گور خمره‌های اشکانی اهواز در انتظار مجوز کاوش

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در مورد آخرین وضعیت گور خمره‌های اشکانی کشف شده در اهواز گفت: حفاظت فیزیکی این گورخمره‌ها هم اکنون توسط حراست شرکت نفت و یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است و مجوز کاوشهای باستانی در این محل نیز به زودی توسط پژوهشکده باستان شناسی کشور برای تحقیقات تکمیلی و ثبت محوطه صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز محمدحسین ارسطوزاده در نشست خبری امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با تبریک روز جهانی موزه و هفته گرامیداشت میراث فرهنگی اظهار داشت: در استان خوزستان چهار میراث تاریخی ثبت شده در فهرست آثار جهانی، پنج بافت سنتی ثبت شده در فهرست آثار ملی و نیز سه بافت صنعتی تاریخی و همچنین چندین محوطه، تپه و… وجود دارد که نشان دهنده میزان اهمیت این استان در زمینه آثار تاریخی و فرهنگی است.

وی افزود: البته سه اثر تاریخی دیگر خوزستان نیز در لیست انتظار برای ثبت در آثار میراث جهانی هستند که این مهم نیز در موقع خود محقق خواهد شد.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی خوزستان در مورد آخرین وضعیت احداث موزه منطقه‌ای اهواز نیز توضیح داد: این موزه در حال حاضر از لحاظ ساختمانی پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد و از لحاظ محتویات و تجهیزات درونی موزه نیز پیشرفت ۶۰ درصدی دارد که طبق برنامه‌ریزی ها تا پایان شهریور سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسطوزاده در ادامه با بیان اینکه ۵۹ کارگاه مرمت و بازسازی آثار تاریخی در سطح استان خوزستان فعالیت دارند گفت: در سال گذشته ۱۰۹ اثر و شی منقول مرمت شد که آمادگی ارائه و نمایش در موزه ها را دارند و همچنین بالغ بر ۲۳ هزار شی تاریخی کشف شده در استان نیز طبقه بندی و‌ ساماندهی شدند.

وی ادامه داد: ساماندهی و طبقه‌بندی این آثار بدین گونه است که بعد از ثبت و ضبط مشخصات آثار سپس در قالبی استاندارد در سامانه سراسری جام به عنوان آثار ملی ثبت و ضبط می‌شوند تا در صورت هرگونه حوادث احتمالی مشخصاتی برای پیگیری این آثار وجود داشته باشد.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری در شهرستان مسجدسلیمان گفت: این شهرستان به دلیل غنای فرهنگی و دارا بودن ۲۰۰ بنا و اثر تاریخی شناسایی شده به زودی در حوزه گردشگری به یک شهر موزه تبدیل می‌شود.

ارسطوزاده در پایان در مورد آخرین وضعیت گور خمره‌های اشکانی کشف شده در اهواز نیز توضیح داد: حفاظت فیزیکی این گورخمره‌ها هم اکنون توسط حراست شرکت نفت و یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است و مجوز کاوشهای باستانی در این محل نیز به زودی توسط پژوهشکده باستان شناسی کشور برای تحقیقات تکمیلی و ثبت محوطه صادر می‌شود.