یادداشت/آلودگی روخانه ها

خورنا – فرزاد شعبانی

به قلم استاد رضا خدری (روزنامه نگار پیشکسوت کشور)

ریختن زباله ها به رودخانه ها و دریا عادت بدی که باید ترک کنیم

رودخانه ها نقش به سزایی در زندگی ما دارند و نهایتا آب آشامیدنی ما را تشکیل می دهند، همان آبی که هر روز می نوشیم… پس خوب است کمی بیشتر به این عادات زشت توجه کنیم تا شاید جلوی فجایعی بزرگ را بگیریم، چه فجایعی؟

آلوده شدن رودخانه و دریاها توسط ما مردم و عدم توجه مسئولان شهری و سازمان محیط زیست به این موضوع باعث می شود که این آب ها آلودگی ها را به انسان ها منتقل کنند و به این صورت چرخه حیات به مخاطره می افتد.

با تغییر شیوه های زندگی انسان، شاهد استفاده از انواع و اقسام کودها و سموم شیمیائی برای کشت محصولات کشاورزی هستیم و همچنین به دلیل بی توجهی جوامع انسانی بسیاری از زباله ها و فاضلاب ها به رودها و دریا رها شده و به این ترتیب منابع تامین آب آشامیدنی آلوده می شوند و آبزیان نابود.

طبق بررسی های به عمل آمده و تحقیقات میدانی که در استان های مختلف شمال و جنوب کشور انجام داده ام مشاهده شده که فاضلاب سرویس های بهداشتی و ظرفشوئی رستوران های بین راهی به ویژه در مسیر جاده های پر تردد استان های ساحلی و گردشگری، این آلاینده ها بدون واسطه وارد رودخانه های حاشیه جاده شده و در پایین دست، ماهیان پرورشی آبی استخرها با همین آب ها پرورش یافته که به انواع میکروب آلوده می شوند و در نتیجه فاجعه زیست محیطی به وجود می آید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *