تضاد بین گفتار و عمل در اولین جشنواره جایزه فیروزه خوزستان

پریناز مددی بندانی

خورنا – اولین جشنواره فیروزه با محوریت صنایع دستی و حمایت از کارهای نوپا در اهواز در حال برگزاری است.

بنا به اعلام دبیر جشنواره بیش از ۲۰۰ اثر برای داوری به جشنواره فرستاده شده و از این تعداد ۴۰ اثر به عنوان آثار برتر در نمایشگاه بین الملی کیانپارس اهواز در معرض دید علاقمندان به صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.

در این‌میان اما ذکر نکاتی چند ضروری به نظر می رسد:
نخست اینکه تنها به برگزیدگان (و نه همه شرکت کنندگان) غرفه اختصاص داده شد. امری که در تضاد کامل با شعار جشنواره در حمایت از استعدادهای نوپاست.

نکته دیگر آنکه یکی از همین غرفه های برنده با استفاده از غرفه خود آثار برند معروف استاد خود را به معرض نمایش گذاشته است.

به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره درباره نحوه اطلاع رسانی و نیز کم و کاستی های آن در کمال آرامش و بی هیچ غرضی و تنها با هدف رفع این اشکالات، مواردی را تلفنی با دبیر جشنواره در میان گذاشتم اما در کمال تعجب با واکنش تند و لحن نامناسب ایشان مواجه شدم که من نمی توانم به برنده بگویم تو … می کنی غرفه ات را در اختیار یک برند می گذاری! اعتراض شما هم بی خود و بی مورد است!

سوال اساسی اما اینجاست که آیا هدف از برگزاری چنین جشنواره هایی، در وهله ی اول چیزی جز شناخته شدن افراد و هنرمندان تازه کار و نوپا است؟ و اگر اینچنین است، بهتر آن نبود تمام شرکت کنندگان را در قالب یک غرفه بگنجانند تا آنها نیز با گرفتن ایده برای سالهای بعد با دستی پرتر و توشه ای غنی تر شرکت کنند.

در توانایی کار آفرینان و قدرتی که در سر پای خود ایستادن دارند، شکی نیست اما ناگفته پیداست این افراد نوپا و هنرمندان بی برند و پشتیبان اند که نیاز به حمایت و‌ دیده شدن دارند.

دیگر آنکه شان اجتماعی فردی که عنوان دبیر اولین جشنواره استانی را یدک می‌کشد و کارمند بالاترین ارگان دولتی و فرهنگی استان با نام اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی است؛ اقتضای عکس العملی جز این دارد که با این لحن با شرکت کننده ها برخورد کند!

تاسف بارتر آن که گلایه خصوصی معترض را نیز (که از باب رعایت حرمت استادی، نامی از صاحب برند نیاورده) به او منتقل و به نوعی سعی در شکرآب نمودن رابطه‌ی مابین استاد و شاگرد نماید. هر چندکه به لطف خدا اینچنین نشد.

در پایان امیدوارم اینچنین جشنواره هایی در آینده و با رفع اشکالات پیش گفته بتوانند نقشی اساسی در ارتقاء سطح هنر استان ایفا نمایند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *