استقرار دستگاه حفاری ۳۳ فتح برای حفر ۸ حلقه چاه اکتشافی در خوزستان

خورنا|باقر گل فر:دستگاه حفاری سنگین خشکی ۳۳ فتح در گام دوم پروژه حفر هشت حلقه چاه اکتشافی در استان خوزستان استقرار یافت.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، رضا مهدی‌پور، مدیر پروژه حفاری ۶+۸ چاه اکتشافی خشکی در شرکت ملی حفاری ایران گفت: برای این دستگاه از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما پس از پایان عملیات حفاری در استان فارس، حفر چاه در استان خوزستان تعریف و شمارش معکوس برای عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اظهار کرد: حفاری نخستین حلقه چاه اکتشافی در استان فارس اوایل تیرماه سال ۹۷ آغاز شد و اواخر مردادماه امسال در بازه زمانی حدود ۱۴ ماه با دسترسی به عمق مورد نظر به پایان رسید.

مهدی‌پور گفت: با وجود خطرات بالقوه و ریسک بالای مربوط به عملیات حفاری چاه‌های اکتشافی، دستیابی به ضریب تکرار حوادث متلف وقت (LTIF) صفر گزارش شد که این مهم حاکی از نبود وقوع هرگونه حادثه انسانی در کارکرد بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار ساعت در این عملیات است.

مدیر پروژه حفاری ۶+۸ چاه اکتشافی خشکی در شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اهمیت و مدیریت صحیح در بخش جلوگیری از آلودگی محیط زیست با توجه به رعایت استانداردهای زیست محیطی در اجرای حفاری چاه اکتشافی افزود: رعایت الزام‌ها و ملاحظات دانش مدیریت پروژه شامل هزینه، کیفیت، منابع انسانی، ریسک‌پذیری، تدارکات، کیفیت و هماهنگی و همیاری مستمر با کارفرما از نکات قابل توجه در عملیات حفاری این چاه بود.

وی سرانه آموزش در حوزه اچ‌اس‌یی برای کارکنان دستگاه حفاری ۳۳ فتح را ۴۰ ساعت عنوان و استفاده از توان و دانش نیروهای جوان و با تجربه عملیاتی در همه بخش‌های دستگاه و برگزاری نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ نفر ساعت نشست راهبری پروژه بین متخصصان ملی حفاری و نمایندگان کارفرما را از اقدام‌ها و همسویی اجرایی در تحقق اهداف مورد نظر در این پروژه دانست.

مهدی‌پور اظهار کرد: با پایان عملیات حفاری نخستین حلقه چاه از پروژه حفر هشت حلقه چاه اکتشافی، در یک کار جمعی و منسجم میان کارکنان مستقر روی دستگاه ۳۳ فتح انتظار می‌رود با اثبات دکل، عملیات حفاری چاه اکتشافی جدید اول مهرماه آغاز شود.

مدیر پروژه حفاری ۶+۸ چاه اکتشافی خشکی در شرکت ملی حفاری ایران درباره پیشرفت جمعی دو پروژه که در جنوب و جنوب غربی کشور اجرا می‌شود، به اختصاص چهار دستگاه حفاری سنگین خشکی به این موضوع اشاره کرد و توضیح داد: عملیات حفاری چاه در منطقه شادگان از پروژه هشت حلقه چاه با به‌کارگیری دستگاه حفاری ۳۲ که آبان ماه سال ۹۷ کلید خورد هم اینک حفر چاه در مراحل پایان کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده پایان یابد.

وی گفت: همچنین در اجرای پروژه ۶ حلقه چاه، عملیات دو حلقه دیگر نیز به ترتیب اواخر بهمن‌ماه و اسفندماه پارسال اجرایی شد و هم‌اکنون دستگاه حفاری ۷۴ فتح در حال حفاری و  ۸۹ در مرحله آزمون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *