مدیرکل بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر خوزستان خبر داد:

عضویت بیش از یک میلیون خانوار خوزستانی در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان خبر داد: این صندوق در استان با عضویت ۲۵۰ خانوار شروع به کار کرده و امروز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش رسیده است.

به گزارش خورنا، حسین جعفر خادم شامگاه سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹ در نشست خبری اظهار کرد: ورود به ۱۵ سالگی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را گرامی می داریم؛ سن ۱۵ سالگی برای صندوق خاص است چون یکی از تعهدات اصلی آن یعنی بازنشستگی محقق و امسال پرداخت سه تعهد پیری، از کارافتادگی و مستمری فوت داریم.

وی افزود: بذری که عشایر و روستائیان با اعتماد به دولت در سال ۸۴ در این صندوق کاشتند، امروز با کمک خود آنها به ثمر نشسته است.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان با اشاره به پرداخت تنها یک سوم حق بیمه از سوی جامعه هدف تصریح کرد: سال ۹۶ یک مورد بازنشستگی پیش از موعد داشتیم ولی بازنشستگی عادی را به افراد دارای حداقل ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه پرداخت می کنیم.

جعفر خادم عنوان کرد: کلمه بازنشستگی را در روستا نداریم و از عنوان پیری استفاده می‌کنیم که حدود دو برابر حقوق بازنشستگی پیش از موعد مشمول ردیف مستمری بگیران پیری می‌شود چون ۵ سال هم هدیه دولت به آن اضافه می‌شود.

وی در خصوص ورود اعضاء به صندوق گفت: شرایط خیلی آسانی را برای ورود درنظر گرفتیم و افراد با سن کمتر از ۵۰ سال از ۱۸ سالگی با یک معرفی نامه از دهیار، شورای روستا یا بخشداری می توانند به عضویت صندوق درآیند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان یادآور شد: شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را هم تحت پوشش داریم، مجلس یک مصوبه را برای این شهرها ایجاد و عنوان صندوق بیمه اجتماعی را به کشاورزان و عشایر اضافه کرد تا اگر کشاورزی ساکن شهر بالای ۲۰ هزار نفر باشد، از مزایای این صندوق محروم نشود.

جعفر خادم بیان کرد: تنها صندوقی است که دو سوم حق بیمه آن را دولت پرداخت می کند، یعنی افراد با پرداخت ۷۰ هزار تومان ماهانه ۱۴۰ هزار تومان یارانه پرداختی حق بیمه را از دولت دریافت می کنند.

وی خبر داد: تا پایان اردیبهشت امسال ۸۲ هزار و ۵۰۰ خانوار به عضویت صندوق درآمدند که پنج هزار و ۴۰۰ خانوار مستمری دریافت می کنند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان با اشاره به اینکه ۴۰۰ خانوار بیمه از کارافتادگی دریافت می کنند، اضافه کرد: سه هزار خانوار مستمری فوت و دو هزار و ۱۱ خانوار مستمری بازنشستگی دریافت می کنند که دو هزار خانوار مربوط به بازنشستگی پیش از موعد و ۱۱ خانوار هم بازنشستگی پیری است.

جعفر خادم در خصوص اهداف و برنامه های امسال این صندوق گفت: سال گذشته چهار هزار خانوار جدید را عضو کردیم و برنامه ریزی امسال برای عضویت ۱۲ هزار خانوار است.

وی با اشاره به فراخوان عمومی برای جذب کارگزاران جدید عنوان کرد: به دنبال تغییرات گسترده در ساختار کارگزاران هستیم تا بتوانیم از جوانان با انگیزه و آشنا به امور عشایری و روستایی بهره مند شویم.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان اظهار کرد: اسفند ۹۷ تفاهمنامه ای را با حضور استاندار خوزستان و مدیرعامل کشوری صندوق در خرمشهر منعقد کردیم تا ۴۰ هزار خانوار کم درآمد روستایی و عشایری را با پرداخت هزینه ۱۰۰ درصدی از اعتبارات استان به عضویت صندوق درآوریم.

جعفر خادم‌ ادامه داد: در استان با تنها چهار پرسنل چهار هزار روستا را تحت پوشش می‌دهیم و این اهداف مگر‌ با همکاری استاندار، دهیاران، شوراهای روستایی و فرمانداران محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: برای آن ۴۰ هزار خانوار فعلا مشکلات مالی – اعتباری داریم ولی در تلاش هستیم تا با رفع موانع اعتباری بخشی از مشکلات معیشتی فعلی بر اثر بیکاری افراد با ویروس کرونا را جبران کنیم.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان اظهار کرد: سازمان هدفمندی یارانه ها جمعیت آماری ۴۰ هزار را معرفی کرده و دزفول بیشترین آمار را با ۱۱ هزار و شهرستان شوش هم با چهار نفر کمتر رتبه دوم را شامل می شود.

جعفر خادم ادامه داد: برای تحت پوشش قرار دادن آنها ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز بود که این مبلغ اگر بروزرسانی شود به ۱۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: دهک های یک تا سه به صورت رایگان عضو و دهک های چهار تا ۶ هم فقط ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت می کنند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان انتقاد کرد: استاندار خوزستان برای پنج میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز همان روز دستور تخصیص از برنامه و بودجه به جهاد کشاورزی صادر کرد ولی با ایرادات مختلف این سازمان متأسفانه دی ماه سال گذشته صراحتا اعلام کرد که به دلیل صندوق عمومی – غیر دولتی بودن بیمه امکان پرداخت نداریم، چرا مدیرکل زمان گرفتن پول این حرف را نزد، این اصلا صحیح نیست که به اسم صندوق اعتبار را برای ردیف دلخواه هزینه کند.

جعفر خادم خبر داد: در حال حاضر یک سوم جامعه هدف استان خوزستان را تحت پوشش قرار دادیم و حدود ۱۶۰ هزار خانوار روستایی و عشایری در برنامه عضویت هستند.

وی افزود: با احتساب جمعیت شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مجموعا ۲۴۰ هزار خانوار داریم که باید تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان خبر داد: صندوق با عضویت ۲۵۰ خانوار شروع به کار کرده و امروز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش رسیدیم.

جعفرخادم با اشاره به عدم محدودیت عضویت تعداد افراد خانوار گفت: شاید حقوق مستمری یک نفر کم باشد ولی وقتی چند نفر از خانواده ها عضو شوند، قطعا مبلغ دریافتی هم افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: شهرستان دزفول با ۱۲ هزار خانوار رتبه اول و آغاجری با ۵۰۰ خانوار هم رتبه آخر عضویت در صندوق را دارد.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان گفت: حدود ۶ هزار خانوار مددجوی کمیته امداد و ۶ هزار خانوار مددجوی بهزیستی عضو صندوق داریم.

جعفرخادم بیان کرد: ۷۵ درصد مشمولان شمال خوزستان و ۲۵ درصد هم از مرکز و جنوب استان هستند؛ البته سطح درآمدی شهرستان های شمال خوزستان قابل قیاس با جنوب نیست.

وی در پایان از اعزام زائر اولی ها به مشهد مقدس بعد از اتمام کرونا خبر داد.