عدم پیشرفت مرکز شهرستان کارون بی شمار است

خورنا: کوت عبدالله در جنوب شرقی شهر اهواز از قدیمی ترین محلات اهواز کمتر از یک سال است که به مرکز شهرستان کارون تبدیل شده است. تغییر وضعیتی که موجی از اظهارنظرهای مخالف و موافق را به وجود آورد.

منطقه کوت عبدالله جمعیت ۱۵۰‌هزار نفری را در دل خود جای داده است و شامل ۲۰ شهرک و روستای متصل و منفصل از هم است که در دو طرف مسیر جاده اهواز ‌آبادان (اتوبان آیت الله بهبهانی) به صورت طولی امتداد یافته است و همین موضوع کوت عبدالله را به عنوان یکی از شاهرگ‌های ورودی کلانشهر اهواز نیز قلمداد کرده است.

درکوت عبداالله ترکیبی از اقوام عرب، لر و بختیاری (قنواتی، کردونی، آلبوکرد، دشت بزرگ و..) و اقلیتی از استان بوشهر (دشتستانی و دشتی ) اقلیتی از دزفولی و شوشتری زندگی می کنند.

بخشی از امکانات و تأسیسات شرکت نفت از جمله تلمبه خانه، دانشگاه صنعت نفت و محله کانتکس و استیشن و حتی بقایای نخستین فرودگاه اهواز در این منطقه قرار دارند.

۱۵ هزار جمعیت ناخوانده
از قدیم الایام یکی از شغل های مردم این محله حاشیه رودخانه کارون گاومیش داری بود. به گونه ای که در ساعات مختلفی از روز در صبح و بعدازظهر گله های گاومیش از طویله های خود که در مجاورت خانه ها قرار دارد خارج و به سمت رودخانه روان می شوند. اگرچه می گویند با توسعه شهری در کوت عبدالله تعداد گله های گاومیش رو به کاهش رفته است اما هنوز چشم هر مراجعه کننده تازه واردی این تعداد افزون می شود.
محله ای که گاومیش داران و گاومیش ها در آن اسکان دارند را گاومیش آباد می گویند. در این محله اثری از آسفالت نمی بینی و از انبوه تفاله های گاومیش پر شده است.
کار هر روزه گاومیش ها آب تنی در رودخانه کارون است و عمده مراقبت ها در رودخانه کارون و هدایت این گله ها از طویله تا رودخانه بر عهده بچه های محله است. در وقت پر فراغت بچه های محله گاومیش آباد آنان در مردابی از آب لجن که استخر شنای شان است بازی و تفریح می کنند تا حوصله شان سرنرود.
بسیاری معتقدند که حضور ۱۵‌ هزار گاومیش در منطقه که ده درصد جمعیت شهر کوت عبدالله را شامل می شوند خود یکی از دلایل عمده عدم پیشرفت کوت عبدالله به شمار می‌رود که به منظور جابه‌جایی آنها وبا دستور استاندار مقرر شد تا با اعتبار یک‌ میلیارد و ۱۰۰‌ میلیون ‌تومان زمینی با وسعت ۳۶۰ هکتار در ۴۰ کیلو‌متری اهواز تملک شود و توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شهرک دامداران احداث گردد که عملیات اجرایی این مصوبه نیز آغاز شده است.
“حذبه ای” از شهروندان ساکن در کوت عبداالله با اشاره به مشکلات عفونی و بیماری های رایج گفت: مرداب ها و سرریز فاضلاب ها پر از میکروب های عفونی هستند که بدن بسیاری از بچه های این محله را پر از میکروب و ویروس کرده است به گونه ای که وقتی خانواده ها فرزندان خود را به بیمارستان منتقل می کنند به علت آلودگی شدید، چندین آمپول ضد ویروس و ضد عفونت به او تزریق می کنند.
هم بازی های قدونیم قد
تابستان که می شود عمده بچه های قدونیم قد با گاومیش ها که مسئولیت پرکردن اوقات فراغت کودکان را به عهده گرفته اند هم بازی می شوند. ظاهرا جمعیت گاومیش را نمی توان از زندگی مردم محله کوت عبدالله اهواز حذف کرد.
کوت عبدالله با اینکه یک روستای دور افتاده نیست و از قدیم محله ای در اهواز بوده و هم اکنون به مرکز شهرستان کارون تبدیل شده است اما از لحاظ امکانات رفاهی و بهداشتی بسیار محروم است.
در حاشیه کارون و در مسری که گله های گاومیش در ترددند انبوهی از زباله های سوخته به چشم می خورد که اهالی می گویند این زباله ها توسط عده ای از ساکنین سوزانده می شود تا هم میکروب ها از بین برود و هم بیماری کمتری در اطراف منازل شیوع پیدا کند.
“باوی ساجد” از دیگر ساکنین منطقه اعتراض خود را با طرح یک پرسش مطرح می کند گفت: آیا مردم این محله به دلیل کم توقعی، مجبور به تحمل این همه مشکلات هستند.
سه سال پیش که مصلی کوت عبدالله را افتتاح کردند همگان میگفتند چه طور می شود در شهر اهواز دو مصلی وجود داشته باشد و دو امام جمعه نماز این روز را اقامه کنند، که روحانیون اعلام کردند به دلیل مصافت با مصلی مرکزی منعی از این بابت وجود ندارد. ساخت این مصلی شاید مقدمه ای بود برای شهرستان شدن کوت عبدالله.
حالا در کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون هم فرمانداری و شهرداری و بخشداری وجود دارد و هم پی در پی ادارات شهرستان استقرار پیدا می کنند.
فاصله بسیار است
از کنار گاومیش آباد به شمال اهواز و غرب و شرق شهر اهواز که نگاه کنی محلات پادادشهر، گلستان و امانیه نزدیک ترین مکان ها در دید تو هستند اما فاصله امکانات کوت عبدالله با امکانات مناطق نامبرده سالها فاصله دارد.
حالا بیش از دو سال است که بچه ها و مردان و زنان محله گاومیش آباد در کنار کشاورزی آن هم در حد سبزی کاری، گاومیش داری و رخ در رخ شدن کارون، دلشان را به جاده ساحلی خوش کرده اند تا وقتشان را به تماشای عابران گاه و بی گاهی بسپارند.
با هر گردشگری وقتی به بازدید از گاومیش آباد که فرصتی برای توسعه گردشگری است می رویم ساکنان محل به خیال اینکه مسئولی به دیدار آنان آمده است لب به سخن می گشایند و خواهان حل انتقال زباله ها، رفع مشکلات فاضلاب، فضای سبز، احداث ورزشگاه، روشنایی و… می شوند.
تعدادی از مردم محل خود در هیبت مسئولی اقدام به نامه نگاری های پی در پی با مسئولین می کنند به گونه ای که وقتی سراغ نامه نگاری به مسئولین را می گیری یکی از ساکنان منطقه کوت عبدالله، نامه هایی را برای استانداری، فرمانداری و سازمان محیط زیست نوشته است نشان می دهد.