برداشت ۱۲۰ تن کنجد از مزارع هندیجان

خورنا: مدیر جهادکشاورزی هندیجان از برداشت ۱۲۰ تن کنجد در این شهرستان خبر داد.

حمید مطرودی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار داشت: در بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در حال کشت هندیجان تاکنون ۱۲۰ هزار کیلو کنجد برداشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی هندیجان افزود: کنجد یکی از گیاهای روغنی بومی ایران است و در اکثر نقاط کشور به طور پراکنده مورد کشت و کار قرار می‌گیرد که علاوه بر مصارف شیرینی پزی و آجیلی استفاده از روغن آن در طبخ غذا نیز متداول است.
وی با اشاره به ویژگی تولیدی و مزایای این محصول اشاره کرد: مقاومت کنجد به خشکی، امکان کشت در حرارت بالا، داشتن بیش از ۴۰ درصد روغن با کیفیت عالی و بیش از ۲۰ درصد پروتیین، دامنه سازگاری زیاد با محیط و کاشت آن به عنوان زراعت دوم پس از برداشت غلات در مناطق گرم و خشک از مزایای عمده کنجد در کشاورزی کشور است.
مطرودی بیان کرد: کنجد گیاه فصل گرم است و در تابستان زمانی که درجه حرارت خاک به بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد برسد زمان مناسب کشت است.
مدیر جهادکشاورزی هندیجان تصریح کرد: با وجود کم‌آبی و شوری آب رودخانه زهره و سایر مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه بودند توانسته‌اند این محصول را در مزارع و باغ‌های خود کشت کنند.
وی در رابطه با موارد استفاده از این دانه گیاهی گفت: دانه کنجد خام در نانوایی و قنادی، تهیه ارده، در طب و داروسازی، در صنعت برای ساخت لوازم آرایشی همچون صابون و شامپو، مواد حشره‌کش، کاربن و نوار ماشین تحریر کاربرد دارد.
وی در پایان ابرازامیدواری کرد با تامین آب مورد نیاز میزان زمین‌های زیر کشت در منطقه هندیجان افزایش یابد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *