هشدار سازمان دامپزشکی ایران نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو

سازمان دامپزشکی کشور نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایران هشدار داد و اعلام کرد: براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ نفر بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی و دو نفر نیز فوت شده‌اند.

به گزارش خورنا و به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد.

همچنین، لازم است مردم نکات بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند. بیماری تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان مبتلا خواهد شد.

این بیماری با رعایت اصول بهداشتی، از جمله حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری لاشه تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخت و پختن گوشت برای از بین رفتن ویروس قابل پیشگیری است.

این سازمان توصیه کرد:: تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بیماری تب کریمه کنگو(CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *