شهردار کیست و یک شهردار خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد

 

حبیب قاسمی، دکترای مدیریت آموزشی و استاد دانشگاه فرهنگیان اهواز و پیام نور بندر امام خمینی(ره) ودبیر دبیرستان‌های بندر ماهشهر در یاداشتی برای خورنا از ویژگی های اصلی و لازم برای یک شهردار توانمند و موفق نوشت، شاید کمکی به منتخبین شورای ششم در انتخاب شهردار بنماید.

شهردار از نظر لغوی فردی است که شهر را در اختیار دارد و طبق تعریف دانشنامه‌ای به نگهبان یا گرداننده شهر گفته می شود. اگر اعضای شورای شهر بدانند شهردار خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد به نظر می آید که نیمی مسیر انتخاب شهردار را طی نموده اند.

در مدیریت شهری نیاز به تخصص مرتبط با محیط زیست، معماری، عمران شهرسازی و غیره وجود دارد که همه این تخصص ها در یک نفر وجود ندارد ولی باید مدیریت استفاده از آنها در آن شخص وجود داشته باشد.

شهردار منتخب اعضای شورای یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رای مردم به شورای شهر به دست می آورد لذا باید بتوانند شهر را با مدیریت شورایی اداره نماید.

شهردار باید شهر را با همفکری اعضای شورا و حضور موثر مردم در اداره امور فراهم سازد بگونه‌ای که پروژه های عمرانی و خدماتی متناسب با نیازهای واقعی مردم شهر تعریف و و اجرا شوند.

شهردار باید استقلال رای و فکر داشته باشد و وابسته به جریان های سیاسی و گروه و دسته بندیهای خاص نباشد و در تصمیماتش همه گروه‌های مردمی را ببیند و به جای تامین منافع گروه های خاص منافع تمام شهروندان را مد نظر داشته باشد.

شهردار باید فردی باشد که نسبت به مسائل شهری از جمله برنامه ریزی شهری آگاهی کامل داشته باشد با جدیدترین نظریه ها و اقدامات در حوزه شهری آشنا باشد در غیر این صورت شهر تحت مدیریت خود را از دیگر شهرها و دنیا عقب می‌اندازد.

شهردار باید به شهر خلاق ، شهر دوستدار محیط زیست، شهر شاد، شهر پیاده محور، شهر دوستدار معلولان، شهر دوستدار کودک آشنا باشد.

بی گمان با مدنظر دادن جمیع نکات برشمرده شده در سطور بالا در انتخاب شهردلر می توان امیدوار بود اداره شهرمان بدست فردی شایسته، کاردان و پرتلاش متخصص با اندیشه‌های خلاقانه و بدیع سپرده شود که بعد از گذشت چهار سال، نام و یادگار خوشی از این شورا در اذهان شهروندانش باقی بماند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *