مخالفت گسترده کارشناسان با محرابیان: 

محرابیان از مدیر فروشگاه شهروند تا نظریه پرداز انتقال آب

 هیرش سعیدیان
به گزارش خورنا به نقل از آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی نفت ما، جعفر غفاری شیروان عضو هیئت مدیره انجمن علوم و مهندسی آب، عباس اکبر زاده مدیر مرکز آب و فاضلاب، موسسه تحقیقات آب و مهدی ضرغامی استاد دانشگاه در تبریز ، دلیل اصلی این مخالفت ها را عدم تسلط محرابیان به حوزه‌های حساس آب و برق عنوان می کنند.

علی اکبر مهاجری معاون سابق تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو علاوه بر اینها می گوید وی برنامه قوی نیز ارائه نداد.
سید محمد هاشمی، رئیس هیئت مدیره شرکت تولید برق دماوند، نیز می‌گوید محرابیان تسلطی ندارد و برای تسلط بر این حوزه باید وقت زیادی صرف کند. وقتی که در این برهه وجود ندارد.
دلیل هر چه که باشد، انتصاب او به این پست، با یک سونامی از مخالفت روبه‌رو شده است. ایران یکی از بدترین دوره ها در خشکسالی را می گذراند و با خاموشی‌های گسترده نیز روبه رو است.
انتصاب شخصی که مدرک فوق لیسانس عمران دارد و هرگز در این حوزه تجربه‌ای ارزشمند نداشته است، به پست وزارت نیرو، تمام کابینه رئیسی را یکجا زیر سوال خواهد برد.

رئیس ستاد مهر ماندگار
علی اکبر محرابیان، آنچنان به احمدی نژاد نزدیک بود که به مقام دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در دولت دهم و رئیس ستاد مهر ماندگار کشور رسید. پس از جنجال‌های پیش آمده برای طهماسبی وزیر صنایع و معادن که برخی در آن زمان آن را در رسانه‌ها، بحران «زیرآبزنی!» نام نهادند، جایگزین طهماسبی شد و پس از انحلال این وزارتخانه از کابینه خارج شد.
احمدی نژاد در جلسه دفاع از محرابیان در مجلس عنوان کرد که با او در دانشگاه علم و صنعت آشنا شده است و گفت: «در یک کلمه گروه خونی او با مجلس همخوانی کامل دارد». به گفته بسیاری چون حتمی بود که محرابیان  رای اعتماد می گرفت معرفی شد.

فروش مصنوعات چوبی و حبوبات
محرابیان مدیر فروشگاه شهروند و معاون سیما چوب در دوران شهرداری احمدی‌نژاد بوده و سابقه اداره یک شرکت خصوصی سدسازی و فروشگاه رفاه را دارد.
با توجه به اشتغال و دفاع محرابیان از سدسازی در کشور، تاسیس این شرکت خصوصی شاغل به سدسازی در آن زمان موجب گمانه زنی های زیادی شد.
وی بهار سال ۱۴۰۰ عضو هیات مدیره شرکت توسعه گران عمران ستاد از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرائی فرمان امام شده و عضو هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری ری و نائب رئیس هیئت مدیره گروه اقتصاد مفید ابوده است.
محرابیان تنها در یک شرکت در حوزه انرژی حضور داشته و از ۹۴ تا ۹۶ بعنوان نایب رییس هیئت مدیره شرکت مفید فرا انرژی قشم حضور داشته است.  البته هیچ اثری از این شرکت و فعالیت‌های آن نیست و احتمالا به منظور خاصی تاسیس شده و بعدا بدون هیچ پروژه اجرائی نیز منحل شده است.
با توجه به مشکلات کلان کشور در حوزه آب و برق و با وجود اشخاص بسیار صاحب نام در بدنه وزارت نیرو و در دانشگاه ها که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند، به اعتقاد برخی، محرابیان بدترین انتخاب ممکن است.
مدافعان علی اکبر محرابیان البته در مقابل او را فردی انقلابی و هماهنگ معرفی می‌‎کنند که توانایی سازگار شدن با تیم اقتصادی دولت را دارند.
مخالفان نیز عنوان می کنند وقتی محرابیان هیچ تخصصی آکادمیک و تجربی در حوزه آب و برق ندارد، این سازگاری و هماهنگی به چه دردی می خورد!؟
در رسانه ها نیز با توجه به سوابق محرابیان در مدیریت سیما چوب و فروشگاه رفاه، اظهار کرده اند که فروش مصنوعات چوبی و حبوباتی شامل نخود و لوبیا، تجربه مناسب و کافی برای اداره صنعت برق و آب کشور نیست.
عضویت هیئت مدیره شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری استان اردبیل، یکی از پر ابهام‌ترین دوران کاری او محسوب می‌شود، موارد مطروحه حول این شرکت و رانت و فساد ملی موجود در آن هرگز به صورت کامل بررسی و واکاوی نشد.

احمدی نژادی وفادار
دهها بار روزنامه نگاران و برخی سیاسیون او را از اقوام احمدی نژاد خواندند. برخی نیز وی را خواهر زاده احمدی نژاد معرفی کردند. خود علی اکبر محرابیان و احمدی نژاد این موضوع را تکذیب کردند.
محرابیان تنها شخص بلند پایه از نزدیکان احمدی نژاد بود که حاضر نشد، نامه برائت از او را امضا کند و هنوز نیز به نوعی از جمله مدافعان وی محسوب می‌شود. مسئله ای که ممکن است از نظر برخی نمایندگان مجلس چندان خوشایند نباشد

افتضاح محکومیت قضایی
دادگاه عمومی تهران در سال ۱۳۸۸ با صدور حکمی علی اکبر محرابیان را به تقلب در ثبت اختراع اتاق امن زلزله محکوم کرد. به‌دنبال شکایت فرزاد سلیمی از علی اکبر محرابیان مبنی بر ثبت اختراع او توسط نامبرده به نام خودش، دادگاه براساس شواهد تأیید کرد که اختراع «اتاق امن زلزله» پیش از آنکه به نام محرابیان به ثبت برسد، توسط شاکی اختراع و طراحی شده بود و شاکی، این طرح را سال ۸۲ به شهرداری تهران و سال ۸۳ به مطبوعات ارائه داده بود.
در این حکم، ثبت اختراع به نام محرابیان باطل اعلام شد. دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را تأیید کرد و آن را قطعی خواند
محرابیان کتابی نیز بر اساس این طرح با نام «نگاهی تازه با مقابله با زلزله: اتاق امن» به همراه محمود احمدی‌نژاد تألیف و منتشر کرده‌بود.
پس از مدتی توسط رئیس قوه قضاییه محمود هاشمی شاهرودی حکم قطعی نقض شد و دستور رسیدگی مجدد داده شد و در محکمه جدید نیز مجدداً حکم قبلی تأیید و محرابیان محکوم به تقلب شد و تصویر حکم صادره در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه منتشر شده‌است.
تا کنون هیچ کدام از وزرای جمهوری اسلامی چنین رسوایی را در این حد که رسماً محکوم شوند، به خود ندیده است.
محرابیان دوست داشت که نخبه باشد، هر چند که در سامانه مقالات چیز زیادی به نام او وجود ندارد. یک مقاله با نام اندیشه ایرانی دانش جهانی از وی وجود دارد. یک استاد دانشگاه این مقاله را در کلام مرکب «لاطائلات» تلخیص کرد.

رفیق باز و جوانمرد
عبدالرضا داوری، احمدی نژادی مشهور که ابتدا اصلاح طلب بود و بعد احمدی نژادی شد و سپس اصولگرا از یاران قدیم محرابیان است. مشایی و بقایی، دو احمدی نژادی به نام نیز از رفقای گرمابه و گلستان او محسوب می‌شوند.
محرابیان در سال ۸۹ مدیرعاملی صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران را به عبدالرضا داوری می‌دهد و داوری نیز به پاس این خدمت در همان سال کتابی با عنوان “محراب تولید” برایش نوشته و منتشر می کند.
این کتاب سراسر تمجید و قطور به خدمات و سفرهای استانی پرشمار محرابیان در دوران وزارت صنایع اختصاص دارد.
وی را فردی لوطی مسلک و حامی پرور خطاب می‌کنند که برای حلقه دور و بر خورد همیشه کار و موقعیت های شغلی ایجاد میکند تا پشتیبانی آنها را داشته باشد.

مدافع سرسخت سدسازی 
با توجه به ناآرامی های خوزستان و مخالفت مردم این استان و کهکیلویه و بویر احمد، گماردن فردی به پست وزارت نیرو که مدافع سرسخت سد سازی و انتقال آب است، ابهام برانگیز شده است.
طبق گفته وزیر پیشنهادی نیرو ۳۰ سد نیمه تمام در کشور وجود دارد که تکمیل این طرح‌ها را هدفگذاری کرده‌اند. البته با توجه به قطعی برق و کمبود آب در کشور، اعضای کمیسیون های مختلف مجلس خواستار تشریح برنامه‌های محرابیان دراین باره و حل مشکلات این حوزه بودند.
برنامه ای که برخی صاحب نظران آن را بسیار ضعیف قلمداد کردند.
محرابیان در PDF برنامه کاری پیشنهادی خود نوشته است که باید حکمرانی مطلوب در بخش آب و آبفا تقویت شود، اما ننوشته است چگونه ؟!
دیگر بخش های برنامه او نیز شامل کلی گویی های مشابه هستند و هیچ راهکار اجرایی موثری برای غلبه بر مشکلات کشور ارائه نداده است.
اما مهترین پیشنهاد محرابیان اصلاح قیمت گذاری آب به منظور کاهش فاصله میان بهای تمام شده و قیمت فروش است. مسئله ای بسیار خطرناک که ممکن است در دستان ناآزموده شخصی چون محرابیان به یک بحران اجتماعی مانند بنزین ختم شود.

خام فروشی
اکانت روابط عمومی محرابیان در پیج ویکی پدیای او افزایش تولید فولاد را از جمله افتخارات او قید کرده است.
علی اکبر محرابیان همان کسی بود که با ایجاد صنایع آب بر فولاد در مناطق گرم و خشک مرکزی ایران و انتقال آب به آنجا از خوزستان و استان های غربی، فاجعه های سال ۱۴۰۰ را خلق کرد. مخالفانش معتقدند که او باید در زندان پاسخگو باشد نه آنکه به عنوان وزیر پیشنهاد دهد!
منتقدان محرابیان در درون وزارت صنعت نیز محرابیان را به خام فروشی و عدم توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا متهم کرده و از اینکه وی فرصت طلایی توسعه صنایع ایران با درآمد‌های نفتی بالای دوران احمدی نژاد را از دست داد افسوس می‌خوردند.

درخواست استیضاح محرابیان سه ماه بعد از وزیر شدن
یکی از موارد قابل توجه دوران وزارت علی اکبر محرابیان درخواست استیضاح وی در کمتر از ۳ ماه از شروع بکارش در آذرماه سال ۸۸ بود. استیضاح محرابیان، وزیر صنایع و معادن دولت دهم به اندازه رای اعتمادش آنقدر حاشیه و متن داشت که مورد توجه قرار گیرد. وی متهم به عدم حمایت از تولید و تعطیلی صنایع کشور، نبود برنامه و استراتژی مناسب کاری در وزارتخانه، ارائه آمار‌های غلط و خویشاوند‌سالاری در وزارت صنایع و معادن شده بود.
از جمله اعتراضاتی که به وی وارد شد رواج خویشاوندسالاری و رفیق بازی در وزارت صنایع و معادن وقت بود که تا پایان مسئولیتش حاشیه‌های زیادی را برایش ایجاد کرد. در ستاد اجرائی فرمان امام نیز این روحیه حفظ شد. یکی از ضعف‌های مهم محرابیان را حمایت ویژه از تیم و باندی می‌دانند که همیشه او را حمایت کرده و با وی بوده اند گرچه تعداد و افراد این حلقه ثابت نبوده و در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کرده اند.
او در دورانی که به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در دولت نهم مشغول به فعالیت بود، با پروژه‌های جنجالی و پر حاشیه‌ای مثل «تونل کوهرنگ ۳» نام خود را در میان مدافعان اجرای پروژه‌های انتقال آب در قالب طرح «مهر ماندگار» ثبت کرد. او از مدافعان انتقال آب به مرکزایران بود و با توجه به ایجاد صنایع سنگین در شهر‌های مرکزی و کویری موجب شد تا پروژه‌های انتقال آب با شدت و سرعت بیشتری پیگیری شود.

معمای محرابیان 
حمید رضاه صفوی هیت مدیره همین انجمن علوم و مهندسی آب، می‌گوید او تجربه ندارد و مهمتر آنکه مشورت پذیر هم نیست. محمد کیانفر نائب رئیس همین انجمن به سوابق اجرایی نامرتبط او با آب و برق اشاره می کند و مسعود تابش از کارشناسان این حوزه می گوید که محرابیان از بدنه وزارت خانه نیست و همین مشکلات عدیده ای را موجب خواهد شد.
برخی معتقدند که آوردن محرابیان یک امتیاز برای احمدی نژادی ها بوده است و دیگران نیز پیشنهاد آن را در راستای راضی کردن مخالفان عنوان کرده اند. هر چه که هست، صنعت آب و برق تحمل چنین سیاست بازی های را نخواهد داشت و محرابیان نیز در صورت وزیر شدن بعید است دوران وزارت را بدونه استیضاح به پایان ببرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *