با حضور نمایندگان رسانه‌های خوزستان:

جلسه هم اندیشی پیرامون اطلاع رسانی مربوط به اغتشاشات اخیر در استانداری خوزستان برگزار شد

جلسه هم اندیشی پیرامون اطلاع رسانی مسایل مربوط به اغتشاشات اخیر کشور در شامگاه جمعه ۱ آذرماه ۹۸ در سالن شهیدرجایی استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در ابتدای این جلسه سعید رضوانی مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه‌های استان در حوزه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و غیره آن را در سطح ملی الگو دانست.

شنیدن نقد و انتقاد سازنده یکی از نیازهای امروز جامعه است

وی در ادامه قوی شدن حوزه نقد و انتقاد در رسانه‌ها را دارای تبعات بسیار سازنده‌ای برای اجتماع دانست و تصریح کرد: امروزه یکی از نیاز اساسی جامعه ما شنیدن حرفهای مطمئن و نقدهای درست و منصفانه از رسانه‌های رسمی کشور است که اگر در این مسئله حمایت خوبی از سوی مسئولین صورت بگیرد چه بسا راه بر میدان داری هرچه بیشتر حوزه‌های غیر رسمی اطلاع‌رسانی بسته خواهد شد.

رضوانی ضمن اشاره به مسئله اخیر افزایش نرخ بنزین و اغتشاشات پس از آن در کشور گفت: اگر چه تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور در این ایام سعی داشتند که با تغییر تصاویر و‌ آرایش اخبار موجبات تحریک هرچه بیشتر مردم و حرکت آنها به سمت نا آرامی و‌ هرج و مرج را فراهم کنند ولی خوشبختانه مردم ما ضمن بی‌توجهی به این حربه‌های رسانه‌ای، به خوبی ثابت کردند که علاوه بر داشتن بصیرت و درایت کافی در این زمینه از قدرت تشخیص بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان عنوان کرد: آسیب‌های وارد شده در این اغتشاشات به بخشهای مختلف زیرساختی، بانکها، اماکن و اموال عمومی به خوبی نشان داد که جهت گیری برخی از این اعتراضات در راستای گرانی بنزین یا اتفاقات پس از آن نمی‌باشد بلکه اهداف و منافع دیگری را دنبال می‌کرد که براین اساس باید با دو نگاه متفاوت به این مسئله نگریسته شود که یکی از آنها مشکلات و مطالبات به حق مردمی است که عوامل به وجود آورنده آن ناشی از تحریم‌ها و کاستی‌های داخلی است و دیگری اعمال سوء و رفتارهای فرصت‌طلبانه‌ای می‌باشد که بی شک حساب آن را باید از مردم جدا دانست و لازم است که در ادامه با واکاوی و درایت بیشتر و نیز جریان شناسی که در حوزه رسانه‌ها انجام می‌شود به تحلیل جامع و کاملی نسبت به این اعمال و رفتارهای تلخ دست پیدا کنیم.

هیچگونه کمبود کالایی در انبارهای استان وجود ندارد/ هرگونه افزایش قیمت به بهانه سهمیه‌بندی بنزین ممنوع است

در بخش دیگر این نشست بن عباس مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز به ارائه گزارشی از میزان سهمیه‌‌‌های سوخت انواع خودروها و تغییرات ایجاد شده در این زمینه و همچنین اقدامات صورت گرفته در حوزه تنظیم بازار استان پس از اعلام نرخ جدید بنزین پرداخت.

او ضمن اشاره به ابلاغیه دولت در مورد جلوگیری از هرگونه گرانی ارزاق و مواد غذایی در استان به بهانه افزایش قیمت بنزین گفت: طی بازرسی‌ها به عمل آمده از کلیه انبارهای استان مشاهده شد که هیچگونه کمبود کالایی در این انبارها وجود ندارد و انبارهای موجود برای مدت چندین هفته می‌توانند ارتزاق عمومی مردم را تامین کنند.

بن عباس بیان کرد: روز دوشنبه با روسای ۵۴ اتحادیه استان نشستی برگزار شد و در این نشست تاکید شد که هیچگونه افزایش نرخی در مورد کالا و خدمات آنها نباید صورت بگیرد.

تشکیل ۱۰۳ پرونده تخلف و پلمپ ۱۰ واحد متخلف طی هفته گذشته/ افزایش قیمت در گوجه، پیاز و سیب‌زمینی به بنزین ربطی ندارد

وی افزود کرد: البته برطبق بحث‌های کارشناسی که در این جلسه صورت پذیرفت به این نتیجه رسیدیم که پس از اعلام نرخ جدید بنزین، امکان دارد تنها چهار اتحادیه اتومبیل‌های کرایه‌ای، نانواها، میوه فروشان و مرغ گوشت دچار افزایش قیمت در ارائه کالا و خدمات خود شوند که براین اساس از روز دوشنبه بیشتر نیروها و امکانات نظارتی استان را برای بازرسی‌های مستمر از این چهار اتحادیه بسیج کردیم که مجموع خروجی این تشدید نظارتها، انجام بیش از ۲۵۰۰ بازرسی مستمر، تشکیل ۱۰۳ پرونده تخلف و پلمپ ۱۰ واحد متخلف است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه در مورد مرغ و گوشت تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی در استان مشاهده نشده است تصریح کرد: طی هفته گذشته و پس از اعلام نرخ جدید بنزین تنها برخی نانواها نسبت به افزایش خودسرانه قیمت اقدام کرده بودند که با آنها برخورد شد. در مورد تاکسی سرویس‌ها نیز اگر چه در ۴۸ ساعت اولیه نرخ کرایه‌های خود را به علت نداشتن سهمیه بالا برده بودند ولی با پیگیری‌هایی که در زمینه اختصاص سهمیه به آنها صورت پذیرفت این افزایش نرخ نیز مرتفع شد.

وی ضمن اشاره به افزایش نرخی که در حال حاضر در خصوص برخی اقلام میوه‌ها و تره‌بار در استان مشاهده می‌شود توضیح داد: ما هر ساله در این فصل به علت برخی شرایط فصلی شاهد افزایش نرخ در گوجه، پیاز و سیب‌زمینی هستیم و این مسئله هیچ گونه ربطی به بحث گرانی بنزین ندارد؛ به استثنای این سه قلم هیچ گونه افزایش نرخی در سایر اقلام میوه و تره‌بار در سطح میدان بارفروشان اهواز به وجود نیامده است و اگر در سطح خرده فروشی‌ها افزایش قیمتی در سطح شهر مشاهده می‌شود متاثر از افزایش کرایه‌ حمل باری است که خودسرانه توسط وانت‌بارها (علیرغم داشتن سهمیه سوخت مناسب) اعمال شده است.

امنیت و نظم کامل در تمامی سطح استان برقرار است

در ادامه این جلسه سرهنگ زبیدی معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان گفت: پس از اعلام سهمیه بندی بنزین تجمعاتی غیر قانونی در استان ایجاد شد که با تدابیر و اقدامات بسیار خوبی که توسط همکاران ما در ناجا و سایر ارگانهای ذی‌ربط صورت پذیرفت این اعتراضات با خویشتنداری پلیس به خوبی کنترل شد.

وی ادامه داد: اما تعدادی از معاندین نظام که با برنامه‌ریزی قبلی می‌خواستند از این اتفاقات سوء استفاده بکنند اقدام به یکسری اقدامات و ناامنی‌هایی کردند که در ادامه با پیگیری‌ها و حضور قوی که پلیس در این عرصه اکنون امنیت و نظم کامل در تمامی سطح استان برقرار شده است.

زبیدی یادآوری کرد: طی این ایام برخی کشورهای معاند از جمله آمریکا، عربستان و اسراییل با شگردهای خاص رسانه‌ای و بهره‌گیری از برخی از اعتراضات سنوات گذشته و ارتباط دادن آنها با این اعتراضات اقدام به تحریک مردم کرده بودند که خوشبختانه با تدابیر به موقع پلیس و همکاری خوبی که توسط رسانه‌های استانی انجام گرفت این مسئله نیز به نحو احسن کنترل شد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی استان در پایان ضمن اشاره به شهادت یکی از ماموران نیروی انتظامی استان و مجروحیت چند تن از کادر پلیس در این اغتشاشات اظهار کرد: انتظار داریم رسانه‌های استانی به عنوان دلسوزان نظام و انقلاب با ادامه این تعاملات و همکاری‌های سازنده با مجموعه نیروی انتظامی به بیان واقعیت‌ها پرداخته تا باردیگر نگرانیهایی احتمالی که در اثر القائات رسانه‌‌ای معاندان نظام به سطح جامعه وارد شده است کاهش پیدا کند.

مطالبه‌گری آتش زدن اموال عمومی نیست/ لزوم ورود رسانه‌ها به بحث آموزش صحیح مطالبه‌گری در سطح جامعه

داوودی نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان نیز در این نشست بر ضرورت تداوم نظارتها بر بازار اقلام و کالای مصرفی مردم تاکید کرد و گفت: مطالبه‌گری آتش زدن اموال عمومی نیست و لازم است که رسانه‌ها در زمینه آموزش نحوه صحیح مطالبه‌گری در سطح جامعه ورود داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته روابط عمومی‌های دستگاه اجرایی استان نیز وظیفه دارند به نحو مطلوبی ماموریت و خط مش اداره و سازمان متبوع خود را به اطلاع مردم برسانند چون مردم وقتی از این خط مشی‌ها اطلاع چندانی نداشته باشند نمی‌توانند مطالبه‌گری خود را براساس آن پی‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: ما در خانه سازمانهای مردم نهاد استان تاکنون ۲۸۰۰ ساعت آموزش برگزار کرده‌ایم که ۳۰ درصد آن در زمینه نحوه صحیح مطالبه‌گری در سطح جامعه است.

در بخش پایانی این نشست نیز نماینده‌های رسانه‌های استان نظرات کارشناسی خود را در زمینه‌های مختلف از جمله در بحث سهمیه‌بندی بنزین، اغتشاشات اخیر، کنترل و ‌نظارت مستمر برهرگونه افزایش قیمت در جامعه و همچنین مشکلات ناشی از قطعی اینترنت برای رسانه‌های استانی و سایر کسب و‌کارهای مرتبط با آن را با مسئولین حاضر در این جلسه در میان گذاشتند.