وعده مدیرکل شیلات خوزستان: تولید آبزیان استان معادل کل کشور می‌شود

مدیرکل شیلات خوزستان میزان کل تولید سالانه آبزیان کشور را حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن دانست و اظهار کرد: طرحی تحت عنوان افزایش تولید آبزیان با استفاده از پتانسیل استان در دست اجرا داریم که در صورت تحقق می‌توانیم معادل کل کشور تولید آبزیان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز فتح الله ابوعلی در نشست خبری امروز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ با اشاره به جایگاه ویژه خوزستان در حوزه شیلات و آبزی پروری کشور گفت: ما در حوزه آبزی پروری در کشور مقام اول را داریم و با توجه ظرفیت‌های جغرافیایی استان و طرحهای توسعه خوبی که در دست مطالعه و اجرا داریم بی‌گمان در آینده نزدیک هم می‌توانیم فاصله خود را با استانهای دوم و سوم نیز بیشتر کنیم.

وی در ادامه میزان کل تولید سالانه آبزیان کشور را حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن دانست و اظهار کرد: طرحی تحت عنوان افزایش تولید آبزیان با استفاده از پتانسیل استان در دست اجرا داریم که در صورت تحقق می‌توانیم معادل کل کشور در خوزستان تولید آبزیان داشته باشیم.
،
مدیرکل شیلات خوزستان عنوان کرد: ما در حوزه صید و صیادی نیز در رتبه چهارم کشوری قرار داریم که علت آن کوچکی طول و کم عمقی سواحل استان و داشتن مرزهای دریایی مشترک با دو کشور همسایه عراق و کویت است که مانع فعالیت صیادان استان خوزستان در بخشهای عمیق دریا می شود.

ابوعلی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری در آب شیرین نیز با توجه به خشکسالی‌های اخیر طرحی در نظر داریم که در آن با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین از آب شیرین به صورت متراکم برای فعالیت در این حوزه استفاده می‌‌شود. مزیت‌های این روش نسبت به کشت‌های سنتی عبارتند از صرفه جویی در آب، استفاده کمتر از زمین و قابلیت برگشت آب به منبع اولیه است.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های خوب استان در زمینه پرورش ماهی‌های دریایی در قفس گفت: خوریات متعددی در استان وجود دارد که از آنها می‌توان برای پرورش ماهی آب شور در قفس استفاده کرد. در حال حاضر مجوز دو خور از سازمان حفاظت محیط زیست برای این امر گرفته شده است و امیدواریم در تابستان امسال اولین قفس دریایی ما وارد آب شود.

مدیرکل شیلات خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۳۸ هزار هکتار اراضی ساحلی استان از خرمشهر تا امام زاده عبدالله در شهرستان هندیجان برای بحث پرورش آبزیان دریایی شناسایی شده است که فراخوان‌های سرمایه گذاری در این مناطق نیز امسال صادر می‌شود.

ابوعلی در ادامه به طرح استفاده از زه‌آبهای کشاورزی استان برای تولید آبزیان نیز اشاره کرد و به گزارش خورنا گفت: یک طرح پنج هزار و ۲۰۰ هکتاری در این زمینه در شمال خرمشهر تهیه شده است که در آن از زه‌آبهای کشاورزی برای پرورش ماهیان آب شیرین مانند کپور، ماهیان آب شور مثل سی‌بس و میگو استفاده می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه استان خوزستان برای پرورش ماهیان خاویاری نیز شرایط بسیار مناسبی دارد اظهار کرد: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری دزفول و نیز مزرعه پرورش ماهیان خاویاری گتوند از جمله طرح‌هایی هستند که در صورت وارد مدار شدن می‌توانند در توسعه صنعت خاویار استان نقش بسزایی ایفا کنند.