معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد؛

ثبت یک هزار و ۲۹۵ مورد ابتلا به ایدز در هرمزگان

بندرعباس - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه یک هزار و ۲۹۵ مورد ابتلا به ایدز در هرمزگان ثبت شد، گفت: ۷۴ درصد کل موارد ابتلا را مردان و ۲۶ درصد را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش خورنا به نقل از مهر عبدالجبار ذاکری با اشاره به شعار روز جهانی ایدز سال ۱۴۰۱ با عنوان «برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی»، افزود: تاکنون تعداد یک هزار و ۲۹۵ بیمار آلوده به ویروس اچ آی وی در استان شناسایی شده است از این تعداد ۵۷۵ نفر فوت کرده‌اند و تعداد ۴۷۴ نفر در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و مشاوره و تحت مراقبت و درمان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: ۷۴ درصد کل موارد ابتلاء را مردان و ۲۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که ۷۲ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ سال تا ۴۵ سال هستند.

ذاکری با اشاره به اینکه انتقال بیماری از طریق دریافت خون در استان صفر درصد است که نتیجه اجرای سیاست‌های پالایش خون توسط سازمان انتقال خون است، بیان کرد: علل ابتلاء به اچ آی وی در استان به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان، رابطه جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک است.

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در راستای پیشگیری و درمان و مراقبت اچ آی وی راه اندازی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است، اظهار کرد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، قشم و کیش فعال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: در حال حاضر در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در هرمزگان کلیه خدمات پیشگیری و درمان اچ آی وی، خدمات کاهش آسیب، آموزش، مشاوره و آزمایش اچ آی وی برای افراد در معرض آسیب به صورت کاملاً محرمانه و رایگان صورت می‌گیرد.

ذاکری با بیان اینکه اول دسامبر بنام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است تا به افراد و دولت‌ها یاد آوری شود که هنوز نیاز اساسی افزایش بودجه جهت مبارزه با ویروس اچ آی وی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، مورد نیاز است، بیان کرد: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری در پیشگیری از اچ آی وی است با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگزاران، مسئولان و احاد افراد جامعه به موضوع اچ آی وی و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: پیشگیری، کنترل، کاهش موارد ابتلاء و مرگ ناشی از بیماری ایدز در کشور از مهمترین اهداف بهداشت محسوب می‌شود. بیماری ایدز بیشتر از آنکه یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی با ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان گفت: چالش ایدز با همه ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در پی دارد همچنان در حال گسترش است، پس ضروری است با حساسیت بیشتری به آگاه سازی عموم جامعه خصوصاً جوانان و نوجوانان و گروه‌های پر خط توجه کنیم و در همین راستا انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها انجمن‌های مردم نهاد رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی خود را نسبت به آموزش متعهد بدانند تا آگاه سازی جامعه به نحو مطلوب تر و موثرتری انجام گیرد.