خسارت میلیاردی یک آفت جدید به مزارع گوجه فرنگی بهبهان

خورنا: رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان گفت:این آفت به باغات گوجه فرنگی بهبهان از ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد کرده است ،ومیزان آن با توجه به میانگین برداشت از مزارع گوجه فرنگی حدود ۴ میلیارد تومان می باشد.

طی روزهای گذشته هجوم یک آفت جدید به محصول گوجه فرنگی کشاورزان بهبهان خسارات سنگینی به بار آورد که در این خصوص، رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان اظهار داشت: امسال در شهرستان بهبهان ۲۰۰ هکتار از اراضی با تکنیک آبیاری قطره ای و تحت فشار زیر کشت گوجه فرنگی رفت که این حجم آبیاری با روش های مدرن در بهبهان بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه طی هفته های گذشته آفتی جدید به نام شبپره مینوز به مزارع گوجه فرنگی بهبهان هجوم آورد.

حسنی ادامه داد: هجوم این آفت باعث شد تا ۱۵۰ هکتار از ۲۰۰ هکتار زیر کشت گوجه فرنگی شهرستان با خسارت سنگینی مواجه شود.

وی خاطرنشان کرد: این آفت به دلیل اینکه آفت جدیدی بوده وبرای اولین بار به باغات بهبهان هجوم آوره است توانسته خسارات فراوانی به مزارع بهبهان وارد کند البته لازمه مقابله این آفت مبارزه شیمیایی و فیزیکی به صورت همزمان بوده که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان افزود: به دلیل عدم آشنایی باغداران بهبهانی با این آفت وهمزمانی هجوم آفت با زمان بهره برداری از باغات گوجه فرنگی  نتوانستیم  از سم استفاده کنیم چرا که کارانس سم (مدت اثربخشی سم)مانع تاثیرگذاری سم پاشی بودکه این مساله عملا موجب وارد آمدن خسارت سنگینی به ۱۵۰ هکتار از سطح زیر کشت گوجه فرنگی شهرستان  شده است .

وی گفت: این آفت  به باغات گوجه فرنگی بهبهان  از ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد کرده است ،ومیزان آن با توجه به میانگین برداشت از مزارع گوجه فرنگی حدود ۴ میلیارد تومان می باشد.

حسنی در خصوص اقدامات پیش بینی شده برای مبارزه با این آفت اظهار داشت: مهمترین برنامه ما آموزش کشاورزان جهت مقابله با این آفت جدید است تا در آینده این آفت نتواند اینچنین خسارت سنگینی به مزارع بهبهان وارد کند.

مهندس حسنی در خصوص جبران خسارت کشاورزان گفت : چون این آفت، افت جدیدی است و نام آن در لیست بیمه نیست ، طبیعتا مشمول بیمه هم نخواهد شد که این موضوع  مشکل بزرگی است،