گروه های در معرض خطرِ ابتلا به آنفلوانزا در شهرستان دزفول بوسیله تزریق واکسن ایمن می شوند/ چه گروه هایی در معرض خطر هستند؟

رئیس مرکز بهداشت دزفول از توزیع واکسن آنفولانزای فصلی در مراکز خدمات جامع سلامت به منظورایمن سازی گروه های در معرض خطر این بیماری در سطح شهرستان خبر دادند.

پورآیین در این باره گفت: یکی از راه های پیشگیری از ابتلاء به بیماری آنفلوانزا فصلی، تزریق واکسن می باشد که اثر پیشگیری کننده آن به مدت یکسال از هنگام تزریق بوده و مناسب ترین زمان تزریق آن در اواخر شهریور و ابتدای مهر ماه می باشد.

همچنین وی با بیان اینکه ایمنی ناشی از تزریق واکسن آنفلوانزا ۲ هفته پس از تزریق حاصل می شود، تاکید کردند: واکسن آنفلوانزا باعث پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ نخواهد شد و گفتند که گروه های در معرض خطر، دارای اولویت بالاتری برای تزریق واکسن آنفلوانزا می باشند.

پورآیین در ادامه گروه های در معرض خطر را اینگونه تشریح نمود:
از جمله گروه های دارای اولویت تزریق، گروه اولویت اول هستند که تامین واکسن به صورت رایگان و از طریق مراجعه به نزدیک ترین مراکز بهداشتی درمانی محل سکونت قابل دسترسی می باشد، که این گروه ها شامل موارد زیر می باشند:
– پرسنل بهداشتی، درمانی و خدمات پیش بیمارستانی (اورژانس۱۱۵).
– کارمندان اداره های دامپزشکی و محیط زیست.
– بیماران AIDS/HIV
– بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی (سرطان ها، گیرندگان پیوندها، دیالیزی ها، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی).
– گروه های پرخطر جامعه ایثارگران و جانبازان.
– پرسنل و سالمندان مراکز نگهداری سالمندان، کودکان بی سرپرست، زنان آسیب پذیر، معلولین ذهنی، بیماران روانی.
– مادران باردار و تا ۲ هفته پس از زایمان.

گروه اولویت دوم تزریق که واکسن از طریق مراجعه به بخش خصوصی و پرداخت هزینه تامین می گردد شامل:
– بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ریوی(آسم)، کلیوی، دیابت، کبدی، نورولوژیک، غدد، برداشت طحال، بیماری های سوء جذب، ضایعات نخاعی.
– افراد گروه های سنی ۶ تا ۱۸ سال تحت درمان طولانی مدت با آسپرین.
– افراد دچار چاقی مفرط( BMI مساوی و بزرگتر از ۴۰).
– کلیه مسافرین به کشورهای دیگر در مدت زمان ۲ هفته قبل از اقدام به سفر.

در پایان پورآیین با ذکر اینکه در حال حاضر درمان و واکسن موثر برای مقابله با کروناویروس جدید در دسترس نمی باشد، گفت: بهترین راه پیشگیری، همان موارد تکرار شده مانند زدن ماسک از منزل، رعایت فاصله اجتماعی حدود ۲ متر، پرهیز از تردد های غیر ضرور و مهمانی ها و شتشوی دست ها به صورت مداوم می باشد.