزش و پروش و دانشگاه‌ها هزینه کرده است. یا اینکه وقتی اعلام کردیم تولید نفت خام کشور ۷۲ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است، در حالی که باید یک میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کرده است، از وزیر مربوطه توضیح خواستند و بعد این توضیحات را برای ما ارسال کردند تا درباره آن اگر جوابی داریم، ارسال کنیم؛ در حالی که این مساله اظهرمن الشمس است و بنده نمی‌دانم قوه قضائیه از مجلس چه توضیحی می‌خواهد.

این نماینده اصول‌گرا با تاکید بر اینکه نمی‌گوییم قوه قضائیه مسئولیت خودش را درست انجام نمی‌دهد، افزود: اما مسائلی از این دست، موضوعات شفافی است و باید دادگاه تشکیل شود و آقایان توضیح دهند و از خود دفاع کنند. چرا که مجلس وظیفه نظارتی‌اش را درست انجام داده و یک تخلف را گزارش کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *