آیین افتتاح فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد

بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید بندرماهشهر با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی انجام شد.

فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید از جمله طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی است که با ظرفیت سالانه ۵۵ هزار تن محصول «پلی بوتادین رابر» امروز (سه‌شنبه، ۲۴ دی ماه) با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در کنار تنوع تولید محصولات، استفاده از دانش فنی کاملا ایرانی و بومی است، گفته است: این طرح یکی از نخستین طرح‌های پتروشیمی کشور بوده که با دانش ایرانی و به همت متخصصان داخلی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

هدف از طراحی و ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید بندرماهشهر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید سالانه ۵۵ هزار تن «پلی بوتادین رابر»، ۲۰ هزار تن لاتکس، ۵ هزار تن «اس‌تی‌پی» و ۱۸ هزار تن «پلی بوتادین رابر» گرید Hips است. تولید پتروشیمی تخت جمشید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌ویژه برای تأمین مواد اولیه صنایع تایر و لاستیک‌ استفاده می‌شود.

فاز نخست پتروشیمی تخت جمشید (واحد SBR/PBR) بهمن‌ماه ۹۵ با حضور معاون اول رئیس جمهوری به‌طور رسمی افتتاح شد. این مجتمع که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR) با ظرفیت سالانه ۳۵ هزار تن و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر (PBR) با ظرفیت سالانه ۱۸ هزار تن است.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی تخت‌جمشید که شامل منومر ۱ و ۳ بوتادین و استایرن است به ترتیب از پتروشیمی امیرکبیر از طریق خط لوله و پتروشیمی پارس به‌وسیله تانکر تأمین می‌شود. عمده یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) مورد نیاز این طرح شامل بخار، آب خنک‌کننده و Chiller Water از واحدهای احداثی در داخل شرکت و سایر سرویس‌های جانبی از قبیل برق و آب RO از پتروشیمی فجر تأمین می‌شود/منبع ایپنا