گزارش مراسم معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش خوزستان + تصاویر

در این مراسم کورش مودت فرماندار ویژه خرمشهر، به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان معارفه و از زحمات محمد تقی زاده ، مدیرکل پیشین این اداره تجلیل خواهد شد.

خورنا : مراسم معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان صبح امروز چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ در سالن طلائیه آموزش و پرورش خوزستان برگزار شد.

گزارش لحظه به لحظه مراسم .

۹:۴۴ : مودت مدیرکل جدید وارد سالن شد. تقی زاده مدیرکل پیشین نیز وی را همراهی می کرد.

۱۰:۰۰: رفیعی دهکردی، سرپرست اداره کل به ارائه گزارش عملکرد پرداخت.

رفیعی دهکردی با اشاره به رتبه قعر جدولی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در کنکورگفت: آموزش و پرورش را با شاخص های معیوب نسنجید، این ها شاخص هست نه هدف. ۵هزار و ۱۱۱متقاضی انتقال داشتیم.

 

۱۰:۱۹: حسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برای ایراد سخنرانی روی سن رفت.

حسین زاده به نقل از مقام معظم رهبری: انشالله که این پست ها در دنیا و آخرت به درد شما بخورد.
حسین زاده : در ارتباط با بحث آموزش و پرورش باید شاخص های زیر را در نظر گرفت. وضعیت ما در کشور وضعیت خوبی نیست. باید چاره ای اندیشید. آموزش و پرورش  خوزستان هم از این وضعیت جدانیست. آموزش و پرورش وظیفه آموزش و تربیت را برعهده دارد. وضعیت سایر شاخص ها به ما نشون میده آ.پ وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد. وضعیت آسیب های اجتماعی و بزهکاری به خوبی این را نشون میی دهد. این انکار زحمات همه عزیزان نیست.

حسین زاده ادامه داد:  رتبه ی آ.پ استان متاسفانه در این کلیتی که عرض کردم جایگاه خوبی نیست. مشکلات وضعیت موجود را کم و بیش همه میدانیم. نیاز به یک مدیریت جهادی هست.  اقای تقی زاده در این چند سال با تیمشان زحمات زیادی کشیدند. اما استان خوزستان نیاز به یک جهش دارد. وضعیت رتبه های آموزشی ما نیاز به تکان و تغییر دارد.

معاون سیاسی استاندار گفت : وضعیت عدالت آموزشی در استان وضعیت خوبی نیست. در مناطق کم برخوردار مشکلات فراوانی داریم. استانداری تلاشهای زیادی کرده
بازماندگان را شناسایی کردیم و به تحصیل برگرداندیم . اما کفایت نمیکند و میطلبد همه عزیزان حوزه آ.پ با یک همدلی و همبستگی با استفاوه از‌ نیروهای نخبه تصمیم شایسته بگیرند. اکثر نیروهای که ما در حوزه سیاسی اسنفاده میکنیم از آ.پ است. مثلا همین آقای مودت. ما هروقت دنبال نیروی نخبه میگردیم سمت و سومون سمت آ.پ می رود.

۱۰:۳۴ : محمد تقی زاده مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان برای ایراد سخنرانی به روی سن رفت. 

محمد تقی زاده: معمولا در آموزش و پرورش گزارش عملکرد ارائه می شود اما جمع غریبی نیست. هر عملکردی بوده از حراست دم در تا مدیرکل نهایت تلاششان را انجام دادند تا رتبه های آموزش و پرورش تغییر پیدا کند.

تقی زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری: دوچیز را در آموزش و پرورش هرگز شمارش نکنید. یکی پول و دیگری نیروی انسانی.

تقی زاده ادامه داد: این نشان می دهد در هر زمینه ای بتوانیم باید دست آموزش و پرورش رو بگیریم. در طول تاریخ همواره بیشترین مشکلات را در آموزش و پرورش داشتیم. آ‌پ و تعلیم و تربیت هرگز در متن دولتها دیده نشده. همیشه درحاشیه بوده. بزرگترین مصیبتی که در طول تاریخ معاصر ایران بوده این است که آموزش و پرورش هیچوقت در اولویت هیچ دولتی نبوده. اگر آموزش و پرورش اولویت نخست یک تمدن و سرزمین نباشد چه تحولی در آن تمدن و سرزمین ایجاد می شود؟  وقتی اولویت اول نباشد معلم معجزه می کند؟

مدیرکل پیشین ادامه داد: استان خوزستان رتبه دوم را در صنعت کشور دارد. اما رتبه دوم بیکاری را هم دارد. چرا؟ کمبود نیرو داریم. وقتی میخواهیم نیرو جذب کنیم برخی به جای کمک چوب لای چرخمان می گذارند. برخی دوست ندارند بچه های خودشان هم نان بخورند. ما در خوزستان یک میلیون و دویست هزار دانش آموز داریم.

محمد تقی زاده گفت: خوزستان را بایزد و اصفهان مقایسه نکنید. در طول تاریخ کانون بسیاری از بحرانهای ملی و فراملی خوزستان بوده است. جنگ جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی که برای خوزستان جنگ جهانی سوم بوده است. یک نفر در تاریخ شهادت نمی دهد صدای یک تفنگ بادی در یزد شنیده باشد. اما سرانه بچه های خوزستان با سرانه بچه های یزد یکی است. علبرغم تمام این مصیبت ها ما تلاش کردیم. بارها گفتیم کانون بارانداز آموزش و پروزش خانه کنکور نیست.  این شاخص ها که اهداف آموزش و پرورش نیست. در همه شاخص ها آمارها موجود است.

۱۰:۵۹: دکتر کمره ای معاون وزیر برای ایراد سخنرانی به روی سن رفت. 

دکتر کمره ای معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: مسئله تعلیم و تربیت فقط برای وزارت آموزش و پرورش نیست. امروز می بینیم که یک دانش آموز و فرزند توسط پدر و مادر تربیت می شوند اما پدر و مادر اظهار ناتوانی می کنند. گاهی یک دانش آموز را با تمام کمبود هایش می سپاریم به آموزش و پرورش و انتظار داریم تربیت شده تحویل جامعه داده شود.  جامعه تاثیر زیادی رو دانش آموز دارد.

وی ادامه داد: تاثیر و توان نظام آموزش در تربیت را نمیخوام انکار کنم اما تعلیم و تربیت غیررسمی بر تعلیم و تربیت رسمی غلبه کرده است. بنابراین همت همگانی می طلبد که نظام آموزش و پرورش بتواند به رسالتش عمل کند.

دکتر کمره ای با اشاره به تلاشهای تیم مدیریتی آموزش و پرورش خوزستان گفت: آقای تقی زاده هم اشاره ای به این نکته کرد و من هم میتوانم شهادت بدهم که چه همتی وجود داشت و چه تلاشهایی شد. تراز آموزش و پرورش خوزستان چندان هم پایین نیست. در سالهای قبل و امسال بازگشایی مدارس با این کمبود نیرو کار سختی بود که باید مدیران آ.پ خوزستان را تشویق کرد.  کار آسانی نیست .

وی ادامه داد: استان خوزستان در زمینه ای باید تحلیل شود که قرار دارد. یک پیشینه فرهنگی هم البته در استان وجود دارد. از شعرای نامدار و اندیشمندان بزرگ. ضمن اینکه جنگ و سیل و زلزله را باید رویدادهایی بدانیم که نظام آموزشی را دچار چالش میکند اما وجود پیشنیه فرهنگی غنی هم می تواند بر آموزش و پرورش تاثیر بگذارد.

دکتر کمره ای ادامه داد: خوزستان جز استانهای پرجمعیت ماست و جمعیت بالای یک میلیونی استان را در تراز خراسان قراداده است. متناسب با این وضعیت کمیته ای در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده برای ارتفای مشکلات خوزستان. خوزستان کانون توجه وزارت آموزش و پرورش شده است.

آقای کمره ایی در بخشی دیگری  از سخنانش در حمایت از عملکرد اداره کل اموزش و پرورش استان خوزستان به رشد میانگین اداره گروه های اموزشی از ۹۳به ۹۷و کسب رتبه عالی اشاره کرد و از این تلاش تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به وضعیت آموزشی استان گفت: در مقطع ابتدایی متناسب با میانگین کشوری است. در متوسطه دوم از میانگین کشوری ۴ درصد پایین ترست. فنی و حرفه ای نزدیک به میانگین است و متوسطه اول بالاتر از میانگین.

۱۱:۳۰: آئین تجلیل و تکریم و تقدیر از دکتر محمد تقی زاده مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان انجام شد. 

۱۱:۳۸ : حکم مدیریت کل آقای کورش مودت قرائت شد. 

۱۱:۴۵ : کورش مودت مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، برای ایراد سخنرانی به روی سن رفت. 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در این مراسم گفت:  آماده و پذیرای نقد عزیزان هستم. چون وقتی مسئولیت پذیرفتم باید آماده ی نقد باشم. شماره موبایلم را به همه اعلام می کنم.  همه را هم جواب میدهم. { در این هنگام وی شماره موبایلش را پشت تریبون اعلام کرد و مورد تشویق قرار گرفت}.

مودت ادامه داد: این کار ، این بار و این امانت به تنهایی به منزل نمی رسد. مشارکت همه عزیران را خواستارم در جهت ارتقا بخشی به شاخص های آموزش و پرورش.  بزرگترین مشکل و چالش ما در کشور در حوزه آ.پ این است که درامد مالی پایدار نداریم. اگر ما با این وضعیت بد اقتصادی چشم انتظار اعتبارات محدود دولتی باشیم باز آموزش و پرورش به منزل نمی رسد. باید مشارکت خیرین را جلب کنیم. ما هنوز در بعضی از شهرستانها مجامع خیرین مدرسه ساز نداریم.

وی همچنین گفت: بنده دیدگاه سیاسی دارم. این را همه می دانند. اما دیدگاه سیاسی ام را در کارم دخالت نمی دهم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: یکی از برنامه هایم توسعه و تجهیز مدارس است. ما نزدیک به ۳۹۰ هزار ساعت حق التدریس داریم.خیلی از مدارس با قطعی برق مواجه هستند. زمانی که فرماندار بودم اجازه نمیدادم قطع کنند. کمبود شدید نیروی انسانی و خسارات باقی مانده از جنگ تحمیلی از جمله مسائلی هستند که برای اینها باید برنامه ریزی کنیم. دوزبانه بودن و صعب العبور بودن بعضی مناطق.
وی برنامه های خود را به صورت تیتروار اعلام کرد:تقویت بنیان مالی، رفع بحران نیروی انسانی، بازسازی و ایمن سازی مدارس، انسداد مبادی بی سوادی، ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی، همراستایی با سند تحول آموزش و پرورش، تقویت پایگاه و جایگاه انجمن های اولیا و مربیان، شایسته سالاری و تشکیل کارگروه تعیین و ارتقاء شاخصه های کیفی آموزش و پرورش.

مراسم راس ساعت ۱۲:۱۵ به پایان رسید.