تاکید معاون اول رییس جمهور بر راه اندازی شهرک های پتروشیمیایی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان

جلسه ای در خصوص احداث شهرک های پتروشیمیایی ظهر امروز (یکشنبه) با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

محمد مخبر در این جلسه که با حضور وزیر نفت، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و حوزه پتروشیمی برگزار شد، با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه های پتروشیمیایی و پتروشیمی جزء مزیت های اساسی کشور است، گفت: اقتصاد دریا و زنجیره ارزش فعالیت های نفتی بسیار مهم است و باید در دولت سیزدهم با یک برنامه ریزی مناسب و زمان بندی شده زمینه های فعالیت برای شکوفایی این بخش از اقتصاد کشور فراهم شود.

مخبر با اشاره به طراحی و برنامه ریزی پروژه های متعدد و متنوع پتروشیمیایی و پتروشیمی در دولت سیزدهم، گفت: ‌باید همه موانع و مشکلات بر سر راه اجرای این طرح های بزرگ با همکاری سایر بخش ها برداشته و در عین حال منابع مالی و چشم انداز تجاری این طرح ها تعریف شود.
معاون اول رییس جمهور از وزیر نفت خواست تا با تعیین یک تیم مدیریتی در هر یک از این شهرک های پتروشیمیایی تعریف شده ، اقدامات اجرایی برای آغاز این طرح ها هر چه سریعتر انجام شود.
مخبر همچنین راه اندازی شهرک های پتروشیمیایی و پالایشگاه های پتروشیمی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را یکی از زمینه های پویایی اقتصاد دریا و اشتغالزایی برای مردم دانست و افزود: اجرای این شهرک های پتروشیمیایی در حاشیه دریا از برنامه های مهم و اساسی دولت و همچنین در راستای برنامه های آمایش سرزمینی است تا شاهد حرکت اساسی در این بخش از اقتصاد کشور باشیم.
در این جلسه گزارشی در خصوص طرح های ارزش آفرین پایین دستی پتروشیمی در نوار ساحلی خلیج فارس و اولویت بندی اجرایی طرح های ارزش آفرین سهم شهرک های پتروشیمیایی در اقتصاد کشور ارائه و چشم انداز و اهداف هلدینگ خلیج فارس در راستای ایجاد شهرک های پتروشیمیایی و طرح های ارزش آفرین پایین دستی در استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بحث و بررسی شد.
گفتنی است طی جلسات مختلف با حضور معاون اول رئیس جمهور در ماه های گذشته و برنامه ریزی های وزارت نفت مقرر شد تا با همکاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در نوار مرزی خلیج فارس و دریای عمان، شهرک های پتروشیمایی و صنایع تکمیلی پتروشیمی و شبکه های پتروشیمی در حوزه زنجیره صنایع تکمیلی بخصوص در مناطق کم برخوردار احداث و راه اندازی شود.
بررسی حدود ۷۰۰ طرح و محصول پتروشیمی، شناسایی ۱۳ شهرک پتروشیمیایی و مکان یابی این طرح ها با کمک صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با اولویت صادرات محور از جمله اقدامات دولت در این زمینه است که تاکنون اقدامات لازم برای آغاز عملیات اجرایی ۴ شهرک پتروشیمیایی در چهار استان جنوبی کشور با سرمایه گذاری بالغ بر یک میلیارد دلار و اشتغالزایی بیش از ۲۰ هزار نفر انجام شده است.
این شهرک های پتروشیمیایی در زمینه های صنعتی، کشاورزی، سموم کشاورزی، بهداشت و درمان، صنایع خودرویی و ساختمان محصولات خود را تولید می‌کنند و همچنین باعث جلوگیری از خام فروشی در این بخش خواهد شد.