مدیرکل منابع طبیعی خوزستان خبر داد:

ایذه، مسجدسلیمان و بهبهان دارای بالاترین تعداد آتش‌سوزی در استان خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد: بیشترین آمار آتش‌سوزی‌های استان در سال ۹۸ از لحاظ تعداد و سطوح در شهرستانهای ایذه، مسجد سلیمان و بهبهان به وقوع پیوسته است بطوریکه در این شهرستانها بجز عرصه‌های مرتعی ما شاهد نفود آتش در عرصه‌های جنگلی نیز بوده‌ایم.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که امروز دوشنبه مورخ ۲۷ خرداد ۹۸ با موضوع “پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش‌سوزی” در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﺟﻤﺸﯿﺪﯾﺎﻥ با بیان اینکه امروز مصادف با روز جهانی بیابان زدایی است اظهار کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند خشک جهان دارای مساحت بیابانی زیادی است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد: مساحت عرصه بیابانی در استان خوزستان یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار است که از این مقدار ۲۴۰ هزار هکتار به صورت عرصه‌های ماسه‌ای یا کانونهای فرسایش بادی فوق بحرانی می‌باشند.

وی اضافه کرد: البته هفت کانون فعال فوق بحرانی ریزگرد نیز با مساحتی بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار در استان خوزستان وجود دارد که ۲۰۰ هزار هکتار آن به واسطه تخریب مراتع به وجود آمده‌اند.

جمشیدیان در ادامه به اقدامات بسیار مناسبی که از ۵۰ سال پیش در زمینه بیابان زدایی در استان صورت گرفته است اشاره کرد و توضیح داد: غرب کرخه در سال ۱۳۵۳ شامل یک عرصه‌ فعال فوق بحرانی در زمینه ماسه‌های بادی بوده است ولی در حال حاضر به علت کارهای مثبتی که در زمینه بیابان‌زدایی صورت گرفته است ما شاهدیم که ۲۷ هزار هکتار جنگل در این منطقه وجود دارد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به انجام ۱۵ هزار هکتار عملیات مالچ‌پاشی و نهالکاری در عرصه‌های فعال ماسه‌‌ای و بیابانی استان خوزستان در سال ۹۶ گفت: این حجم عملیات مالچ‌پاشی و نهالکاری در سطح کشور یک رکورد تاریخی بوده و تاکنون هیچ استان بیابانی کشور نتوانسته است به این رکورد بیابان زدایی دست پیدا کند.

وی افزود: البته این رکورد در سال ۹۷ نیز علیرغم کاهش سطوح بیابانی استان ولی همچنان پابرجا باقی ماند بطوریکه استان خوزستان در این سال نیز توانست در حدود هشت‌هزار هکتار از اراضی بیابانی خود را مالچ‌پاشی و نهالکاری کند و این در حالیست که کل عملیات مالچ پاشی و نهالکاری کشور در سال گذشته تنها ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

جمشیدیان بارندگی‌های بیسابقه اخیر و ازدیاد پوششهای جنگلی و مرتعی را عامل بسیاری از آتش‌سوزی‌های غیر عمد استان دانست و توضیح داد: این مسئله در کنار گرمای زیاد تابستان امسال خود به خود باعث شده است که حتی یک شیشه رها شده در طبیعت نیز آتش‌سوزی‌هایی را در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان ایجاد کند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان یادآوری کرد: علیرغم اینکه در سالهای گذشته به طور معمول از نیمه دوم خرداد ما شاهد یکسری آتش‌سوزی‌هایی در مراتع و جنگلهای استان بودیم ولی امسال از ۱۵ فروردین‌ماه و در حالی که هنوز بخشهایی از استان درگیر مسائل سیل بوده است آتش‌سوزیهایی در سطح استان به وقوع پیوست.

وی در ادامه از افزایش بیسابقه آمار آتش‌سوزیهای استان در سال ۹۸ خبر داد و‌ گفت: از ابتدای سال جاری تا الان در حدود ۱۰۰ فقره آتش‌سوزی را در استان خوزستان تجربه کرده‌ایم که این آتش‌سوزی‌ها بیشتر در سطوح مرتعی استان به وقوع پیوسته است.

جمشیدیان اضافه کرد: البته به علت اقدامات بسیار خوب مدیریت بحران استان و آمادگی منابع طبیعی و همچنین پای کار بودن فرمانداران شهرستانهای حادثه دیده ما توانستیم بیشتر این آتش‌سوزی‌ها را در همان ساعت اولیه با همکاری و سازماندهی دستگاههای اجرایی شهرستانها، انجمن‌های مردم نهاد و‌ اهالی منطقه مهار کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: از آنجایی که خاموش کردن آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور استان مثل مناطق زاگرس نشین با مشکلات فراوانی همراه است لذا انتظار می‌رود که در این زمینه بودجه و امکانات بیشتری در اختیار شهرستانهای این مناطق گذاشته شود.

وی عنوان کرد: بیشترین آمار آتش‌سوزی‌های استان در سال ۹۸ از لحاظ تعداد و سطوح در شهرستانهای ایذه، مسجد سلیمان و بهبهان به وقوع پیوسته است بطوریکه در این شهرستانها بجز عرصه‌های مرتعی ما شاهد نفود آتش در عرصه‌های جنگلی نیز بوده‌ایم.

جمشیدیان در پایان آتش‌زدن کاه و کلش مزارع توسط کشاورزان را یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی در مراتع و جنگلهای استان دانست و گفت: متاسفانه یک باور اشتباهی در بین کشاورزان وجود دارد که اگر کاه و کلش باقیمانده از زراعت خود را بسوزانند می‌توانند زمین کشاورزی را حاصلخیز تر کرده و در آینده کشت بهتری را داشته باشند که این یک باور اشتباه بوده و نیاز است که بخش ترویج جهاد سازندگی کما فی سابق در این زمینه آگاهیهای بیشتری به کشاورزان دهند.