تکلیف جابه‌جایی روستاهای «میراحمد غریبی‌ها و درآویزه» مشخص شد

خورنا- کیامرث حاجی‌زاده در حاشیه جلسه فوری تصمیم‌گیری و انجام اقدامات لازم جهت جابه‌جایی روستای میراحمد غریبی‌های بخش دهدز شهرستان ایذه و روستای درآویزه شهرستان باوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اقدامات بزرگ در دو سال اخیر اهتمام ویژه به مسئله پیشگیری بحران در سطح استان خوزستان است.

وی با اشاره به این‌که در نخستین گام برای پیشگیری کمیته علمی، فنی و پژوهشی بحران استان خوزستان راه‌اندازی شد، بیان کرد: مسئله روستاهای در معرض خطر رانش، ریزش سنگ از دامنه کوه‌ها و روستاها در معرض خطر فرسایش رودخانه‌های خوزستان در این کمیته بار حضور دستگاه‌های عضو شورای مدیریت به بحث گذاشته شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: بازه‌های خطر آفرین برای روستاهای در معرض خطر توسط سازمان آب و برق در حوزه فرسایش، بنیاد مسکن و امور روستایی در حوزه روستاها مشخص شد.

وی ادامه داد: روستاهای میراحمد غریبی‌های بخش دهدز شهرستان ایذه و درآویزه شهرستان باوی از روستاهایی مواجه با مشکل رانش هستند که با وجود مکاتبات اما اقدامی صورت نگرفته بود. روستاهای ام الحجار و ام الغزلان دارخوین شادگان نیز با این مشکل مواجه هستند.

حاجی‌زاده افزود: برای این روستاها اعتبار تخصیص داده شد و سازمان آب و برق خوزستان شروع به کار کرده است. ماشین آلات به روستاهای سد نبی و حاشیه دز اعزام و ایمن‌سازی در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به ترمیم سیل بندها در شعیبیه شوشتر، شوش و روستاهای زوایه‌‎های دزفول در حال انجام است، بیان کرد: روستاهای میراحمد غریبی‌های بخش دهدز شهرستان ایذه باتوجه به اینکه از بالا دست در معرض رانش و پایین دست به دریاچه سد کارون سه منتهی می‌شود، رسیدگی به این روستا را در ستاد بحران مصوب کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با تأکید استاندار خوزستان و پیگیری‌ها تمامی کارهای مقدماتی و زیرساختی روستاهای میراحمد غریبی‌های بخش دهدز شهرستان ایذه در کمیسیون و کارگروه‌های مختلف ملی و استانی انجام، استعلامات دنبال و مکان جدید مشخص شد.

حاجی‌زاده با اشاره به این‌که بنیاد مسکن به عنوان مشاور طرح مطالعات خود را انجام داده است، ادامه داد: اعتبار برای این روستا در نظر گرفته شده و در انتظار تخصیص آن هستیم. در جلسه امروز مصوب شد تا دو کیلومتر جاده فرعی منتهی به جاده اصلی مکان جدید در مدت یک ماه توسط راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان ترمیم، بازسازی و زیرسازی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: تأمین اعتبار برای روستاهای میراحمد غریبی‌های بخش دهدز شهرستان ایذه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان مکلف شد در بحث زیرساخت‌ها مثل مسجد، مدرسه، خانه بهداشت و دیگر موارد در محل جدید به دستگاه‌های متولی کمک کند.

حاجی‌زاده با اشاره به اسکان اضطراری ساکنان این روستاها با استفاده از چادر توسط هلال احمر و نیروهای امدادی و اسکان موقت با استفاده از کانکس، بیان کرد: مکلف شده تا آب نیرو به عنوان متولی نیروگاه کارون سه و سازمان آب و برق خوزستان کمک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: درباره روستای درآویزه شهرستان باوی مصوب شد تا فردا جلسه‌ای با حضور مسئولان جهاد کشاورزی خوزستان، بنیاد مسکن، فرمانداری تشکیل و جابه جایی آن نیز در رأس کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: تسهیلات لازم، وام‌های قرض‌الحسنه و کمک‌های بلاعوض برای احداث برای اهالی این روستاها تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/