عراقچی: دلیلی برای اجرای تعهدات یکجانبه ایران در برجام باقی نمانده است

«لوکاش پاریزک» معاون وزیر امور خارجه و اروپایی جمهوری اسلواکی که برای انجام رایزنی های سیاسی بین دو کشور به تهران سفر کرده است، بعد از ظهر امروز (سه شنبه) با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی دیدار و گفتگو کرد.
عراقچی ضمن ابراز خرسندی از تداوم تماس ها و رایزنی های سیاسی بین دو کشور و نیز با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان در روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور، اظهار داشت: خوشبختانه دو کشور با استفاده از شرایط موجود در جهت تقویت و افزایش روابط بازرگانی و تجاری گام های مهمی برداشته و امید می رود با برگزاری نشست کمیسیون مشترک در آینده، این روند ارتقا و تحکیم یابد.

وی با اشاره به صبر راهبردی ایران ظرف یک سال گذشته در قبال اقدام غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و  نیز تاکید بر تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود در توافق برجام گفت: متاسفانه توازن موجود بین تکالیف و حقوق جمهوری اسلامی ایران در برجام اکنون از بین رفته است و با توجه به وعده های انجام نشده طرف اروپایی دلیلی برای اجرای تعهدات یکجانبه ایران باقی نمانده است. با این حال، ایران با کاهش تدریجی تعهدات خود کماکان پنجره دیپلماسی را باز نگاه داشته است.

به گزارش فارس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در بیانیه ای توقف برخی تعهدات برجامی از جمله در زمینه میزان ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را اعلام کرد. در این بیانیه به طرف های باقیمانده در برجام فرصت ۶۰ روزه ای داده شد که تعهدات مالی و بانکی خود را عملی کنند و عنوان شد در صورتی که این تعهدات عملی نشود ایران گام دوم در توقف برخی از تعهدات دیگر را برخواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه اسلواکی نیز در این دیدار، ضمن تاکید بر تمایل جدی دولت براتیسلاوا برای استمرار رایزنی های سیاسی و تقویت همکاریهای اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی با کشورمان اظهار داشت: ما مصمم به تقویت مناسبات دوجانبه به ویژه همکاری های اقتصادی و تجاری دوجانبه بوده و در این راستا آمادگی برگزاری نشست کمیسیون مشترک در آینده نزدیک را داریم.

وی با اشاره به حمایت کشورش از برجام، ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن اینستکس اروپا روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران حفظ و تقویت کند.

معاون وزیر خارجه اسلواکی همچنین امروز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.