ماجراهای “جمال” و شهرداری بندرماهشهر

علی چاروسائی مدیر رسانه ای و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در یادداشتی نوشت: جمال صالح زاده این روزها در دومین تلاش جدی خود برای رسیدن به کرسی مدیریت شهرداری بندرماهشهر است. اما چرا مخالفت های عمومی، متخصصین و خواص با جمال زیاد است؟‌

صالح زاده دقیقا ۸ سال پیش در چنین روزهایی با ۶ رای از ۷ رای شورای شهر چهارم بندرماهشهر به عنوان شهردار انتخاب شد اما ۲ نفر از اعضای شورا رای خود را پس گرفته و صورتجلسه شورا را امضا نکردند.

در نهایت استانداری خوزستان مصوبه شورای شهر در انتخاب جمال صالح زاده را باطل اعلام کرد و رای به برگزاری مجدد جلسه داد. صالح زاده پیش از برگزاری مجدد جلسه شورای شهر، با علم به اینکه دیگر رای ندارد، انصراف داد.

صالح زاده در بخشی از متن استعفای خود در سال ۹۲ آورده است: “مطمئناً شهروندان ماهشهری به شورایی دلخوش خواهند بود که اعضای آن مستقل و دارای ثبات رأی و اندیشه بوده، با خدای خود عهد بسته باشند که جز برای پیشرفت شهر به منافع هیچ فرد یا گروهی فکر نکنند و در برابر فشارهای این قبیل افراد مقاومت کرده و تصمیمات خود را به صحنه عمل برسانند؛ اعضای شورایی که چون نظر شخصی‌شان با نظر قوم و قبیله‌ای‌شان یا گروه‌های دیگر تفاوت دارد، از نظریات شخصی خود می‌گذرند، آینده‌ای شوم را برای شورا مجسم می‌کنند.”

جمال اما در متن استعفای خود و هیچ متن دیگری، هیچ اشاره ای به تجارب، توانمندی ها و علت هایی که باید شورا را قانع میکرد که وی انتخابی شایسته برای کرسی شهرداری بندرماهشهر بوده، نکرده است.

وی شورای چهارم را تلویحا متهم کرده که بر اساس تصمیمات قومی، قبیله ای و گروهی عمل کرده اند اما کیست که نداند تصمیمات قومی و گروهی برچسب پیشانی چه کسانی است؟

اطرافیان، حامیان و طرفداران حامی “جمال”، راه تهمت، افترا و حمله به منتقدان را پیش گرفته و آنها را به مفسدان اقتصادی، سیاسی و هتاکان به شهدا مرتبط کرده و سعی دارند با نفی دیگران، خود را اثبات کنند اما نمیدانند اثبات از راه نفی نمیگذرد.

جمال در استوری واتس اپی خود با حمله منتقدان نوشته: خوشحالم توسط توهین کنندگان به شهدا تخریب میشوم و سپس در تهدیدی تلویحی نوشته: “آسیاب به نوبت!”.

البته حالا نوبت شماست.

احمد نیک‌ پی، مدیرمسئول سابق پایگاه خبری ماه خبر، تنها رسانه حامی “جمال” در توییتی با اشاره به استوری صالح زاده، خطاب به منتقدین نوشته: توهین کنندگان به شهدا که در انتخابات شورای شهر جواب دندان شکنی از سوی مردم دریافت کردند، کمر همت را برای تخریب صالح زاده بسته اند.”

اما کیست که نداند در ذهن مردم بندرماهشهر شکست خورده‌ی اصلی  همه‌ی انتخابات و پست های خالی چه کسی است؟ کسانی که ادعای قدرت و نفوذ و محبوبیت دارند یا جوانانی که در ابتدای راه بی هیچ ادعایی در حال کسب تجربه هستند ؟

سایت ماه خبر نیز منتقدین صالح زاده را مفسد اقتصادی، مفسد سیاسی، هتاکان به شهدا، ساده اندیشان جریان انقلاب، شکست خوردگان انتخابات، کوتاه قامتان، دروغ گویان، فروشندگان شرف و انسانیت به وعده های شیطان، متحجرین و عقده گشایان خوانده و معلوم نیست اگر روزی به آرزوی دیرینه خود برسند چه بر سر منتقدین خواهند آورد؟

به نظر نمیرسد فردی بتواند شهردار موفقی بشود اما هم با جریانات سیاسی شهر، هم با نماینده شهرستان در مجلس، هم با فرماندار، هم با رسانه ها و فعالین مدنی، هم با سایر مسئولین، جنبندگان، جانداران و ساکنین شهر مشکل داشته باشد.

هنوز نیامده شمشیرشان برای منتقدین تیز است و این همان عاملی است که به گفته‌ی سایت ماه خبر “همه یک سمت را میکوبند و همصدا شده اند”.

جمال صالح زاده و حامیانش اگر برای خود آینده ای سیاسی در بندرماهشهر در نظر دارند اول باید بتوانند به جای خط و نشان کشیدن برای منتقدین، افکار عمومی را اقناع کنند که توانایی پذیرش مسئولیت و انجام آن به نحو احسن را دارند زیرا تا کنون “جمالشان” هیچ مسئولیت اجرائی قابل ارزیابی شاخصی نداشته است.

هرچند به نظر میرسد جمال صالح زاده قصد دارد با الگوبرداری از علی گلمرادی که از سکوی شهرداری بندرامام خمینی به صندلی سبز بهارستان رسید از سکانداری شهرداری بندرماهشهر به آرزوی دیرینه خود یعنی نمایندگی مجلس در سومین تلاش خود برسد اما پیش از آن، باید اقناع افکار عمومی با ادبیاتی مناسب و در شان مردم، منتقدان و رسانه ها را در پیش گیرد.

در پایان این رسانه اعلام میدارد که در انتخاب شهردار بندرماهشهر هیچ دخالتی ندارد و از هیچ گزینه ای حمایت نمیکند اما با تمام توان تلاش خواهد کرد تا شورای شهر با اطلاعات تکمیلی و دقیق بهترین انتخاب را برای مدیریت بندرماهشهر انجام دهد‌.