مسامحه در مورد نام خلیج‌فارس خیانت است/ باید از هویت ملی مان با صدای بلند دفاع کنیم

دکتر شهرام جلیلیان استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: به عقیده شخصی من هرگونه مسامحه در مورد نام خلیج‌فارس جز یک خیانت ملی به سرزمین، تاریخ و به انقلاب ما نیست.

به گزارش خبرنگار خورنا دکتر شهرام جلیلیان استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه شهید چمران اهواز در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۹۷ به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس گفت: موقعی که به احساسات و عواطف یک ملت توهین می‌شود این ملت نه تنها بسیار آزرده خاطر می‌شود بلکه به واکنش‌های احساسی نیز دست می‌زند. بطوریکه در برابر جعل نام خلیج‌فارس استفاده از واژه‌هایی چون خلیج همیشه فارس در فضای مجازی در واقع یک نوع واکنش احساسی به علت این آزردگی‌های خاطر است.

وی بیان کرد: کشور ایران در دهه‌های گذشته نه تنها گرفتار محاصره اقتصادی، سیاسی و ‌نظامی بوده بلکه درگیر یک جنگ و جدال کاملا عریان فرهنگی بر علیه سرزمین و هویت ملی خود نیز بوده است.

ایرانیان فرمانروایان دریای پارس/ مکران نام واقعی دریای عمان

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از زمان هخامنشیان و حکومت پارسها در ایران به دریای پهناوری که در حاشیه جنوب کشور قرار داشت دریای پارس می‌گفتند که علت آن نیز حضور پررنگ ایرانیان و فرمانروایی آنها بر این دریا بوده است.

جلیلیان ادامه داد: این حضور را تا قرن چهارم و پنجم هجری قمری نیز مشاهده می‌کنیم به طور مثال مقدسی از ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﻧﻮﯾﺴﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﻗﺮﻥ ﭼﻬﺎﺭﻡ در کتاب ﺍﺣﺴﻦ ﺍﻟﺘﻘﺎﺳﯿﻢ خود می‌گوید نام این دریا به دلیل اینکه متعلق به پارسها می‌باشد بحر پارس است و در سراسر این دریا فقط کشتی‌های ایرانی‌ها رفت و آمد می‌کنند و هیچ گروه دیگری توانایی مقابله با آنها را ندارد.

وی افزود: البته ابن حوقل در قرن سوم هجری نیز همین مطالب را تکرار می‌کند و علاوه بر آن صدها گزارش تاریخی و جغرافیایی هم به زبانهای مختلف عربی، فارسی و دیگر زبانها وجود دارد که همگی بر صحت نام تاریخی خلیج فارس مهر تایید می‌زنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کتاب حدود العالم که یک متن جغرافیایی مربوط به ۳۴۷ هجری قمری است حدود دریای پارس و دریای عرب به صورت دقیق مشخص شده است و همچنین در منابع یونانی و رومی نیز دریای سرخ به نام دریای عرب و خلیج فارس هم به نام دریای پارس نامیده می‌شود.

جلیلیان یادآور شد: ما ایرانی‌ها بسیار نجیبانه برای دریای سرخ نام خلیج عربی را به کار می‌بریم و حتی با بردباری تمام نیز نام دریای عمان را هم به زبان می‌آوریم در حالی که نام واقعی آن دریای عمان نیست بلکه در بسیاری از متون جغرافیایی دریای مکران است و حتی در نجابتی مضاعف نیز به قسمت عراقی رودخانه اروند، شط العرب می‌گوییم.

وجود نام خلیج‌فارس در یک اطلس چاپ شده در دوران اوج حکومت صدام حسین

وی بیان داشت: تا پیش از نیمه دوم سده بیستم در هزاران نقشه تاریخی و اطلس‌های جغرافیایی که در کشورهای همسایه چاپ می‌شد همواره نام خلیج‌فارس وجود داشت و حتی در اوج حکومت صدام نیز دانشگاه بغداد اطلسی را چاپ کرد که در آن نام خلیج‌فارس وجود داشت؛ همچنین شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس تا آن زمان در معاهده‌هایی که با همدیگر و یا با دیگر کشورها منعقد می‌کردند از نام خلیج‌فارس استفاده می‌کردند و نیز در سرودها و ترانه‌های کشورهای عربی در اوج حکومت جمال عبدالناصر هم نام خلیج فارس به فراوانی آمده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما به یکباره از این تاریخ به بعد شاهد به کارگیری نام دیگری برای خلیج‌فارس نیز می‌شویم؟ آیا سند جدید پیدا شده بود؟ البته دست بردن در اسناد و مدارک تاریخی و ‌تغییر آنها براساس منافع شخصی برای متقلبان تاریخ کار بسیار ساده‌ای است که به کرات هم به وقوع پیوسته است بطوریکه دکتر فتوحی در مقاله‌ای در مجله بخارا از یک به اصطلاح دانشمند پاکستانی نام می‌برد که در هنگام چاپ یک متن متعلق به قرن ششم در کتاب خود هر جا که نام خلیج‌فارس وجود داشت آن را با نام جعلی خلیج عربی عوض می‌کند؛ همچنین در کویت یک روزنامه نگاری که کتابی در مورد تغییر نام خلیج فارس نوشته است از ۲۰ سال پیش تا الان از طرف دولت کویت به خانواده‌اش پاداش داده می‌شود.

جلیلیان عنوان کرد: به عقیده شخصی من هرگونه مسامحه در مورد نام خلیج‌فارس جز یک خیانت ملی به سرزمین، تاریخ و به انقلاب ما نیست.

وی بیان کرد: آیا در خلیج فارس یک تحول فرهنگی اتفاق افتاده بود و یا نوعی انقلاب علمی و تمدنی جدیدی شکل گرفته که بعضی می‌خواهند نام واقعی آن را با یک نام جعلی عوض کنند؟ آیا آمدن گروههایی از اروپایی‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس و احداث چاههای نفت و موسسات دانشگاهی در این کشورها نامش فرهنگ و تمدن است؟ نهایت واژه‌ای که می‌توانیم در این زمینه به کار ببریم آبادانی از طریق موسسات نفتی است. اصولا در این مناطق هیچ جنبشی به وجود نیامده است که حالا بخواهد نام تاریخی و ‌کهن خلیج‌فارس در آنجا عوض شود. بنابراین به نظر می‌رسید که این صدا را کسانی دیگر در گوش هم کیشان عرب ما در جنوب خلیج‌فارس ایجاد کرده‌ بودند و آنها کسانی نبودند جز انگلیسی‌ها.

این استاد دانشگاه گفت: از زمانی که خلیج فارس به دلیل نفت اهمیت پیدا کرد و بریتانیایی‌ها و دیگر کشورهای اروپایی می‌خواستند این منطقه را به زیر سطه خود درآورند حضور ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، بزرگترین مانع آنها در رسیدن به این هدف بود لذا براین اساس اقدام به ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای، قومی و نژادی در این منطقه کردند.

خوزستان هیچگاه در طول تاریخ گذشته یک سرزمین عربی نبوده است

جلیلیان یادآوری کرد: تا آغاز قرن نوزدهم بیش از دو سوم مردم بغداد به زبان عربی و بخش دیگر به زبان فارسی صحبت می‌کردند و همچنین بخش زیادی از شمال عراق نیز تا الان از کردهایی تشکیل شده است که دارای فرهنگ ایرانی و زبان فارسی می‌باشند و خود را همیشه برادر کوچک سرزمین ایران می‌دانند.

وی عراق را پاره تن ایران در طول تاریخ دانست و با بیان اینکه در زمان حکومت صدام حسین بلاهای بسیاری به این سرزمین وارد شده است اظهار کرد: صدام به هر عراقی که زن ایرانی داشت ۲۵۰۰ دلار میداد تا زنهای خود را طلاق بدهد و همچنین ﺷﻮﻭﻧﯿﺴﻢ‌های عراقی در این زمان در کتابهای خود انواع و اقسام توهین‌ها را به ملت ایران می‌کردند و آنها را مجوس و آتش‌پرست معرفی می‌کردند کما اینکه در موقع جنگ تحمیلی نیز پادشاه عربستان گفته بود که این ایرانی‌های ابله را نابود بکنید. البته در تاریخ به خوبی مشخص است که ابلهان واقعی چه کسانی بودند.

این استاد دانشگاه افزود: البته کشتار شیعیان و کردهای عراق و انفال آنها به ایران نیز از دیگر جنایات زمان صدام حسین بر ضد ایرانیان ساکن عراق بود که همین امروز نیز می‌توانید بازماندگان آنها را در استان ایلام ببینید.

جلیلیان عنوان کرد: ما ایرانی‌ها در طول تاریخ در مباحث ملی خود بسیار بردباری به خرج داده‌ایم و به نظر من دیگر بیش از این لازم نیست در این زمینه بردباری‌ داشته باشیم و باید آشکارا و با صدای بلند از هویت ملی خود دفاع کنیم زیرا تغییر نام خلیج‌فارس صرفا تغییر یک نام نیست بلکه آنها هویت ما را نشانه گرفته‌اند و بیشک اگر در این زمینه کوچکترین عقب نشینی بکنیم در دنباله آن خوزستان را نیز یک سرزمین عربی می‌نامند در حالی که هیچگاه این استان در طول تاریخ گذشته یک سرزمین عربی نبوده است و من به عنوان یک استاد تاریخ باستان حاضرم با هرکسی که در این زمینه ادعایی دارد بحث کنم.

وی یادآوری کرد: تا پیش از سال ۱۹۶۰ میلادی هیچگونه مطلبی در رابطه با اینکه نام خلیج‌فارس چیز دیگری بوده وجود نداشت البته سی سال پیش از آن یک جاسوس بریتانیایی در بحرین با نام ریچارد بیل گریپ» برای اولین بار پرونده‌ای تحت عنوان تغییر نام خلیج‌فارس را تحویل وزارت امور خارجه بریتانیا می‌دهد و هر چند که دولت بریتانیا به علت گرفتاری در مسائلی خاص این پرونده را پیگیری نمی‌کند ولی این فکر و این صدا در گوش بسیاری از شوونیسم‌های عرب در عراق و مصر دمیده شد و آنها از این مسئله بسیار لذت بردند.

بریتانیا دشمن اصلی هویت ایرانی است

این استاد دانشگاه گفت: البته در آن زمان ناسیونالیسم عربی نیز دچار نوعی دگرگون شده بود و بیشتر حالت ایران ستیزی داشت که علت اصلی این دگرگونی ناسیونالیسمی اعراب این بود که انگلیسی‌ها به این سرزمین‌های عربی وعده داده بودند که بعد از پایان جنگ دوم جهانی ما به حق شما رسیدگی می‌کنیم و‌ سرزمینهایی را در اختیارتان قرار می‌دهیم و چون این مسئله به وقوع نپیوست آنها دچار سرخوردگی‌هایی شده بودند.

جلیلیان اظهار داشت: سال ۱۹۶۰ ریچارد بل گریپ که در کتابهای قبلی خود همیشه از عنوان خلیج‌فارس استفاده می‌کرد این بار در کتاب جدیدش جمله‌ای را بدین مضمون می‌آورد «خلیج فارس که امروزه عرب ها آن را خلیج عربی می نامند» در حالی که این حرف یک دروغ بود و عرب‌ها قبلا هرگز چنین حرفی را نزده بودند و بدین ترتیب این اسم جعلی از آن به بعد دهان به دهان گشت و ‌به مذاق بسیاری از ایران ستیزان در کشورهای عربی خوش آمد.

وی در پایان با بیان اینکه همیشه در طول تاریخ بریتانیا از دشمنان هویت ملی ایران حمایت کرده است اظهار کرد: ما به هیچ عنوان نباید در بحث نام خلیج فارس کوچکترین مساحمه‌ای داشته باشیم زیرا دشمنان از این طریق می‌خواهند به هویت و حاکمیت ملی ما ضربه بزنند و به همین دلیل از تمام دانشگاهیان تقاضا دارم که پیش از پیش به این قضایا ورود بکنند و با زبان علم و پژوهش پاسخ بدخواهان این سرزمین را بدهند.