غدیر؛ رستاخیز عدالت

خورنا_ دکتر احسان رضایتی/غدیر به عنوان مبدأ تبیین بحث خطیر امامت و ولایت را می توان رستاخیز عظیم عدالت دانست چرا که حضرت علی علیه السلام مظهر حق جویی و عدالت خواهی ست.و به همین دلیل است که تاریخ و بشریت حکومت ۵ ساله ی ایشان را فراموش نخواهد کرد.

عدالت اجتماعی به عنوان یک مفهوم جامع و همه‌جانبه در سیاست‌گذاری یک حکومت و یک نظام وسیع بین‌المللی برای اولین بار در تاریخ از طرف امام علی (ع) و پس از شکست امپراطوری‌‌های روم و ایران و فتوحات مسلمین در قاره‌های آسیا و آفریقا پایه‌گذاری شد. از دیدگاه امام علی (ع) عدالت اجتماعی یک اصل همگرا و مشروع حکومتی است و همه‌ی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اداری و سازمانی را در بردارد و اساسا دوام حکومت ها و دولت ها به عدالت گستری ست.

انقلاب اسلامی ایران نیز اولین و بالاترین هدف خود را جاری ساختن عدالت در جامعه می‌دانست. با اینحال، باید اعتراف کرد که جامعه انقلابی و اسلامی ما با عدالت فاصله زیادی دارد. این اعتراف تلخ را باید در مناسبت عید غدیر، یعنی زمانی که پیامبر خدا بزرگ‌ترین اقدام برای استقرار عدالت در میان امت اسلامی بعد از خود را انجام داد یادآور شد.

وضعیت عدالت اجتماعی را در جامعه امروز با سرنوشتی که برای وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی رقم زده‌ایم می‌توان فهمید. متاسفانه جامعه ی امروز با عدالت اجتماعی فاصله چشمگیری دارد و  تاسف بالاتر اینکه محرومیت‌ها هر روز بیش از روز گذشته بر محروم‌ترین قشر جامعه تحمیل می‌شود و به موازات تکیده‌تر شدن تکیده‌ها، فربه‌ها فربه‌تر می‌شوند. فلسفه عید غدیر و به دنبال آن، فلسفه انقلاب اسلامی، چیزی جز این بود!

همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه آرمانهای انقلاب شوند.مطالبه ی عدالت از جمله مهمترین تاکیدات آن بزرگوار در بیانیه گام دوم انقلاب نیز می باشد.

با فرا رسیدن سالروز عید غدیر، به عدالت از دست رفته بیاندیشیم و بپذیریم که اگر اراده کنیم می‌توانیم آرزوی علی علیه‌السلام برای برقراری عدالت را در جامعه‌ای که مدعی حکومت علوی هستیم محقق سازیم.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *