خطاب به فرمانده جدید انتظامی خوزستان؛ گربه را دم حجله بکش و گرنه پلنگ می شود

هوشنگ نوبخت

به عنوان یک فعال رسانه ای و کارشناس امور اجتماعی با شما سخن می گویم. به عنوان کسی که زیر و بم چالش ها و معضلات فرهنگی کلان شهر محل زندگی ام را می شناسم و آن ها را علیرغم میل باطنی ام هر روز خدا ، لمس می کنم بی آنکه تغییری در بهبود آن ها ببینم.
در ابتدای بحث جا دارد به نیکی یاد کنم از سردار صالحی عزیز که بی نهایت افتاده و مردم دار بود و امیدوارم هر جا هست، خداوند به سلامت دارش.
سردار عزیز، خوزستان به دلایل مختلف با همه استان های کشور که شما خدمت کرده اید فرق دارد.
در خوزستان ما گاهی یک رفته گر شهرداری یا دستفروش نادری برای خودش به واسطه عدم اقتدار در استان، حکومت می کند و این را همه ی اهوازی ها تصدیق داده و شهادت می دهند به گونه ای که گاهی وقت ها، همه نهادهای نظامی و انتظامی و قضایی نتوانستند یک ماشین نیسان میوه فروش غیر مجاز را از وسط یک خیابان اصلی شهر جا به جا کنند و ماه هاست که این شهروند میوه فروش، یک سوم این شاهراه اصلی شهر را به قرق سیب ها و پیازهای خود درآورده است و به هیچکس هم در این خصوص پاسخگو نیست.
جناب آقای میرفیضی عزیز؛ سرقت در اهواز نهادینه و به امری عادی برای همه تبدیل شده است.
کمتر شهروندی در اهواز سراغ داریم که یک یا چند بار به شکل های مختلف ، مورد حمله سارقان قرار نگرفته باشد.
سرقت گوشی موبایل، سرقت باطری ماشین، سرقت از مجتمع های مسکونی و سرقت از مغازه ها و منازل بیشترین مواردی هستند که تاکنون کسی نتوانسته با آن ها به گونه ای برخورد کند که به خود اجازه ندهند با وجود این همه دوربین در سطح شهر، کمی از آمار سرقت خود بکاهند.
اولین جمله ای که معمولا از نیروهای خدوم انتظامی در مقایل گزارش سرقت می شنویم این است که شانس آوردید خودتان را ندزدیدند یعنی این هجمه از سرقت حتی برای نیروی انتظامی هم عادی شده است.
چالش بزرگ بعدی شما وجود اسلحه های بیشمار دست شهروندان اهوازی یا خوزستانی است. اسلحه هایی که گاهی نیروهای نظامی ما هم آرزوی داشتن شان را دارند. وجود این همه اسلحه غیر مجاز در دست مردمی که کمترین حوصله و اعصاب را دارند ، نتیجه ای جز قتل و کشتار و خشونت نیست و البته بگویم که تنها اعلام فراجا به جهت کشف این همه اسلحه در طول ماه نه تنها یک دستاورد و موفقیت نیست بلکه به نظر من یک نوع ضعف و شکست در عدم مدیریت و کنترل ورود و توزیع اسلحه است که منجر به این همه کشفیات می شود.
از دیگر چالش های برگ فرهنگی، اجتماعی شهر اهواز می توان به خیل عظیم زباله گردها و توزیع کننده های مواد مخدر اشاره کرد که تاکنون هیچ برنامه ای برای کنترل و مدیریت آن ها از سوی هیچ نهادی دیده نشده است.
در حوزه راهنمایی و رانندگی و ترافیک شهری هم به جرات بگویم که حداقل بیست سال نسبت به همین استان اصفهان همسایه عقب هستیم به عنوان یک مثال ، شما یک چراغ راهنمای ثانیه شمار که سال هاست در خیلی روستاهای استان های شمالی هم نصب شده را در سطح کلانشهر اهواز نمی بینید.
سردار عزیز؛
خوب می دانم که رفع این ها و ده ها مشکل و معضل بزرگ فرهنگی، اجتماعی، انتظامی دیگر در سطح شهر اهواز تنها از عهده ی شما برنمی آید و بسیاری ظرفیت ها و دستگاه ها باید در کنار شما قرار بگیرند، شاید از این انبوه چالش های بزرگ کاسته شود اما درصد بالایی از این آمار و ارقام هم صرفا وظیفه و رسالت ذاتی مجموعه ی شماست به شرطی که سارقان و خلاف کاران و دیگر بزهکاران شهر در همین ابتدای حضورتان، دوغ تان را نزنند و خدای ناکرده متوجه نشوند که باز هم همان آش است و همان کاسه و کما فی السابق برای خودشان عرض اندام کنند و آرامش را از مردم بگیرند.
توصیه می کنم با وجود همه ی مشکلاتی که دارید از همین امروز، اقتدار و صلابت را در دستور کار خود قرار دهید و به اصطلاح، گربه را دم حجله بکشید و نگذارید به پلنگی تبدیل شود که پاسخگوی هیچکس نباشد.
ضرورت دارد در این راه سخت ولی ممکن، ابتدا تحولی عظیم در نیروهای تحت امر خود بوجود بیاورید و با آن ها اتمام حجت کنید که به راحتی به من نگویند، شانس آوردم که خودم را ندزدیدند.
دوم اینکه وارد معادلات سیاسی، قومی و مصلحتی مدیران ارشد استان نشوید که در این صورت افسار اقتدار را از دست شما خواهند گرفت و به شکل عجیبی شما را هم وارد فضای نامطلوب موجود خواهند کرد به گونه ای که خواهید دید در آینده ای نزدیک از همین مدیران ارشد استان به شما رو می زند که از سر تقصیرات فلان سارق یا بزهکار بگذرید.
توصیه می کنم به اصحاب رسانه استان به خصوص آنان که صادقانه و شجاعانه قلم می زنند نزدیک شوید و از آن ها بخواهید که بازو و صدای قدرتمند شما نزد افکار عمومی باشند.
امیدوارم تنها با گذشت چند ماه از حضورتان در استان، شاهد اتفاقات خوبی در تامین آرامش، آسایش و امنیت شهروندان باشیم به گونه ای که نام تان لرزه بر اندام سارقان، قاتلان، ماموران و راننده نیسان هایی بیندازد که سال هاست پاسخگوی هیچکس در این استان نبوده اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *