رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا:

منشا گردوغبار ایران بیشتر از سوریه و عراق است/ خا‌ک تا پایان تابستان ادامه دارد 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: در میان کانون‌های گردوغبار خارج از کشور، عراق و سوریه بیشترین تاثیر را بر ایران می‌گذارند.

به گزارش خورنا صادق ضیائیان با بیان این خبر افزود: اگرچه در ترکیه، عربستان، افغانستان و ترکمنستان هم کانون‌های گردو غبار وجود دارد اما تاثیر آن بر کشور ما کمتر است.

وی با اشاره به اینکه تاثیر کانون‌های خارجی گردوغبار بر کشور ما بیشتر است گفت: جریانات جوی به گونه‌ای نیست که افغانستان و سایر کشورها تاثیر زیادی بر گردوغبار کشور ما بگذارند، ‌اگرچه استان‌های مرزی مثل خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما بخش زیادی از گردوغبار ایران با منشاء کشورهای سوریه و عراق است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد:‌ خشکی کشور عراق عمدتا به دلیل سدهایی است که کشورهای ترکیه، عراق و سوریه بر روی رودهای دجله و فرات احداث کردند و حجم زیادی از آب را نگه داشتند، این اقدام منجر به تشکیل بخش وسیعی از کانون‌های گردوخاک شد.

ضیائیان درباره تعاملات بین‌المللی با کشورهای خارجی منشاء گرد و غبار اظهار کرد: ایران در این میان کشور ثالث است و باید توافق بین کشور عراق و ترکیه رخ دهد، بنابراین برای ایران به عنوان کشور ثالث ورود به این موضوع به دلایل مختلف سیاسی و منطقه‌ای پیچیده و زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه در کانون‌های داخلی آزادی عمل بیشتری برای اقدامات مقابله‌ای وجود دارد، افزود:‌ کانون‌های داخلی گردوغبار کوچک‌تر و برای انجام عملیات امکان پذیرتر است.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به وجود تعداد زیادی کانون گردوغباردر داخل کشور گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، سمنان، مرکزی، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، خوزستان و ایلام کانون‌های گردو خاک در داخل کشور هستند.

ضیائیان خاطر نشان کرد:‌ خشکسالی‌های پیاپی در سال گذشته و امسال، کانون‌های گردوغباررا فعال کرده و حتی مزارع دیم نیز با توجه به خشکسالی کشت ناموفق داشته و تبدیل به کانون خشکسالی شدند و خشک شدن مراتع نیز این مساله را تشدید کرد.

وی میانگین تعداد روزهای همراه با گرد و خاک را در پنج ماه گذشته ۱۲ روز اعلام کرد و افزود: در مدت مشابه سال قبل این رقم کمتر از چهار روز بوده به عبارتی با افزایش ۳ برابری همراه شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان دلیل این افزایش ۴ برابری را خشکسالی‌های پی در پی و نبود بارش‌های بهاری دانست و گفت: باران‌های بهاری موجب توسعه مراتع و کشت دیم شده و کانون‌های گرد و خاک را تثبیت می‌کند اما نبود بارش‌ها باعث فعال شدن کانون‌های گرد وخاک شد و با توجه به شرایط جوی،‌ تا پایان تابستان شاهد گرد و خاک به صورت متناوب خواهیم بود.