سیستان و بلوچستان رکورددار یک بیماری نادر خونی در منطقه

رئیس بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر زاهدان با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان رکوردار بیماری کمبود فاکتور 13 انعقادی خون در منطقه است افزود: این بیماری یکی از نادرترین اختلالات انعقادی خون است که منجر به خونریزی خود به خودی و خونریزی از بند ناف و گاها خونریزی مغزی می شود.

به گزارش خورنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دکتر عقیل میری گفت: بیماری هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است که به علت کمبود فاکتورهای انعقادی ۸، ۹ ایجاد می شود‌.

وی عنوان کرد: در سیستان و بلوچستان در مجموع ۱۳۸۹ بیمار هموفیلی و کمبود سایر فاکتور انعقادی شناسایی شده است که شاهد هستیم به علت رواج ازدواج فامیلی این استان بیشترین آمار مبتلایان به کمبود فاکتور ۱۳ انعقادی خون را در سطح منطقه دارد.

رئیس بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر(ع) زاهدان در خصوص انواع بیماری هموفیلی توضیح داد: هموفیلی نوع A ناشی از کمبود فاکتور ۸ و هموفیلی نوع B ناشی از کمبود فاکتور ۹ است و کمبود فاکتور ۱۳ نیز یکی از نادرترین اختلالات انعقادی می باشد که منجر به خونریزی خود به خودی و خونریزی از بند ناف و گاها خونریزی مغزی می شود.

میری با بیان اینکه تشخیص این بیماری با آزمایشات انعقادی، سنجش سطح فاکتور و تست های ژنتیکی قابل انجام است گفت: خدمات درمانی، روان شناسی و فیزیوتراپی بیماران هموفیلی و کمبود فاکتور در این بیمارستان بصورت کاملا رایگان ارائه می شود و درمان بیماران مبتلا به هموفیلی نیز با تزریق فاکتور انعقادی صورت می گیرد.

وی در پایان یادآور شد: لازم است افرادی که کبودی سریع، خون دماغ های مکرر و طولانی مدت، خونریزی طولانی مدت ناشی از بریدگی ها، خونریزی طولانی پس از دندانپزشکی را دارند از نظر بیماری انعقادی فون ویلبراند نیز مورد بررسی قرار گیرند.