تلاش مسئولان حوزه اجتماعی برای کاهش فاصله بین جوانان و خانواده ها

خورنا | دوره نوجوانی و جوانی، از دوره های حساس تربیتی محسوب می شود و کارشناسان بر این باورند که شاکله تربیتی و آینده افراد، در این دوران شکل خواهد گرفت.

شناخت نیازهای روحی، روانی و مادی و معنوی نوجوانان و جوانان، و اهمیت خانواده ها به این مهم می تواند در تربیت صحیح و برخورد متناسب با کودکان موثر باشد.

با توجه به روحیه حساس و شکننده نوجوانان و جوانان، که متاثر از بلوغ جنسی و غرور جوانی است، والدین می بایست در رفتار و برخورد با کودکان خود نهایت دقت را داشته باشند.

نقش دستگاه های مسئول، اساتید و نخبگان حوزه های اجتماعی و تربیتی نیز ایجاب می کند که با آموزش های متناسب برای والدین و دانش آموزان، شیوه صحیح برخورد در خانواده را تشریح، تا از اثرات سوء، و اصطکاک های موجود بین والدین و کودکان بکاهند.

اثرات سوء و مخرب حاصل از این رفتارها می تواند عواقب بسیار بد و آسیب هایی همچون فاصله گرفتن فرزندان از خانواده، همنشینی با دوستان ناباب، روی آوردن به سیگار و مواد مخدر، گرایش به استعمال مشروبات الکلی، فرار از خانواده، اقدام به خودکشی و … را در پی داشته باشد.

البته هر یک از موارد فوق، خود پایه ایجاد ناهنجارهایی در اجتماع های بزرگ تر از خانواده است، که در این نوشتار قصد پرداختن بدان را نداریم.

امیدواریم مسئولان با توجه به حساسیت موضوع، با اتخاذ تدابیر لازم و استفاده از ظرفیت های نخبگان علوم جامعه شناسی، روانشناسی، آموزشی، مذهبی، تربیتی، خانواده، پزشکی و ارائه راهکارهای عملی “بویژه برگزاری کارگاه های آموزشی مختص والدین و کودکان” ضمن حفظ کانون گرم خانواده، در کاهش معضلات مبتلابه و ناهنجاری های اجتماعی اقدام نمایند.

?پدرام کسایی، خبرگزاری خورنا