نگاهی به نامه قدردانی استاندار اصفهان از روحانی: کارون از ما، تشکر از آنها!

خورنا- عباس مدحجی: س از افشای تصویب مصوبه ی انتقال آب کارون به اصفهان ، موجی از اعتراضات کنشگران و مطالبه گران خوزستانی نسبت به این تصمیم در کمتر از بیست و چهار ساعت صورت گرفت. تمام فضای رسانه ای استان خوزستان دستخوش این تصمیم قرار گرفت تاحدی که استاندار خوزستان مجبور به واکنش شد. غلامرضا شریعتی طی پیامی در توویتر خود ضمن انتقاد از استاندار اصفهان ، اظهارات او را غیر مسؤلانه و فاقد پشتوانه قانونی دانست. وی مصوبات اخیر دولت را بی ربط با انتقال آب کارون به اصفهان خواند.

ازسوی دیگر بنظر میرسد برای عملی کردن این مصوبه هیچ ردیف خاصی در بودجه ای که چند روز پیش تقدیم مجلس شد پیشبینی نشده است و ازآنجا که این گونه مصوبات باید از فیلتر مجلس ، کمیسیون تلفیق و شورای نگهبان بگذرند، در ممکن ترین حالت این تصمیم تا سال ۹۹ یه تعلیق خواهد افتاد.
در همین حال استاندار اصفهان جهت نمایش عزم جزمش برای انتقال آب خوزستان نامه ی تشکری به رئیس جمهور نوشت. تصویر منتشر شده ی نامه تشکر رضایی استاندار اصفهان به حسن روحانی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول در خصوص تصویب طرح احیای زاینده رود و ساماندهی کمی و کیفی رودخانه کارون و متن جالب توجهش احتمالا حکایت از بازیهای از پیش انجام شده دارد. رضایی این مصوبه را تصمیمی تاریخی و سرنوشت ساز در نجات جهانشهر! اصفهان از مهاجرت شهروندان ،فرونشست زمین ،نابودی جغرافیای طبیعی و تشدید بحرانهای زیست محیطی عنوان کرد.

دقت کنید این آسیب ها دقیقا همان مواردی ست که خوزستان سالهاست خود درگیرشان است و اکنون باید بیشتر درگیر شود تا مبادا ساکنان دیگر جهانشهرها!! آسیبی ببینند و جریان حیاتشان مختل گردد. این فرآیند رسانه ای چه بازی روانی باشد چه یک تصمیم محکم سیاسی درهرصورت این مردم خوزستان هستند که یا روانشان آسیب میبیند یا آب استانشان را از دست میدهند. سکوت منفعلانه ی نمایندگان دولت و ملت در استان خوزستان نسبت به این اظهارات اگر حاکی از همراهی و پذیرش این مصوبه نباشد، احتمالا حکایت از بی خبری ست.

گرچه سایت ایسنای اصفهان تیتر و محتوای صحبتهای استاندار اصفهان را اصلاح کرد ولی وی پیشتر مدعی تصویب بودجه انتقال آب کارون به زاینده رود شده بود و اکنون شاید مجبور به تغییر سخنانش شد. نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی هم با تکذیب مصوب شدن طرح انتقال آب از رودخانه های کارون و دز گفت: اخیرا هیچ طرح انتقال آبی از این رودخانه ها مصوب نشده است. عباس پاپی زاده افزود: دولت به حساسیت های نمایندگان مردم خوزستان و لرستان توجه دارد و قول داده است که هیچ طرح انتقال آبی را اجرا نخواهد کرد.


در هیاهویی که عده آن را ریختن آب به آسیاب دشمن تعبیر میکنند ،عده ای فقط به فکر اعتبار نماینده ی شهرشان هستند و عده ای مترصد ماهی گیری از آب گل آلود هستند ، این نخلها، گاومیشها و ماهیان اقلیم خوزستان هستند که حیاتشان به خطر می افتد. این کانونهای داخلی ریزگردها هستند که وسعتشان گسترش یافته و حریصانه اندک آبادی ها را نیز میبلعند. این دامداری ها و کشاورزی های نیمه تعطیل اند که به تاراج میروند. این به یغما رفتن امید خوزستانی هایی ست که با ماندن در خوزستان به روزهای بهتر امیدوارند. هنوز تصاویر پوستِ کنده شده ی گاومیشهای خوزستانی از بی آبی فراموش نشده است. هنوز پُر شدن تختهای بیمارستانها در روزهای خاکی جلوی چشمان است. هنوز آمار کاهش کشت محصولات کشاورزی و تولید حوضچه های پرورش ماهی و نخلستانها در یاد است. هنوز اعتراضات مردم خرمشهر به بی آبی و صفوف مردم دبه بدست در ذهن است. خوزستانی ها هنوز هم میتوانند حلقه های انسانی با پلاکاردهای “کارون جان من است” را تشکیل دهند.

امیدواریم لابلای این تاییدها و تکذیبهای مکرر، یک مسؤل پیداشود که درحضور رسانه ها بامستندسازی نتیجه ی نهایی این کشمکش را روشن سازد و تکلیف مردم خوزستان را با مسولانشان تعیین کند. تکلیف مردم خوزستان که با منابعشان مشخص است: *کارون جان من است.*

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمدهادی سلام ریس جمهور،من دیگه از زندگی سیر شدم توی ۳۰سالگی چون ،نه مدرک لیسانس و کارت پایان خدمت بدردم نخورد،بیکار شدم پول نان هم ندارم، چند روز با این وضع اقتصاد و گرانی مصالح کارگری هم نیست،نه دیگه آرزو ازدواج دارم نه خانه و ماشین دار شدن،فقط کمکم کن شاغلم بشم یا بیشتر از این گرسنگی نکشم.شماره تماس من ۰۹۰۳۳۰۵۲۹۲۸_شماره عابربانک سپه۵۸۹۲۱۰۱۰۶۰۸۹۶۴۴۲ هادی قربانی هستم.دیگه روانی شدم بس به هیچ هدفم نرسیدم