کرونا و دانشگاه علوم پزشکی در ترازوی انصاف/ اپیزود اول

انتشار یادداشت مخاطبین به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

خورنا | یادداشت مخاطبین:

اپیزود اول

هرچند که بررسی عملکرد سیستم بهداشت و درمان خوزستان در مقابله با کرونا زود و تا پایان این ویروس راه درازی در پیش است اما تا همین جای کار نیز می توان عملکردها را بررسی کرد که چه اتفاقاتی رخ داده که سیستم فرسوده درمانی خوزستان در مقابله با کرونا چنین منعطف بوده و از تاب آوری بالایی برخوردار شده است.

چالش های سیستم بهداشت و درمان خوزستان نتیجه سال ها عدم توسعه در استان است. بیمارستان های قدیمی و فرسوده که شاید در دهه های گذشته جوابگوی جمعیت بوده اند اما با چند برابر شدن جمعیت استان توان پاسخگویی به نیاز مردم را ندارند و عملا روسای دانشگاه بخش زیادی از توان خود را باید صرف استحکام و مقابله با این سیستم فرسوده کنند.

قطعا چنین سیستمی که به صورت روزانه به سختی پاسخگوی مراجعات عمومی بوده در مواجهه با بحران فراگیر کنونی نباید توان مقابله داشته باشد اما گویا به همان سرعتی که کرونا در حال گسترش است سیستم درمانی خوزستان نیز متحول شده و برای مقابله به صف شده است.

انتخاب هوشمندانه بیمارستان رازی به عنوان سانتر کرونای استان، جابه جایی بخش های مهم بیمارستان رازی از جمله بخش مسمومیت و زنان جراحی به بیمارستان امام خمینی هم نشان از تیزبینی مسئولان مربوطه بود و هم در کمترین زمان ممکن انجام شد. نتیجه چنین تصمیم هوشمندی در بحران مسمویت های الکلی خود را به خوبی نشان داد و از یک فاجعه بزرگ در فوتی ها جلوگیری کرد، هرچند که مشروبات الکلی باعث مرگ تعدادی از مصرف کنندگان هم شد.

اجرایی کردن طرح غربالگری و بیماریابی و آماده سازی دیگر بیمارستان های استان برای مقابله با کرونا و حتی تامین نیروی انسانی بیمارستان ها با جابه جایی کادر درمانی از دیگر اقدامات مدیریتی در این بحران است. همه این اقدامات و خدمات رسانی به مبتلایان به کرونا در شرایطی در حال انجام است که در وظایف روزانه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مرسوم هیچ خللی وارد نشده و به روال سابق در حال انجام است.

شاید اگر دکتر ابول نژادیان می دانست که دوره ریاستش بر دانشگاه علوم پزشکی اهواز همزمان با ویروس کرونا بزرگترین چالش نیم قرن اخیر نظام سلامت نه تنها در ایران بلکه کل جهان است عطای آن را به لقایش می بخشید و حاضر نمی شد این چالش و مسئولیت بزرگ را تجربه و مدیریت کند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان فوق تخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز است که سابقه ریاست چند ساله در دانشکده علوم پزشکی شوشتر را نیز در کارنامه دارد و حال نام او و کرونا در خوزستان عجین شده و آنچه برای مقابله با این ویروس در استان انجام شده با تدبیر و رهبری او صورت گرفته است.

کارا کردن یک سیستم فرسوده درمانی بهداشتی تنها با مدیریت صحیح و توزیع هدفمند منابع انسانی و مالی قابل انجام شدن بود که گویا مدیر جدید حوزه سلامت خوزستان از آن عهده آن برآمده است و این مدیریت کردن با مسئولیت پذیری کادر درمانی باعث شده تا خدمات رسانی لازم به مبتلایان کرونا علی رغم همه کاستی ها به خوبی انجام شود.

پاسخگویی و اطلاع رسانی به موقع از دیگر فاکتورهای مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز است که نشان می دهد نگاهی همه جانبه به بحران حاضر دارند و از همه ابزارها نهایت استفاده را برای به کنترل درآوردن این ویروس می کنند.

فرهاد امیری