بندر خرمشهر قطب صادرات کالای ایرانی می‌شود

خورنا: عادل دریس امروزدر آستانه ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار داشت: در حال حاضر بندرخرمشهر تنها بندری در کشور است که میزان صادرات آن از حجم وارداتش بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنادر ایران در ناحیه شمال غرب خلیج فارس و در قلب منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی اروند واقع شده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: این بندر با کشور عراق دارای مرز مشترک بوده و در حلقه طلایی ارتباط تجاری کشور با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
وی افزود: در سال‌های اخیر برنامه‌های توسعه بندر خرمشهر بر اساس استانداردهای بین‌المللی تحقق یافته و سبب شده است که بندر خرمشهر با برخورداری از زیر ساخت‌های مناسب،‌ وجود انبارهای چند منظوره، ترمینال‌های کالاهای عمومی، کانتینری و بهره‌مندی از مدرن‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری بالاخص در زمینه تجهیزات کانتینری به عنوان یکی از بنادر مجهز و دومین بندر کانتینری کشور مورد توجه تجار و بازرگانان و شرکت‌های مختلف حمل و نقل دریایی و زمینی قرار گیرد.
دریس گفت: هم اکنون تمام عملیات کانتینری در این بندر به‌صورت مکانیزه انجام گرفته و سرعت در انجام عملیات تخلیه و بارگیری، آنرا جزء بنادر مهم فیدری کشور قرار داده است.
وی ادامه داد: در این زمینه طی سال‌های گذشته با یک برنامه‌ریزی مدون این بندر توانسته نقش خوبی در زمینه صادرات داشته باشد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: عمده صادرات این بندر به کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
وی در خصوص کالاهایی که معمولاً از این بندر صادر می‌شود نیز گفت: عمده کالاهای صادراتی این بندر را می‌توان مصالح ساختمانی، آهن الات، میوه و تره بارو…نام برد.
دریس خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های عمده بندر خرمشهر که تمایز ویژه‌ای را برای این بندر در مقایسه با سایر بنادر ایجاد می‌کند این است که بندر خرمشهر نزدیکترین بندر ایران به کشور عراق بوده است و می توان این بندر را دروازه ورودی به بازار بزرگ عراق تلقی کرد.
وی تصریح کرد: وجود گذرگاه زمینی شلمچه که در فاصله ۱۵ کیلومتری بندر خرمشهر قرار دارد این مزیت را دو چندان کرده و امکان حمل توام دریایی و زمینی را برای متقاضیان خدمات بندری فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: ر حال حاضر برخی از شرکت‌های غیر ایرانی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی خواهان استفاده از بندر خرمشهر برای ترانزیت کالا به عراق هستند که با توجه به فعالیت‌های در دست اقدام توسط سازمان منطقه آزاد اروند و گمرک ایران، انشاءالله این موضوع طی ماه‌های آینده محقق خواهد شد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر مرز آبی ایران اسلامی را بیش از ۳ هزار کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: امروز بیشترین صادرات و واردات در کشور ما از مسیر دریایی صورت می‌پذیرد که توانسته برای سرمایه گذاران در این بخش، سودآوری مطلوبی به همراه داشته باشد.
دریس آخرین وضعیت شناورسازی مغروقه‌های جنگ تحمیلی و لایروبی را در کارون تشریح کرد و گفت: با نجات این مغروقه‌ها ولایروبی، عبور و مرور شناورها دراروندرود و کارون ایمن‌تر صورت می‌پذیرد و شناورهای بیشتری در این آبراه می‌توانند تردد کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *