اهواز غرق در نخاله ساختمانی است/ شهرداری بنگاه اشتغالزایی نیست

نشست خبری اعضای هیات رئیسه شورای شهر اهواز امروز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در محل سالن اجتماعات این شورا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا در ابتدای این نشست سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد منابع مالی شهرداری اهواز صرف هزینه‌های جاری و دادن حقوق به کارکنان می‌شود که برای ساماندهی این وضعیت یک کمیته منابع انسانی در شورای شهر تشکیل شده است.

۴۰ تا ۵۰ درصد زباله اهواز قابل بازیافت است

وی در ادامه یادآوری کرد: ساماندهی زباله،ها پارکها و نیز ممانعت از تردد احشام در سطح شهر از جمله برنامه‌های اصلی شهرداری اهواز در کوتاه مدت است که این برنامه ها تا پایان سال به طور کامل اجرایی خواهند شد.

رئیس شورای شهر اهواز عنوان کرد: روزانه ۸۰۰ تن زباله از اهواز و ۲۰۰ تن نیز از شهرهای اطراف مانند کوت عبدالله و باوی وارد سایت زباله صفیره می‌شود که از این مقدار ۴۰ تا ۵۰ درصد آنها خشک و قابل بازیافت بوده ولی از آنجا که کارخانه یازیافت در اهواز وجود ندارد این زباله‌ها به شهرهای دیگر مانند تهران یا اصفهان صادر می‌شوند.

محمودی ضمن رد هرگونه ترک تشریفات در مناقصه واگذاری تعمیرات کارخانه پردازش پسماند اهواز گفت: تاکنون سه مرحله مناقصه عمومی با درج در روزنامه رسمی در این زمینه برگزار شده که در مرحله سوم کار عملیات بازسازی این کارخانه به تنها شرکت کننده مناقصه یعنی شرکت آریا پرتو واگذار شد.

یی ثباتی مدیریتی به شهرداری اهواز ضربه زده است

وی شایسته سالاری را یکی از شعارهای اصلی شورای شهر و‌ شهرداری اهواز دانست و خاطر نشان کرد: شهردار اهواز در بحث مدیریت‌ها در نظر دارد که پس از بررسی‌های لازم و به دور از هرگونه شتاب زدگی اقدام به کارگیری نیروهای کارآمد، توانمند، متخصص، انقلابی و جهادی در قسمت‌های مختلف شهرداری کند.

رئیس شورای شهر اهواز در پایان افزود: البته از شهردار اهواز می‌خواهیم که در این زمینه به بحث ثبات مدیریتی نیز توجه داشته باشد زیرا بی ثباتی مدیریت یکی از بزرگترین ضربه‌هایی بوده که شهرداری اهواز در دوره‌های قبلی خورده است.

در ادامه این نشست ﺣﺠﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺭﻉ ﺯﺍﺩﻩ نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز یادآوری کرد: شهرداری اهواز برای اینکه بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد و تحولی عظیم را نیز در سطح شهر ایجاد کند باید در گام اول ساختارهای خود را تغییر دهد و گرنه با شعار دادن و حرکتهای نمایشی زودگر هیچ مشکلی از این شهرستان حل نمی‌شود.

شهرداری یک سازمان خدمات رسان است نه بنگاه اشتغالزایی

وی ییان کرد: البته شورای شهر و شهرداری اهواز در زمینه اصلاح این ساختارها اتفاق نظر دارند و معتقدند که باید از طریق ساماندهی نیروی انسانی، انضباط اداری و مالی و جلوگیری از تکرار رویه‌های اشتباه گذشته این مهم را انجام داد.

نایب رئیس شورای شهر اهواز اظهار کرد: امروزه شهر اهواز غرق در نخاله‌های ساختمانی است و پرسشی که پیش می‌آید اینست که این نخاله ها متعلق به کجا هستند و چرا باید شاهد انباشت فراوان آنها در گوشه و کنار معابر شهری باشیم؟

زارع زاده یادآوری کرد: برطبق قانون کسی که به هر دلیلی در اثر کار ساختمانی تولید نخاله می‌کند باید با طی کردن یک فرآیند اداری این نخانه‌ها را به محلی قانونی که برای جمع آوری آنها تعیین شده هدایت کند که متاسفانه در بیشتر موارد هیچگونه توجهی به این مسئله نمی‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که شهرداری یک سازمان خدمات رسان است و بنگاه اشتغالزایی نیست اظهار کرد: برطبق اصل ۴۴ قانون اساسی بحث خدمات شهرداریها به پیمانکاران بخش خصوصی سپرده شده است و لذا اگر حقوق نیروهای این پیمانکاران داده نشود مسئولیت آن متوجه شهرداری نیست.

سایت جدید نگهداری سگهای بلاصاحب در اهواز احداث می‌شود

نائب رئیس شورای شهر اهواز افزود: البته این توقع نا به جای اشتغال از شهرداری باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری نیز شده است و آن اینکه ما امروز در اهواز با یک شهرداری مواجه هستیم که بیشتر منابع مالی آن به جای اینکه در امور عمرانی هزینه شود صرف دادن حقوق و دستمزد می‌شود.

زارع زاده بیان کرد: تاکنون خسارت های زیادی از طریق سرقتهای متعدد به سایت عقیم سازی سگهای بلاصاحب صفیره اهواز وارد شده است که در بحث سرقت اخیر هم در حال حاضر پرونده‌ای در محاکم قضایی برای دستگیری عامل یا عاملین این سرقت شکیل شده است.

وی در ادامه از راه‌اندازی یک سایت جدید نگهداری سگهای بلاصاحب در ساحل شرقی کارون نیز خبر داد و گفت: رها بودن سگهای بلاصاحب در سطح شهر اهواز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است و شهرداری برای ساماندهی این وضعیت با مشکلات و موانع جدی چون اعتراض سازمانهای دفاع از حیوانات مواجه است که در این راستا شورای شهر برای حل مشکل اقدام به ارائه طرحی کرده است که در آن بحث جمع آوری سگهای بلاصاحب با نظارت و مشارکت این سازمانها صورت می‌گیرد.

نائب رئیس شورای شهر اهواز در پایان ضمن اشاره به مشکل بالازدگی فاضلاب و جریان روان آبها در فصل بارندگی‌ها گفت: امسال آبفا و شهرداری اهواز با راه اندازی یکسری کارگاههای مشترک عمرانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که در فصل بارندگیها، میزان بالازدگی فاضلاب و روان آب ها در سطح معابر شهری اهواز کمتر از سالهای قبل باشد.

وضعیت دفع پسماند در اهواز مناسب نیست

عادل شیشه گری مخبر کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اهواز نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: شورای شهر از هنگام شروع به کار به جد در موضوع شهر فروشی در اهواز ورود کرده و معتقد است که درآمدهای شهرداری باید از راههای دیگر به غیر از شهر فروشی تامین شود.

وی در پایان گفت: برای افزایش بحث شفافیت مالی در شهرداری اهواز کارهای مختلفی در حال انجام است که در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی سامانه جامع معاملات و نیز فراهم کردن زیر ساختهای لازم برای پرداختهای الکترونیکی در بحث حمل و نقل شهری اشاره کرد.

در ادامه این نشست ﻋﻠﯽﻣﺪﺩ ﻫﺎﺷﻢ ﭘﻮﺭ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا شهر اهواز نیز عنوان کرد: عدم تامین منابع مالی یکی از چالش های بزرگ شهرداری اهواز است که در نظر داریم از طریق ممیزی املاک، وصول مطالبات شهرداری، توانمند سازی سازمانهای وابسته به شهرداری، مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری، کاهش هزینه‌های شهرداری، استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ و غیره این منابع مالی را تامین کنیم.

وی در پایان ضمن انتقاد از وضعیت دفع پسماند در اهواز گفت: ۳۲۵ خودرو جمع آوری زباله در شهر اهواز وجود دارد که برطبق قرارداد با پیمانکار باید هشت ساعت فعالیت کنند ولی از آنجایی که کمتر از این میزان فعالیت دارند لذا به کمیسیون خدمات شهری پیشنهاد دادیم که نظارت بر کار این خودروها برعهده شورای شهر باشد.

خبرنگار: احمدرضا رستمی