فروش سیگار الکترونیکی ممنوع است

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه توزیع و فروش سیگارهای الکترونیک در کشور ممنوع است افزود: مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی و دود آنها، حاوی ترکیبات حلقوی است که باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود.

به گزارش و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دکتر غلامرضا حیدری با اشاره به مضرات و معایب مصرف سیگار الکترونیک، گفت: سیگارهای الکترونیکی با هدف کاهش مصرف سیگارهای سنتی وارد بازار شدند اما برخلاف تصور عموم این سیگارها به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

به گفته وی بر اساس هشدار سازمان جهانی بهداشت، مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی برای سلامت افراد مضر است و به آنها آسیب می‌رساند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، خاطرنشان کرد: سیگارهای الکترونیکی نه تنها باعث ترک دخانیات در مصرف کنندگان نمی‌شود، بلکه عاملی برای شروع مصرف سیگارهای سنتی و حتی قلیان در بین نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود.

حیدری تاکید کرد: مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی و دود آنها، حاوی ترکیبات حلقوی است که باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود.

وی به ورود نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی به دهان فرد به صورت اسپری اشاره کرد و وابستگی به مواد دخانی را از تبعات مصرف این محصولات برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه در ادامه گفت: مصرف سیگارهای الکترونیک، کنجکاوی نوجوانان برای شروع استعمال قلیان و حتی سیگارهای سنتی را بیشتر می‌کند و متاسفانه در برخی از کشورها واردات و توزیع سیگارهای الکترونیکی آزاد است.

حیدری با اشاره به ابلاغ ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگارها به سازمان‌های مرتبط، گفت: سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده است و عرضه آن یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

به گفته وی اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده آمریکا رخ داد. این فرد به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده بود و جان خود را از دست داد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض ناشی از مصرف سیگار الکترونیک در مصرف کنندگان، گفت: در این افراد علائمی نظیر سرفه، تنگی نفس، خستگی و برخی موارد استفراغ و اسهال مشاهده شده است؛ درحالی که هیچ سند و مدرکی دال بر وجود یک بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری در بدن‌شان وجود نداشت.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که سیگار الکترونیک برای سلامت افراد مضر است و به ترویج مصرف دخانیات کمک می‌کند باید در برنامه‌های کنترل دخانیات به موضوع ممنوعیت مصرف، فروش و عرضه آن توجه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس من بزودی همچنین سیگار الکتورنیکی خواهم خرید
  • ناشناس من بزودی همچین سیگاری را خواهم خرید