گزارش اختصاصی خورنا و گفتگو با سه نماینده مجلس شورای اسلامی:

تکلیف محور ارتباطی لنده-تشان چه می شود؟ / آیا آرزوی دیرینه مردم این دو شهر به واقعیت می پیوندد؟

تشان نزدیک ترین راه مستقیم به لنده را دارد اما این مسیر تبدیل به مسیری 100 کیلومتری پر پیچ و خمی از تشان به بهبهان و دهدشت و سوق و سپس به لنده شده است. اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی به منطقه لنده شده ولی به دلیل بن بست بودن، محرومیت مفرط ناشی از عقب افتادگی، دسترسی نداشتن به امکانات مرکزی، و به خصوص نبود راه‌های ارتباطی،این شهرستان با مشکلات و معضلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که به ثمر نشستن و افتتاح این مسیر، یعنی مسیر لنده به تشان می تواند تا حد زیادی این شهر را از بن بست خارج کرده و در مسیر توسعه قرار دهد . اتصال جاده ارتباطی تشان_لنده بخش تشان و شهرستان لنده را از بن بست خارج می کند وهمچنین این کریدور مسیر بندر امام خمینی(ره) و آبادان را در کوتاه ترین مسیر به اصفهان ومرکز کشور وصل می کند.

خورنا|فردین آذریان: توسعه ی زیر ساخت ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می رود. سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیر ساخت ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی شده و با کاهش هزینه های تجارت و اتصالات باعث بهبود رقابت پذیری می شود و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می نماید. امروزه حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی به حساب می آید.

شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمداست، این شهر در سال ۱۳۰۵ با نام بخش ثلاث و زیر نظر فرمانداری کل بهبهان اداره می‌شد. تا قبل از انقلاب شاه و مردم ۱۳۴۱ که شامل اصلاحات ارضی و سپاه دانش برای سواد آموزی هم می‌شد لنده مانند سایر روستاها و بخش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد زیر یوغ و توسط خوانین اداره می‌شد. بقایای قلعه حکومت خوانین در بخش ثلاث (نام قبلی بخش لنده) همچنان وجود دارد. لنده در ۳۰ کیلومتری شمال غربی دهدشت قرار دارد و رودخانهٔ مارون از جنوب و رودخانه جن از شرق آن می‌گذرند.

بخش لنده با وسعت ۸۵۰ کیلومتر مربع، چهار شهرک و ۱۰۶ روستا دارد و با جمعیت، ۳۹ هزار نفر (۱۰ هزار نفر روستایی، ۱۵ هزار نفر عشایری و ۱۴ هزار نفر شهری)، از جنوب به شهرستان بهبهان منتهی می‌شود . ‏

با توجه به موقعیت کوهستانی لنده، تنها راه ارتباطی مطمئنی که می‌توان در طول سال از آن استفاده کرد، جاده لنده به دهدشت است که به وسیله پل ارتباطی که بر روی رودخانه مارون ساخته شده است تردد مردم صورت می‌گیرد. خاطره سیل ویرانگر سال ۶۵ که چندین روستا را ویران کرد هنوز در میان مردم زنده است همان سیلی که پل نصب شده بر روی رودخانه مارون را ویران کرد و مردم تا مدتی به وسیله بلم و قایق تردد می‌کردند. در گذشته‌های دور با توجه به شرایط زمانی و موقعیت شهر لنده ارتباط و راه‌های کوچرو مانند راه لنده به قلعه رئیسی مورد توجه بسیار بود و هنوز هم بعد از گذشت چندین سال نه تنها این مسیر بلکه مسیر لنده به بهبهان نیز تکمیل نشده است.

تشان نزدیک ترین راه مستقیم به لنده را دارد اما این مسیر تبدیل به مسیری ۱۰۰ کیلومتری پر پیچ و خمی از تشان به بهبهان و دهدشت و سوق و سپس به لنده شده است. اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی به منطقه لنده شده ولی به دلیل بن بست بودن، محرومیت مفرط ناشی از عقب افتادگی، دسترسی نداشتن به امکانات مرکزی، و به خصوص نبود راه‌های ارتباطی،این شهرستان با مشکلات و معضلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که به ثمر نشستن و افتتاح این مسیر، یعنی مسیر لنده به تشان می تواند تا حد زیادی این شهر را از بن بست خارج کرده و در مسیر توسعه قرار دهد . اتصال جاده ارتباطی تشان_لنده بخش تشان و شهرستان لنده را از بن بست خارج می کند وهمچنین این کریدور مسیر بندر امام خمینی(ره) و آبادان را در کوتاه ترین مسیر به اصفهان ومرکز کشور وصل می کند.

در ادامه مصاحبه ی خبرنگار خورنا با چند تن از نماینده های مجلس را در این خصوص از نظر می گذرانید تا در جریان جزئیات پروژه، آینده ی آن و همچنین میزان پیشرفت این پروژه ملی قرار بگیرید.

عدل هاشمی: این پروژه ملی است

عدل هاشمی‌پورهم‌اکنون بعنوان نماینده کهگیلویه و بهمئی در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی حضور دارد

هاشمی پور در این خصوص به خبرنگار خورنا گفت: با اجرای این طرح مسافت ۱۰۰ کیلومتری جاده تشان بهبهان به لنده به ۳۴ کیلومتر می رسد.
وی افزود: مهم ترین مزایای این پروژه خارج شدن شهرستان لنده و مناطق مجاور از بن بست، اتصال شهرستان بهمئی و شهر لیکک به دیگر مناطق استان و اتصال کوتاه تر مرکز کشور به استان خوزستان است .

نماینده ی مردم کهگلویه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قطعه اول این جاده به مناقصه رفته واعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است. ۱۲ کیلومتر از پروژه در استان خوزستان است .

هاشمی پور در ادامه گفت: این پروژه جز پروژه های ملی است که می بایست هر ساله بخشی از بودجه ی آن در ردیف اعتبارات ملی بیاید.

سید محمد موحد:پروژه را با جدیت پیگیری می کنم

سید محمد موحد از روحانیون اهل کهگیلویه و بویراحمد ایران است که سابقه حضور در ۵ دوره مجلس شورای اسلامی را دارد. وی در حال حاضر منتخب مردم حوزه انتخابیه کهگیلویه و بهمئی در دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

محمد موحد، منتخب مردم شهرستانهای کهگلویه به خبرنگار خورنا گفت: اطلاعات دقیق و عمیقی راجع به این پروژه ندارم ولی در ایام مسئولیت قطعا با جدیت پیگیری خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

لازم به ذکر است نگارنده علیرغم تماس های مکرر تا این لحظه موفق به برقراری ارتباط با حبیب الله کشت زر نماینده ی مردم بهبهان نشده است. خبرگزاری خورنا آمادگی انتشار صحبت های کشت زر را دارد.

محمد طلا مظلومی: رشد تشان برای بنده اهمیت زیادی دارد

محمدطلا مظلومی در حال حاضر منتخب مردم حوزه انتخابیه بهبهان و آغاجری در دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

مظلومی در این خصوص به خورنا گفت : تشان شهری نخبه خیز و با پیشینه تاریخی طولانی است که رشد و توسعه ی آن برای بنده اهمیت زیادی دارد.

وی افزود:با اجرای این طرح مسافت بیش از ۱۰۰ کیلومتری جاده تشان بهبهان به ۳۴ کیلومتر می رسد.

منتخب مردم بهبهان ضمن اشاره به اهمیت راه های ارتباطی مناسب برای رسیدن به توسعه پایدار گفت: این کریدور که تنها ۱۲ کیلومتر آن در محدوده استان خوزستان و شهر تشان است را با جدیت تا به ثمر نشستن آن پیگیری خواهم کرد.