۴۳۰ بند آبخیزداری در بهبهان وجود دارد

خورنا: رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری بهبهان با بیان اینکه ۴۳۰ بند کوچک و بزرگ در این شهرستان وجود دارد، گفت: برای تعمیر بندهای موجود به دو میلیارد تومان و برای احداث بندهای جدید به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

سیدجمال موسویان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار داشت: سرمایه‌های هر کشوری آب و خاک بوده که حفاظت از آنها توسط قانونگذار به منابع طبیعی واگذار شده و وظیفه اصلی ما در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیز حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از این منابع است.

وی با بیان اینکه در توسعه برنامه‌های آبخیزداری همه امور باید براساس اصول علمی و فنی انجام شود، افزود: اموری مانند دامداری، کشاورزی، خطوط آب، برق، گاز، مسکن و راه نیز باید از یک سیستم آمایشی که در پروژه‌ها و فرآیندهای آبخیزداری خلاصه می‌شود، تبعیت کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان حوزه‌های جغرافیایی را تابعی از مرزهای حوزه‌های آبخیز دانست و گفت: برخی از حوزه‌های آبخیز در دو یا چند استان قرار دارد که این موضوع در سیل گذشته بهبهان نیز مشهود بود و بالغ بر ۴۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیزی که باعث وقوع سیل در این شهرستان شد، از حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

وی با بیان این‌که آبخیزداری تحت مدیریت اداره کشاورزی، جهادسازندگی، جهادکشاورزی و اداره منابع طبیعی از سال ۶۴ شروع به انجام فعالیت‌ها و اقدامات خود کرده است، تصریح کرد: در این مدت در بهبهان نیز کارهای بسیار خوب و موفقی انجام شده، به گونه‌ای که علاوه بر ۴۰۰ بند کوچک، بالغ بر ۳۰ بند بزرگ آبخیزداری در این شهرستان احداث شده است.

موسویان در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان خاطرنشان کرد: تنها در جنوب بهبهان با انگیزه حفاظت از شهر، منازل مسکونی، تأسیسات، اراضی کشاورزی پایین دست و جاده‌های مواصلاتی هفت بند بزرگ و ۲۰۰ بند کوچک احداث شده که توانایی کنترل و مهار بالغ بر ۲۰ میلیون تومان مترمکعب آب را دارند.

وی تصریح کرد: اگر این بندها نبودند در هر بار بارندگی و روانه شدن این میزان آب، یک فاجعه انسانی رخ می‌داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان ادامه داد: این آبی است که قرار است از دسترس خارج شود اما ما آنها را در این بندها ذخیره کرده و چون تبخیری نداریم، به زمین نفوذ می‌کنند که بهترین نوع حفاظت از آب بوده که چشمه‌های زیرزمینی، چاه‌ها و قنات‌ها را پر آب کرده و بهترین ذخیره برای روزهای کم آب است.

وی با اشاره به بارندگی ششم آذر‌ماه سال‌جاری و مصاحبه شهردار بهبهان با خبرگزاری فارس و بیان اینکه یکی از سدهای آبخیزداری شکسته است، اظهار داشت: در شب بارندگی و روزهای پس از آن همه بندهای کوچک و بزرگ بررسی شده و کوچک‌ترین مشکلی پیش نیامده و همه بندهای ما به خوبی عمل کرده بودند چراکه از چند روز پیش از بارندگی، لوله‌های خروج آب بندها را باز کرده بودیم، اما با توجه به حجم بالای آب جمع شده بسیاری از بندهای ما سرریز کردند اما مشکلی پیش نیامده بود.

موسویان تصریح کرد: مشکل پیش آمده ناشی از کارهایی بود که شهرداری در سال‌های اخیر انجام داده و در واقع خاکریز‌هایی را به دور از هرگونه کار کارشناسی و عدم محاسبه حجم آبی که از بالادست روانه می‌شود، ایجاد کرده بود که در بارندگی آن روز، آب پشت این خاکریزها جمع شد و هنگامی که آب حجم بالایی را گرفته بود، خاکریز از بین رفت و بسیاری از منازل دچار آبگرفتگی شد و مشکلاتی را برای شهروندان و مسئولان ایجاد کرد.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان عنوان کرد: لازم به یادآوری است که بندهای آبخیزداری، فعالیت‌های سازه‌ای و جنگل‌کاری شهر بهبهان را نجات دادند و از این پس هم به خوبی عمل کرده و جلوی آب را می‌گیرند اما با توجه به اینکه برخی از بندها قدمتی ۲۵ ساله دارند، نیاز به تعمیر داشته و برای تعمیر آنها نیازمند ۲ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان خاطرنشان کرد: به‌منظور جلوگیری از ورود ۵۰ درصدی آب به شهرستان نیاز به احداث بندهای جدید داریم که برای این امر به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی در پایان تصریح کرد: از مسئولان شهری و استانی انتظار داریم که توجه خاص و ویژه‌ای به تأمین اعتبارات مورد نیاز منابع طبیعی و آبخیزداری داشته باشند تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *