استاندار خوزستان عنوان کرد:

تامین اعتبار فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری منوط به تخصیص آب از وزارت نیرو

استاندار خوزستان با بیان اینکه تامین اعتبار برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در صورت تخصیص آب توجیه پیدا می‌کند اظهار کرد: علیرغم توافق بین سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان برای تخصیص آب از طریق حوزه آبریز کارون ولی هنوز بدنه کارشناسی وزارت نیرو در این زمینه موافقت نکرده است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز غلامرضا شریعتی امروز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبر گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در فاز اول تقریبا در ۳۰۰ هزار هکتار به سرانجام رسیده و‌ در حدود ۲۵۰ هزار هکتار از آن باقی مانده است.

وی مسئله اصلی و اساسی در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را تخصیص آب دانست و تصریح کرد: در حوزه آبریز کرخه، مارون و شاهور با توجه به توافقات صورت گرفته بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تقریبا مشکل خاصی در زمینه تخصیص آب وجود ندارد و تنها در حوزه آبریز کارون هنوز این توافقات انجام نشده که ما پیگیر آن هستیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تامین اعتبار برای فاز دوم در صورت تخصیص آب توجیه پیدا می‌کند اظهار کرد: علیرغم توافق بین سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان برای تخصیص آب از طریق حوزه آبریز کارون ولی هنوز بدنه کارشناسی وزارت نیرو در این زمینه موافقت نکرده است.

شریعتی در مورد علت مخالفت وزارت نیرو در این زمینه گفت: وزارت نیرو پیشنهاد داده که در حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی موجود در فاز دوم کاهش پیدا کند که این مسئله به علت تبعات احتمالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی که در این زمینه وجود دارد به هیچ وجه صلاح نیست و رئیس جمهور نیز طی مکاتباتی که با وی داشتیم بر انجام تخصیص آب برای کل فاز دوم دستور صریح داده است.

وی بیان کرد: امیدواریم تخصیص آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری با توجه به دستور صریح رئیس جمهور هرچه سریعتر توسط وزارت نیرو به سرانجام برسد و ما بتوانیم پس از کار تخصیص آب به سمت تامین اعتبار مورد نیاز آن برویم.

استاندار خوزستان در پایان با بیان اینکه اعتبار فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است اظهار کرد: برای شروع فاز دوم در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در بودجه عمومی کشور دیده است و مابقی آن نیز با توجه به توافق صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه از روشهای دیگر مثل فاینانس، کمک بانکها و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.