روستای “میراحمد” دهدز در اولویت جابه‌جایی است                                                                

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به وضعیت حاد روستای میراحمد غریبی‌ها از توابع دهدز گفت: از آنجایی که موقعیت جغرافیایی این روستا به گونه‌ای است که در بالادست در معرض خطر رانش و از پایین‌دست به دریاچه سد کارون ۳ منتهی می‌شود لذا از سال گذشته مصوب شد که این روستا در اولویت بحث جابه‌جایی قرار بگیرد.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه بررسی جابه‌جایی دو روستاهای میراحمد غریبی‌ها و دراویزه استان خوزستان کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: بحث پیشگیری در مدیریت بحران یکی از کارهای بزرگی بوده که طی
دو سال اخیر مورد تاکید واقع شده است که براین اساس اقدام به راه‌اندازی یک کمیته‌ای تحت عنوان کمیته علمی، پژوهشی و فنی استان خوزستان کرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران در ادامه یکی از مباحث مهم این کمیته را پیگیری بحث روستاهای در معرض خطر رانش دانست و افزود: در بحث فرسایش ساحلی رودخانه‌ها تاکنون سازمان آب و برق و بنیاد مسکن خوزستان توانسته‌اند که بازه‌های خطر آفرین را در این محیطهای ساحلی استان مشخص کرده‌ و براین اساس روستای میراحمد غریبی‌ها از توابع دهدز و روستای دراویزه در شهرستان باوی از جمله روستاهایی هستند که سال‌ها در خطر رانش قرار دارند.

وی اضافه کرد: البته دو روستای شادگان نیز که در حاشیه رودخانه کارون قرار دارند نیز در معرض خطر هستند که سازمان آب و برق خوزستان در این زمینه نیز در حال کار است.

حاجی‌زاده عنوان کرد: کار ایمن‌سازی روستای سید نبی و روستاهای اطراف حاشیه رودخانه دز و شوش و همچنین روستاهای زاویه دزفول نیز به همراه ترمیم سیل‌بندها در شعیبیه اکنون در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به وضعیت حاد روستای میراحمد غریبی‌ها گفت: از آنجایی که موقعیت جغرافیایی این روستا به گونه‌ای است که در بالادست در معرض خطر رانش بوده و از پایین‌دست به دریاچه سد کارون ۳ منتهی می‌شود لذا از سال گذشته مصوب شد که این روستا در اولویت بحث جابه‌جایی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده تمامی کارهای مقدماتی و زیرساختی برای جابه‌جایی هرچه زودتر این روستا در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف استانی و ملی انجام و مصوبات لازم برای این کار اخذ شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه برطبق مصوبه جلسه امروز ساکنین روستای میراحمد غریبی‌ها به مکان جدیدی جابه‌جا خواهند شد اظهار کرد: البته برای اینکه بحث جابه‌جایی وسایل مورد نیاز بنیاد مسکن برای ساخت مکان جدید روستا نیز به سهولت جابه‌جا شوند نیاز به کامل شدن هر‌چه سریعتر جاده فرعی این منطقه است.

این مقام مسئول ضمن بیان این مطلب که اعتبار ساخت این روستا تا یک ماه آینده تخصیص می‌یابد و ادامه داد: همچنین سازمان آب و برق خوزستان مکلف شده در بحث زیرساخت‌ها از جمله مدرسه، مسجد و خانه بهداشت کمک کند.

وی بیان داشت: در حال حاضر برای جلوگیری از وقوع بحران تا قبل از اینکه بحث جابه‌جایی به صورت کامل انجام شود یکسری تمهیداتی نیز برای اسکان اضطراری مردم روستا بوسیله چادر و کانکس هم در نظر گرفته شده است.

حاجی‌زاده در پایان گفت: در بحث جابه‌جایی روستای درآویزه نیز مصوب شد که هرچه سریعتر جلسه‌ای با حضور سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، فرمانداری و مدیریت‌ بحران خوزستان برگزار شود.