واکنش مثبت بازارهای مالی جهان به توافق رهبران اروپایی

خورنا: در نخستین واکنش‌ها به توافق به دست‌آمده بین رهبران اروپا برای مقابله با گسترش بحران در کشورهای حوزه یورو، بازارهای مالی اروپا واکنش مثبتی به این تصمیم نشان داده اند.

معاملات انجام شده در بازارهای سهام اروپایی، از افزایش ارزش سهام در اکثر این بازارها حکایت دارد.

همچنین در پی بالا رفتن ارزش یورو، پول واحد اروپایی، بهای نفت به بیش از ۹۲ دلار در هر بشکه رسیده است.

بر اساس این توافق که دیشب پس از حدود ده ساعت مذاکرات فشرده در بروکسل حاصل شد، قرار است بانک های خصوصی که به یونان پول قرض داده بودند، در صورت تمایل زیان ۵۰ درصدی در مطالبات خود از این کشور را بپذیرند.

امروز معاملات در بازارهای بورس آسیا هم با افزایش محسوس ارزش سهام همراه بوده‌اند. نیکی – شاخص بهای سهام در بازار بورس ژاپن – با افزایش دو درصدی، به بالاترین حد خود در هشت هفته گذشته رسیده است.

شاخص بهای سهام در بورس استرالیا هم از دو و نیم درصد افزایش برخوردار بود.

افزایش شاخص سهام در بازار سهام نیویورک در روز چهارشنبه و قبل از انتشار خبر توافق رهبران اروپایی از امید سرمایه گذاران به اقدامی مناسب در برابر بحران مالی اروپا حکایت داشت.

در مذاکرات دیشب رهبران اروپایی مقرر شد که بانک‌ها برای حفاظت از خود در برابر ناتوانی احتمالی دولت‌ها در بازپرداخت بدهی‌های‌شان، به افزایش سرمایه مبادرت ورزند.

در بخش دیگری از این توافقنامه عنوان شده است که به زودی شیوه‌ای برای افزایش موجودی صندوق اصلی کمک اروپایی، تا سقف یک تریلیون و ۴ میلیارد دلار در نظر گرفته خواهد شد.

رهبران اروپایی در مذاکرات شب گذشته تصمیم گرفتند شیوه‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای نظارت بر کسری بودجه کشورهای عضو اعمال کنند و ساختار مدیریتی جدیدی را در این حوزه معرفی کنند.

ناظران معتقدند که این توافق به معنای کاهش قدرت تصمیم‌گیری دولت‌های عضو حوزه یورو در زمینه سیاست‌های کلان اقتصادی کشورهای آنها خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *