رییس شورای شهر اهواز:

شهر اهواز پویایی یک کلانشهر را ندارد

رییس شورای شهر اهواز با بیان اینکه شهر اهواز پویایی یک کلانشهر را ندارد گفت: شهروندان اهواز همانند سایر شهرها عوارض و مالیات پرداخت می کنند و حق دارند که از شهرداری درخواست وانتظار ارائه خدمات مطلوب داشته باشند.

رییس شورای شهر اهواز با بیان اینکه شهر اهواز پویایی یک کلانشهر را ندارد گفت: شهروندان اهواز همانند سایر شهرها عوارض و مالیات پرداخت می کنند و حق دارند که از شهرداری درخواست وانتظار ارائه خدمات مطلوب داشته باشند.

عبدالزهرا سنواتی در گفت و گو با خورنا  اظهار داشت: درحال حاضر تمام امور در شهرداری اهواز به صورت سنتی انجام می شود در حالی که حرکت سایر کلانشهرها به سمت الکترونیک کردن و هوشمندسازی شهر است.

رییس شورای شهر اهواز فاصله اهواز با کلانشهرهای دیگر در هوشمندسازی شهر را فاصله صفر تا صد خواند و یادآور شد: یکی از نیازهای امروز هر کلانشهر اجرای طرح GIS (سامانه تقسیمات کشوری) است که سبب تسریع در کار و کنترل تخلفات در شهرداری می شود.

به گفته وی با اجرایی کردن طرح GIS ارتباط کارشناس با متقاضیان قطع می شود همچنین دقت و صحت عمل نیز افزایش می یابد.

سنواتی با اشاره به اینکه بارها در این خصوص به شهردار تذکر داده شده است گفت: درحال حاضر به دلیل اجرای سنتی امور در شهرداری اهواز امکان تخلف در تراکم فروشی وجود دارد اما با روش های نوین این مساله قابل کنترل است.

این عضو شورای شهر یادآور شد: شهردار هزینه اجرای طرح GIS را حدود ۶۰ میلیارد ریال عنوان کرده که حدود۱۰ میلیارد ریال آن به شرکت انجام دهنده کار پرداخت شده است اما به دلیل نبود بودجه کافی این پروژه متوقف شده است.

سنواتی گفت: چنین پاسخ هایی قانع کننده نیست و شهرداری باید اجرای این طرح را در اولویت کار خود قرار دهد زیرا در نهایت علاوه بر کاهش تخلفات سبب کاهش هزینه های شهرداری نیز می شود که از محل این صرفه جویی می توان به توسعه نقاط محروم پرداخت.

وی تاکید کرد: امروزه شهروندان تهرانی در منزل زباله های خود را تفکیک و از طریق یک نرم افزار متصل به سیستم شهرداری آن را به فروش می رسانند اما در اهواز باوجود صرف هزینه های میلیاردی برای پسماند زباله حتی شاهد تمیزی خیابان ها نیز نیستیم.

رییس شورای شهر اهواز دیگر نیاز شهر اهواز را اجرای سامانه یکپارچه مالی دانست و تصریح کرد: حدود چهار هزار پرسنل رسمی و قراردادی و ۶هزار نیروی پیمانکاری در شهرداری اهواز فعالیت می کنند اما پرداخت حقوق این نیروها به صورت سنتی انجام می شود.

وی با اشاره به گردش مالی ۱۰ میلیارد ریالی شهرداری اهواز در سال افزود: با اجرای طرح سیماک تخلفات در شهرداری بسیار کاهش می یابد، درحال حاضر امکان کنترل لیست پرداخت حقوق ها هم توسط شهرداری مرکز وجود ندارد.

سنواتی در بخشی دیگر از سخنان خود به حواشی درخواست برخی از اعضای شورا مبنی بر استیضاح شهردار اشاره کرد و توضیح داد: اگر یک یا چند تن از اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد شهردار ابهام یا ایراداتی داشته باشند ابتدا به صورت تذکر بیان می کنند و ریاست شورا مکلف است این تذکرات را به شهردار ابلاغ کند اما قانونگذار درخصوص کتبی یا شفاهی بودن نحوه ابلاغ سکوت کرده است.

وی ادامه داد: هرجا که قانون غیر شفاف باشد قانونگذار باید آن را تفسیر کند و یا آنکه از مراکزی همچون مرکز پژوهش های مجلس، شورای عالی استان ها یا اداره کل حقوقی مجلس استعلام صورت گیرد و اعضای شورای شهر نمی توانند این قانون را بر حسب نظر خود تفسیر کنند.

سنواتی با بیان اینکه قانون درخصوص مهلت ابلاغ تذکرات به شهردار نیز ابهام دارد تاکید کرد: اگر شهردار به رفع تذکرات یک یا چند تن از اعضای شورای شهر اقدام نکرد در گام بعد اعضای شورای شهر باید موارد مورد نظر خود را در قالب طرح سوال به صورت مورد به مورد و شفاف و البته به صورت کتبی به شهردار ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: ریاست شورا باید ظرف مدت ۱۰ روز طرح سوال را به شهردار ابلاغ کند و شهردار نیز باید در مدت زمان ۱۰ روز با حضور در صحن علنی شورا و یا به صورت کتبی به این سوالات پاسخ دهد.

رییس شورای شهر اهواز گفت: تاکنون ۲ تن از اعضای شورای شهر از شهردار طرح سوال کرده اند که شهردار برای پاسخگویی به سوالات آقای مازیار جهانبخشی در صحن علنی شورا حاضر شد و سوالات آقای سیدناصر موسوی نژاد را به صورت کتبی پاسخ داد.

وی افزود: قانونگذار همچنین درخصوص زمان اعلام اقناع یا عدم اقناع اعضای شورای شهر در پاسخ به سوالات شهردار سکوت کرده است از همین رو برخی معتقدند عضو باید در همان جلسه، اقناع یا عدم اقناع خود را اعلام کند اما از آنجایی که بسیاری از موارد طرح سوال، نیازمند بررسی فنی و کارشناسی هستند عده ای نیز معتقدند اعضا می توانند پاسخ های شهردار را بررسی و سپس اقناع یا عدم اقناع خود را اعلام کنند.