به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی؛

روابط عمومی و چالش‌های فراوان مسئولیت‌های غیرمرتبط

خورنا: روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه‌ای برای سرکشی به واحدهای روابط عمومی سازمان‌هاست تا شاید بتوان در این زمینه چندکلامی نوشت و زوایای پنهان این واحدهای کنار افتاده را به تصویر کشید.

واحدهای روابط عمومی معمولا در ادارات و ادارات کل به مکانی برای انبار بنرها، قاب عکس‌ها و… مبدل شده است که این دید باعث می‌شود تا روابط عمومی تنها به نصب کننده بنرهای مناسبتی و برگزاری نمازجماعت و… خلاصه شود.

از سویی دیگر دید مدیران به این واحدهای راهگشا می‌تواند بسیار در ایفای نقش این واحدهای تاثیرگذار بسیار تاثیر بگذارد ولی مدیران نیز این واحدها را با انتصاب افرادی در شرف بازنشستگی و کم اطلاع از علم روابط عمومی به نحوی به قهقرا می‌برند و کارایی این واحد را به حداقل کاهش می‌دهند.

روابط عمومی اصولاً دو وظیفه خطیر دارد، یکی اطلاع رسانی فعالیت‌های سازمانی خود به مردم برای کسب اطلاع آنها و دیگری رصد نظرات مردمی درباره فعالیت سازمان مطبوع که هر دو بعد روابط عمومی در صورت ضعف می‌تواند سازمان متبوعش را به مشکلاتی مواجه کند.

علاوه بر سپردن فعالیت‌های غیرمرتبط با روابط عمومی‌ها به این واحدهای مهم در شرایط کنونی عقب ماندن از کاروان تکنولوژی نیز چالش بعدی است که گریبان این واحدهای تاثیرگذار را می‌گیرد.

عقب ماندگی از کاروان تکنولوژی و متکی بودن به فناوری‌های قدیمی مانند فکس و دست نوشته باعث می‌شود تا هم به لحاظ هزینه‌ای و هم از نظر سرعت عمل روابط عمومی‌ها از رسانه‌ها که اصلی‌ترین رابط و همکار هم به شمار می‌آیند چندین گام عقب بمانند و این چالش باید با توجه ویژه مدیران برطرف شود.

نبود چابکی لازم در روابط عمومی‌ها به واسطه سپردن فعالیت‌های غیرمرتبط با حوزه کاری باعث می‌شود تا رسانه‌ها بارها و بارها از روابط‌عمومی‌ها پیشی گرفته و ناتوانی روابط‌ عمومی‌ها در رسیدگی به مسائل مربوط به رسانه محرز شود که این مسئله ضعف بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

عدم استفاده از آموزش‌های روز در بخش روابط عمومی، سکون در مسئولان روابط عمومی ادارات و سازمان‌ها باعث شده تا در این زمینه شاهد تحولی بزرگ نباشیم و روابط عمومی پیشرفته به داشتن سایت و ارسال اخبار از طریق ایمیل خلاصه شود که این مسئله شاید الفبای روابط عمومی به شمار آید و خوزستان در برخی از بخش‌ها حتی از این القاب نیز محروم است.